شناسهٔ خبر: 68102108 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

سردار محمدعلی جعفری در دومین رویداد ملی «آرمان ما»:

جوانان موتور حرکت انقلاب هستند و اگر نبودند امروز خرمشهرها را از دست داده بودیم

صاحب‌خبر -

سردار جعفری گفت: در پیروزی انقلاب، در جنگ، در مقابله با ناامنی‌های داخلی و تمامی بحران‌ها مثل سیل، زلزله و دیگر حوادث طبیعی، جوانان محور و موتور اصلی حرکت بودند. به جنگ نگاه کنید. هشتاد الی نود درصد شهدای ما از جوانان هستند که اگر ایشان نبودند و در محور قرار نمی‌گرفتند، خرمشهرها دست دشمن می‌افتد.

جوانان موتور حرکت انقلاب هستند و اگر نبودند امروز خرمشهرها را از دست داده بودیم

به گزارش سراج24 به نقل از پایگاه خبری ۵۹۸:؛ سردار سرلشگر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج)، در آخرین جلسه‌ی پنل عمومی طی دومین رویداد ملی آرمان ما با موضوع «قدرت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی» که از طریق پخش زنده در پلتفرم جریان برگزار شد، گفت: با گرامیداشت یاد امام راحل(ره) و همه‌ی شهدای انقلاب اسلامی و تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران این رویداد که این برنامه را تدارک دیدید، موضوع قدرت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی را آغاز می‌کنم. باتوجه به اینکه ما در گام دوم انقلاب هستیم و اینجا صحبت از تمدن‌سازی است، موضوع خوبی برای بحث و گفت‌وگو انتخاب شده است و امید است به طور مفصل دنبال شود و به یک جمع‌بندی خوبی از آنچه که در واقعیت جمهوری اسلامی در جریان است برسیم.
وی ادامه داد: یکی از مظلومیت‌های اسلام و انقلاب اسلامی در این است که ما نمی‌توانیم موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگی که داشته و همچنان نیز دارد، به شکل خوبی تبیین و منتقل کنیم و بر آن عملیات رسانه‌ای داشته باشیم. برعکس، دشمنان ما در جهت مخالفت و تضعیف این انقلاب تلاش خود را می‌کنند. امیدواریم فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی به رسالت این مسیر عمل کنند و تعهدی که انقلاب اسلامی بر دوششان گذاشته، به ظهور برسانند تا شاهد اتفاقات خوب در عرصه‌ی فضای مجازی باشیم.

