شناسهٔ خبر: 68105416 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

اقتصاد رسانه از چالش‌های جدی حوزه خبر در چهارمحال و بختیاری است

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، پیام احمدی روز پنجشنبه 18 مرداد در آیین تجلیل و تکریم اصحاب رسانه، مطبوعات و خبرگزاری‌های این استان با گرامیداشت روز خبرنگار و یاد و خاطره شهدای رسانه افزود: در سه سال اخیر هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آگهی دولتی در اختیار نشریات استانی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پنج روزنامه، ۱۷ هفته‌نامه،سه مورد دوهفته‌نامه، هشت ماهنامه، ۱۰ فصلنامه، هفت مورد دوفصلنامه، ۱۵ پایگاه خبری، ۱۷ نشریه غیر برخط، ۱۰ نمایندگی خبرگزاری و ۹۳ نمایندگی روزنامه‌های سراسری در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارد، تصریح کرد: عمده آگهی‌های دولتی بر اساس قوانین موجود بین روزنامه‌های استانی و نمایندگی روزنامه‌های سراسری توزیع شده است.

احمدی اظهار داشت: دیگر نشریات استان به ویژه خبرگزاری‌ها که بار جدی تولید خبر را به دوش می‌کشند از دریافت این آگهی‌ها بی‌بهره و یا کم‌بهره هستند که این نیز به شرایط و قوانین توزیع باز می‌گردد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، رقم توزیع آگهی دولتی در استان را در مقابل هزینه‌های جاری نشریات ناکافی دانست و یادآور شد: این موضوع موجب شده است که نتوان خبرنگاری را به معنای یک شغل در استان دید و همین مسئله آسیب‌های مختلفی از جمله مهاجرت یا نبود تمایل به ادامه فعالیت و در نتیجه تقلیل سرمایه‌های حرفه‌ای استان را باعث می‌شود، از این رو لازم است مجموعه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برای حمایت از رسانه‌ها اقدامات مؤثری را در نظر بگیرند.

وی با اشاره به پیگیری موارد صنفی مطبوعات استان از سوی مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تا جایی که قوانین اجازه داده است تذکرات لازم به ادارات و نهادها برای عمل به تعهداتشان در برابر مطبوعات، صورت گرفته و در برخی موارد از قدرت اجرایی مقامات ارشد استانی برای حل مشکلات پیش آمده، کمک لازم دریافت شده است.

احمدی با بیان اینکه برای بهبود شرایط ایجاد دفاتر مطبوعات استان برنامه‌ای در نظر گرفته شده است، ادامه داد: زیرساختی با نام بوستان فرهنگ و هنر به‌منظور ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در حال پیگیری است که امید می‌رود این زیرساخت در دولت چهاردهم به نتیجه رسیده و مراحل کلنگ زنی و ساخت آن انجام شود.

عضویت 180 خبرنگار چهارمحال و بختیاری در سامانه جامع رسانه‌های کشور

وی همچنین به سامانه جامع رسانه‌های کشور اشاره و تصریح کرد: این سامانه مرجع اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شناسایی و تعامل با اهالی رسانه شناخته می‌شود و در حال حاضر نزدیک به 180 نفر از فعالان رسانه‌ای استان در این سامانه دارای پرونده خبرنگاری هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: تعدادی از پرونده‌های خبرنگاری اهالی رسانه استان در سامانه مذکور، نواقصی دارد که لازم است خبرنگاران برای رفع نواقص و تکمیل پرونده خود اقدام کرده و نظم پرونده خود را برقرار کنند چرا که مرجعیت تصمیم‌گیری‌های ملی و استانی، اطلاعات موجود در این سامانه است و خدمات در نظر گرفته شده برای ارائه به خبرنگاران بر مبنای سامانه جامع رسانه‌های کشور انجام می‌شود.

احمدی با بیان اینکه مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی امور رسانه است و باید بین رسانه‌های رسمی و غیررسمی تفاوت‌هایی را در نظر بگیرد، یادآور شد: زحمات فعالان مجازی در گروه‌ها و کانال‌ها و صفحات پیام‌رسان‌های مختلف هیچ‌گاه قابل نفی نیست اما تأکید وزارت فرهنگ بر رسانه‌های دارای مجوز است.

قدرت رسانه، اولویت‌های کاری مسئولان را مشخص می‌کند

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع گفتمان‌سازی در جریان رسانه‌ای استان اشاره کرد و گفت: واقعیت آن است که اگر امروز موضوعاتی همچون آب، بیکاری، طبیعت و صنعت به گفتمان غالب استان تبدیل شده، حاصل تلاش رسانه‌ها است.

احمدی یادآور شد: این قدرت رسانه است که می‌تواند با گفتمان سازی، موضوعات را به اولویت‌های کاری و عملیاتی مسئولان تبدیل کند.

 وی با بیان اینکه آینده خبر چهارمحال و بختیاری، آینده‌ای روشن است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری خوبی روی نسل جوان برای ورود به عرصه اطلاع‌رسانی آغاز شده است که می‌تواند نیروهای جدیدی را به این عرصه تزریق کند.

 این مقام مسئول همچنین درباره حوزه آموزشی خبر و اطلاع‌رسانی و تربیت نیروهای متخصص افزود: با کمک دانشگاه‌ علمی کاربردی استان، رشته کاردانی روابط عمومی و کارشناسی عکاسی خبری راه‌اندازی شده است و به زودی دوره کوتاه مدت خبرنگار کوله‌پشتی هم ساماندهی خواهد شد.

وی با قدردانی از زحمات طاقت فرسای اصحاب رسانه از حرفه خبرنگاری به عنوان عشقی انگیزه بخش برای انسان متعهد نام برد که او را به کنش‌هایی مانند روایتگری، نقد، تشویق، یادآوری و فرهنگ‌سازی در مقابل رخدادها می‌کشاند.

گفتنی است، آیین تجلیل و تکریم اصحاب رسانه، مطبوعات و خبرگزاری‌های چهارمحال و بختیاری با حضور احمد راستینه نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی، استاندار و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی در مجتمع فرهنگی رفاهی لاله برگزار شد.

نظر شما