شناسهٔ خبر: 68101358 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

ایران بنزین را لیتری 38 هزار تومان به کشور وارد می‌کند!

صاحب‌خبر -

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش با اعلام قیمت بنزین وارداتی در ایران، اظهار داشت که مجلس باید قیمت بنزین را افزایش بدهد.

قیمت‌گذاری بنزین یکی از مسائل حیاتی معیشت مردم در ایران است و همیشه بحث‌های ضد و نقیض حول محور این موضوع وجود دارد. علی‌رغم هر بحثی، واضح است که دولت با اعمال سوبسید روی بنزین، قیمت آن را در سطح کنونی نگه می‌دارد؛ چالش با طرح این سوال پیش می‌آید که آیا چنین رویکردی نتیجه مثبتی در مقیاس کلان دارد یا بالعکس. بنا به جدیدترین اخبار داخلی، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش اخیراً به قیمت بنزین وارداتی، لزوم اصلاح قیمت و ناترازی در تولید و مصرف پرداخت.

لیتری 38 هزار تومن، قیمت بنزین وارداتی ایران

ناصر عاشوری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که بنزین در حال حاضر با قیمت 38 هزار تومان به ازای هر لیتر وارد کشور می‌شود. او از ناترازی 8 تا 14 میلیون لیتری بنزین در کشور گفت و روی این موضوع تاکید کرد که ناترازی نه تنها از حجم تولید، بلکه از شیوه مصرف هم نشات می‌گیرد.

به گفته عاشوری، مصرف روزانه بنزین در ایران طی سال جاری به 112 میلیون لیتر می‌رسد، ولی توان تولید روزانه 98 تا 104 میلیون لیتر باعث ناترازی شده است. او می‌گوید در فاصله بین سال 1399 تا 1402 مصرف بنزین رشدی 40 درصدی را تجربه کرد که عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از عوامل اصلی آن بر شمرده می‌شوند.

قیمت بنزین وارداتی ایران قیمت بنزین وارداتی ایران

به نظر می‌رسد دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش هم معتقد به لزوم صرفه‌جویی مردم در مصرف بنزین و همچنین اصلاح یا به عبارتی دیگر، افزایش قیمت بنزین است. او با ذکر این‌که استفاده از آب معدنی به‌جای بنزین هزینه بالاتری دارد، قیمت بنزین را پایین خواند و اظهار داشت که مجلس باید قیمت بنزین را «اصلاح» کند و روند افزایش پلکانی سالانه قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را در پیش بگیرد.

ناصر عاشوری بر این عقیده است که در راستای افزایش تولید بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی، به‌جای انتظار برای احداث یک پالایشگاه با ظرفیت تولید 300 هزار بشکه، باید به توان بخش خصوصی برای راه‌اندازی پالایشگاه‌های کوچک اتکا کرد. او همچنین اذعان داشت که سودآوری پالایشگاه‌های ایران در سال گذشته با کاهش نسبت به سال 1401، مجموعاً 141 هزار میلیارد تومان بود.

در گجت نیوز بخوانید:
پزشکیان به قالیباف: برنامه‌هایی برای رفع فیلترینگ دارم خرید و فروش آنلاین طلا قانونی شد طوفان پزشکیان در بازار خودرو؛ تمام قیمت های جدید خودروسازان داخلی باطل شد نه تنها تابستان، حتی پاییز امسال هم هوا به‌ شدت گرم است

برچسب‌ها:

نظر شما