سیر تمدن‌سازی اسلامی؛ از گام اول انقلاب تا امروز
فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) در توضیح این پرسش که آیا انقلاب اسلامی در گام اول به امر تمدن‌سازی پرداخته و آیا توانسته بخش‌هایی از آن را محقق کند یا نه، بیان کرد: برای پاسخ به این پرسش باید بر مراحل انقلاب اسلامی اشراف داشت. براساس تعریف مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی، که امروزه وارد گام دوم آن شده‌ایم، در پنج دوره تعریف می‌شود. ایشان می‌فرمایند ما دو مرحله را که شامل اول، پیروزی انقلاب و دوم، تشکیل و تثبیت نظام اسلامی است، پشت سر گذاشته‌ایم و وارد مرحله سوم و چهارم شده‌ایم که همان دولت‌سازی اسلامی و جامعه‌سازی اسلامی است و به نظر من در گام دوم نیز این مراحل را در پیش داریم.
وی در ادامه اضافه کرد: باید به اهداف مراحل اول و دوم انقلاب نگاه کنیم و ببینیم چه شعارهای محوری داده‌ایم و آیا آن‌ها امروز محقق شده است یا خیر. اگر آن شعارها و اهداف محقق شده باشد، ما می‌توانیم بگوییم که آن جنبه‌های فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی را انجام داده‌ایم. ظلم‌ستیزی، مقابله با استکبار و طرفداری از مظلوم و زیر بار ظلم نرفتن، که حرکت محوری امام حسین(ع) است، از جمله شعارهای گام اول انقلاب بود. این شعارها محقق شده است و می‌توان گفت در بعد ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و طرفداری از مظلوم و مقاومت و ایستادگی مقابل دشمن به میزان صد در صد محقق شده است و گفتمان مقاومت در منطقه و دنیا ترویج پیدا کرده است و امروز آثار آن نیز در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز دیده می‌شود.
این مقام مسئول همچنین اشاره داشت: این خود یک فرهنگ ایستادگی در مقابل مستکبرین و ظالمان ساخت که هدف ما در بخش اول انقلاب بوده است. اگر شعار محوری انقلاب را که کلمه‌ی توحید «لا اله الا الله» است در دو بخش تفسیر کنیم، یک بخش از آن نفی طاغوت است که تلاش جمهوری اسلامی در این زمینه به خوبی در گام اول محقق شده است. ممکن است در کشور خودمان، برخی از این ارزش‌ها استقبال نداشته باشند اما امروز در منطقه و جهان این شعار انقلاب اسلامی جا افتاده است و بحث افول آمریکا و فروپاشی قدرت‌های دو قطبی جهان مطرح شده و دنبال می‌شود تا جایی که شاهد بروز چند قطبی قدرت در جهان هستیم. این اتفاق بزرگ در جمهوری اسلامی افتاده و پیامدهای مثبت آن در دنیا دیده می‌شود. مقاومت مردم غزه در برابر رژیم کودک‌کش اسرائیل و گسترش حقانیت اسلام در سراسر جهان، استمرار انقلاب اسلامی است. بخشی از تمدن بزرگ اسلامی که می‌خواهیم بسازیم پایه‌های آن که این پایه در گام اول به خوبی بنا گذاشته شده و امروز این پایه‌ها مستحکم شده است.
وی یادآور شد: چهل سال اول انقلاب این پایه را به درستی بنا کردیم. شهادت حاج قاسم عزیزمان نیز در سال‌های آخر چهل سال اول انقلاب رخ داد که به برکت او تهدیدهای دشمنان در دوره‌ی ایجاد داعش خنثی شده بود و در نهایت پس از نابودی حکومت داعش، شهادت این سید شهدای مقاومت رقم خورد. استقبال مردم از فرهنگ مقاومت و ایستادگی نیز در این دوران دیده شد و دشمنان خود به این موضوع اعتراف کرده‌اند. امروز قدرت دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی که دشمنان بر آن تاکید دارند یکی از همین دستاوردهاست. ایستادگی و مقاومت پایه و اساس تمدن‌سازی و فرهنگ‌سازی انقلاب اسلام است.

عوامل اصلی تحقق مولفه‌ی قدرت در تمدن‌سازی اسلامی
سردار جعفری به تشریح عوامل اصلی تحقق قدرت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی پرداخت و توضیح داد: من چهار عامل اصلی را از بیانیه گام دوم رهبر انقلاب استخراج کرده‌ام و بنا به تجربه این چهار مورد را عامل اصلی می‌دانم. برای آشنایی با قدرت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی و اینکه بدانیم آیا انقلاب اسلامی قدرت تحقق آن را دارد یا نه باید عوامل آن را بررسی کنیم. این چهار عامل هم نقش برجسته، محوری و تعیین‌کننده دارند و هم نقص یکی از آن‌ها اهداف انقلاب اسلامی را محقق نخواهد کرد. هر چهار عامل هم در گام اول و هم در گام دوم نقش موثری داشته و خواهد داشت.

مردم؛ نقش‌آفرینان اصلی تمدن اسلامی
فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) در تبیین نقش مردم به عنوان اولین عامل تحقق مولفه‌ی قدرت در تمدن‌سازی اسلامی اظهار داشت: اولین عامل، مردم هستند. همه شعار مردم می‌دهند اما اعتقاد واقعی به نقش‌آفرینی و ایفای موثر نقش از سوی مردم موضوعیت بااهمیتی دارد. عامل نقش‌آفرینی مردم، که باید اعتقاد عمیق مسئولین نظام اسلامی باشد، بسیار اهمیت دارد. رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم می‌فرمایند: اما انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چله‌ی پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و اینک وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است. درودی از اعماق دل بر این ملت. بر نسلی که آغاز کرد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانی چهل سال دوم می‌شوند. 
وی تصریح کرد: اینجا درودی که رهبر انقلاب به ملت فرستادند، نشان از اهمیت این عامل دارد. در آغاز دهه چهارم انقلاب اسلامی یعنی دهه نود، رهبر معظم انقلاب مسئله‌ای را مطرح می‌کنند که باز هم مسئله مردم است. ایشان می‌فرمایند مسئله اصلی ما مردم هستند؛ حضور، میل، اراده و عزم راسخ مردم شامل این موارد است. ایشان می‌فرمایند در همه‌ی تحولات و جنبش‌های گوناگون بزرگ، نقش مردم نقش معیار است. ایشان تاکید می‌کنند که مسئولان هرکجا که نقش مردم را جدی گرفته‌اند، موفق شده‌ایم و هرکجا ناکامی هست، به این علت است که نتوانستیم زمینه را برای نقش‌آفرینی موثر مردم فراهم کنیم. این دیدگاه بسیار قابل تامل است.
این مقام مسئول افزود: رهبر انقلاب در پیام نوروزی سال ۱۳۹۳ آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آینده مورد انتظار است بدون مشارکت مردم تحقق‌پذیر نیست و بدون حضور مردم کار انقلاب پیش نخواهد نرفت و مقصود تحقق پیدا نخواهد کرد. ایشان در سال ۱۳۹۶در دیدار با مسئولان نظام می‌فرمایند این پیشرفت‌ها به‌خاطر ایمان و ایستادگی ملت ماست. ایشان سال ۱۳۹۰ هم فرموده بودند که اگر زمینه حضور مردم برای تحقق این اهداف فراهم شود، این اهداف زودتر از زمانی که در نظر گرفته شده، محقق خواهد شد. ایشان همواره تاکید دارند که بدون آرا و حضور و تحقق خواست مردم خیمه نظام اسلامی سرپا نمی‌شود و سرپا نمی‌ماند. این‌ها فقط پای صندوق‌های انتخابات نیست. البته ایشان متذکر می‌شوند که مردم مسلمانند و این اراده و خواست مردم در چارچوب قوانین و خواست اسلامی است.
وی همچنین یادآور شد: درباره‌ی این عامل مهم صحبت زیاد مطرح شده است اما باید در گام دوم انقلاب اسلامی به این پرسش پاسخ دهیم که زمینه برای نقش‌آفرینی موثر مردم در همه عرصه‌ها و محقق کردن اهداف نظام در دوره‌های سوم و چهارم فراهم شده است و آیا فراهم خواهد شد؟ در این مبحث باید صحبت‌های زیادی کنیم و نکته‌ی مهم هم همینجاست. وقتی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که هر جا ناکامی وجود دارد، مسئولان زمینه را برای نقش‌آفرینی مردم فراهم نکرده‌اند، اهمیت این مسئله مشخص می‌شود. مشکلات حضور مردم در صحنه‌ها باید برطرف شود و همه‌ی دغدغه‌مندان باید به این نکته توجه کنند و برای حل مسئله هم فکری کنند و هم از مسئولان مطالبه کنند تا زمینه‌سازی حضور مردم فراهم شود.

ماهیت اسلامی و حفظ اصول در انقلاب؛ شاخص‌های مهمِ ایجاد تمدن اسلامی
سردار جعفری در توضیح دومین عامل تحقق تمدن اسلامی گفت: عامل دوم ماهیت اسلامی انقلاب و اصول و شعارهای انقلاب است. همه امروز از اسلام دم می‌زنندو ما قبل از انقلاب هم اسلام داشتیم و حتی آمریکا و انگلیس هم از اسلام به شیوه‌ی خود استقبال می‌کند اما کدام اسلام مهم است؟ تا زمانی که جامعه و امت در چارچوب قوانین و اصول الهی حرکت می‌کنند و دین خدا را در این مسیر زنده نگه می‌دارد، قطعا موفقیت و نصرت الهی را داریم و این موفقیت را باید مدیون حرکت در چارچوب اسلامی و قرآنی بدانیم. هرجا که عدم موفقیت داریم نیز باید بدانیم که در مسیر دین خدا حرکت نکرده‌ایم که برایمان مسئله ایجاد شده است. این حرکت جمعی جامعه است. البته هرکس که از نظر فردی نیز این چارچوب را رعایت کند، موفق خواهد شد و حیات طیبه را به هرکسی نخواهند داد؛ بلکه به کسی می‌دهند که در چارچوب الهی حرکت کند.
وی خاطر نشان کرد: در بیانیه گام، رهبر معظم انقلاب به این نکته اشاره کرده‌اند. ایشان می‌فرمایند: برای همه چیز می‌توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد اما شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثناست و هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهد شد. آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری و دیگر ویژگی‌ها از شعارهای این عامل است. ایشان همچنین فرموده‌اند: جمهوری اسلامی، متحجر به موقعیت‌های نو و فاقد احساس و ادراک نیست اما به اصول خود و مرزبندی خود با رقیبان و دشمنان به شدت پایبند است و با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کن و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند. هرجا که از این اصول خارج شدیم، ضربه خوردیم.

پیوند امام و امت؛ در مسیر تشکیل تمدن اسلامی
سردار جعفری سومین عامل تحقق تمدن اسلامی را تشریح کرد: ایمان و انگیزه مردم و رهبری الهی انقلاب عامل سومی است که در کنار یکدیگر مطرح می‌شود و به عبارتی شکل‌گیری پدیده‌ی میان امام و امت است که شامل اهداف مشخص با اعتقاد واحدی است که به ایمان و انگیزه مردم در این حرکت برمی‌گردد. رهبر انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌فرمایند: بدین گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزله‌ی انقلاب، فرعون‌های در بستر آرمیده را بیدار کرد. دشمنی‌ها با همه‌ی شدت آغاز شد و اگر قدرت عظیم ایمان و انگیزه این ملت و رهبری آسمانی و تاییدشده‌ی امام عظیم‌الشان ما نبود، تاب آوردن در برابر آن‌همه خصومت و شقاومت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمی‌شد.
وی اضافه کرد: پس این عامل شامل ایمان مردم و رهبری الهی است. ایمان مردم یعنی بخشی از امت که اعتقاد قلبی به انقلاب اسلامی دارند و معتقدند باید پست سر رهبری انقلاب اسلامی حرکت کرد و تا زمانی که این ارتباط وجود داشته باشد، هیچ مشکلی کشور را تهدید نخواهد کرد. رهبر انقلاب همچنین می‌فرمایند: مدیریت جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل ما می‌توانیم که امام(ره) بزرگوار به ما آموخت، ایران را به اوج عزت و پیشرفت رساند. پس عامل اصلی این پیشرفت‌ها هم مدیریت جهادی برگرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد ما می‌توانیم است.
فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) همچنین ابراز داشت: رهبر انقلاب در دیدار با مردم مازندران در سال ۱۳۸۱ درباره‌ی حکومت امام مهدی(عج) می‌فرمایند: حکومت آینده حضرت مهدی موعود(ارواحنا فداه) یک حکومت مردمی به تمام معناست. این یعنی حکومت متکی به ایمان‌ها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان(عج) تنها دنیا را پر از عدل و داد نمی‌کند؛ امام زمان(عج) از آحاد مومن مردم و با تکیه بر آن‌هاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استمرار می‌بخشد و یک حکومت صددرصد مردمی شکل می‌دهد. بنابراین، مردم متدین و مسلم محور اصلی شکل‌گیری حکومت عدل جهانی امام مهدی(عج) خواهند شد.
وی افزود: رهبر انقلاب در دیداری دیگر می‌فرمایند: جمهوری اسلامی هویتی غیر از هویت مردم و ایمان و عزم مردم که ندارد. هویت جمهوری اسلامی همان ایمان و عزم مردم است. امروز هم همینطور است. ما که کسی نیستیم. خداوند متعال به وسیله‌ی این مردم و این دل‌هاست که این نظام را هدایت می‌کند. یعنی حضرت آقا حتی حمایت و نصرت الهی را که اگر نباشد اصلا انقلاب اسلامی جلو نمی‌رود و پیروزی‌ها به دست نمی‌آید هم متکی به ایمان مردم و در میدان بودن ایشان می‌دانند.

جوانان؛ موتور حرکت انقلاب اسلامی به سمت تمدن اسلامی
سردار جعفری پیرامون نقش مهم جوانان در تسریع حرکت انقلاب اسلامی به سمت تشکیل تمدن اسلامی مطرح کرد: عامل چهارم که به عنوان موتور حرکت انقلاب اسلامی مطرح می‌شود، نیروی جوان مومن و متعهد انقلابی یا حرکت‌های جهادی جوانان مومن انقلابی است. این یک عامل بسیار تعیین‌کننده و به تعبیر رهبر انقلاب، محور حرکت انقلاب اسلامی است. در تمامی عرصه‌های مربوط به پیشرفت و پیروزی‌های انقلاب جوانان نقش داشتند. در پیروزی انقلاب، در جنگ، در مقابله با ناامنی‌های داخلی و تمامی بحران‌ها مثل سیل، زلزله و دیگر حوادث طبیعی، جوانان محور و موتور اصلی حرکت بودند. به جنگ نگاه کنید. هشتاد الی نود درصد شهدای ما از جوانان هستند که اگر ایشان نبودند و در محور قرار نمی‌گرفتند، خرمشهرها دست دشمن می‌افتد. رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم نیز اشاره می‌کنند که مدیریت‌های جهادی الهام‌گرفته از ایمان است که توسط جوانان به پیش رفته و کشور را به عظمت رسانده است.
وی در ادامه بیان کرد: حضرت آقا در بخش دیگری فرموده‌اند انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور را که در دوران پهلوی و قاجار به شدت تحقیر شده و عقب‌مانده بود در مسیر پیشرفت سریع قرار داد. آن‌گاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه‌ی مدیریت‌ها کرد. روحیه و باور ما می‌توانیم را به همگان منتقل کرد و این منشا برکات بزرگ شد. ایشان همچنین به ادامه‌ی راه انقلاب با هوشیاری، همت، سرعت عمل و ابتکار عمل جوانان تاکید می‌کنند. رهبر انقلاب خطاب به جوانان می‌فرمایند که نگاه و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار بندید و ایران عزیز را به الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی تبدیل کنید. ایران اگر می‌خواهد الگو شود و تمدن‌سازی کند، جوانان باید با توصیه‌هایی که رهبر انقلاب به آن‌ها اشاره فرموده‌اند، محور این حرکت باشند.
فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) اشاره داشت: مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیرینای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. رهبر انقلاب به کار جهادی تاکید دارند و حتی معتقدند که جوانان ثروت عظیمی برای کشورند که هیچ اندوخته مادی با آن‌ها مقایسه نخواهند شد. جوانان باید باری تحقق مراحل بعدی تمدن‌سازی اسلامی، حماسه‌آفرینی کنند.

موفقیت در گروی نقش‌آفرینی موثر مردم و جوانان در فضای حقیقی و مجازی
سردار جعفری توضیح داد: امروز دو دسته اقدامات در فضای حقیقی و فضای مجازی از جوانان انتظار می‌رود. البته دلیل نمی‌شود جوانی که در فضای مجازی فعال است، در فضای حقیقی فعال نباشد. هم در فضای حقیقی و هم فضای مجازی باید نقش‌آفرینی موثر داشته باشیم. جایگاه خود را مشخص کنیم و بدانیم برای انقلاب اسلامی و اهداف والای آن چه کاری انجام می‌دهیم و آیا به تکلیف و تعهد خود به نظام اسلامی عمل می‌کنیم یا نه. ایفای نقش در فضای مجازی یک فعالیت تخصصی است که هرکسی امکان انجام آن را ندارد. به عنوان مثال یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب جبهه‌سازی و ایجاد شبکه میان متدینین جامعه در فضای مجازی است که به شکل تخصصی باید توسط جوانانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، پیگیری شود و در این حرکت نقش داشته باشند.
فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) در پایان درباره‌ی بستر اجتماعی «جریان» به عنوان یکی از ابزارهای در دسترس فعالان فضای مجازی گفت: «جریان»، بستر و پلتفرمی است که برای این نقش‌آفرینی نیروهای جوان، مومن، متعهد و انقلابی طراحی شده است تا در فضای مجازی بتوانند مقابل مخالفین و دشمنان جبهه‌سازی کنند و مقابل جنایات دشمن و شکست او در این عرصه نقش‌آفرینی کنند. این بستر یکی از بهترین زمینه‌هایی است می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی و اقدام موثر، نتیجه‌ای بزرگ برای انقلاب اسلامی در فضای مجازی و در راستای تحقق اهداف نظام به همراه داشته باشد.

نظر شما