شناسهٔ خبر: 68099354 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرگ و میر نوزادان در قشم کاهش یافت

 قشم - ایرنا - رییس بیمارستان پیامبر اعظم(ص) قشم گفت: با افزایش مراقبت‌های بهداشتی مادر و کودک در دوران بارداری مرگ و میر نوزادان در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

سیدمحمود احمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: براساس آمارها میزان مرگ و میر نوزادان در این جزیره از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۰.۱% (یک دهم درصدی) را نشان می دهد.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون از ۸۵۶ نوزاد متولد ‌شده در جزیره قشم سه نوزاد قبل از این که ۲۸ روزگی خود را کامل کنند، فوت شده‌اند.

رییس بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم توضیح داد: شایع ترین علت فوت نوزادان در این جزیره ناهنجاری های مادرزادی و کوتاه بودن دوران بارداری (نارسی نوزاد و تولد قبل از ۳۷ هفته کامل بارداری) بوده است.

احمدی اضافه کرد: میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان یک تا ۵۹ ماه در این جزیره از ابتدای سال جاری تاکنون برابر با یک نفر در هزار تولد زنده است.

وی در ادامه از دریافت از اخذ مجوز آی پی دی (پذیرش بیماران بین المللی) برای بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم خبر داد و گفت: هم اکنون بیماران بین المللی می توانند بدون ویزا به این جزیره سفر کنند و از خدمات درمانی (آب مروارید، بلفارو پلاستی، زایمان های طبیعی و سزارین، جراحی هموروئید و سایر خدمات درمانی سرپایی) بهره مند شوند.

رییس بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم بیان کرد: این مجوز می تواند ضمن ایجاد درآمدزایی بیشتر این بیمارستان، زمینه اشتغال زایی و تولید شغل برای منطقه را نیز فراهم کرده و با ارزآوری موثر، موجب تحول و آبادانی بیشتر بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس شود.

گردشگری سلامت یا health tourism که با عناوین "توریسم درمانی" و "توریسم سلامت" هم از آن یاد می‌شود، فرصتی بی‌نظیر برای کسب درآمدهای چشمگیر ارزی و توسعه اقتصادی است.

بنا به گفته فعالان حوزه گردشگری سلامت، هر گردشگر سلامت دست کم سه برابر یک گردشگر عادی ارزآوری داشته و ۲ برابر آنها شغل ایجاد می‌کند. گردشگری سلامت (Health tourism) که گاهی با نام گردشگری پزشکی (Medical tourism) نیز شناخته می‌شود، از قرن‌های گذشته در کشورهای مختلف وجود داشته، اما در سال‌های اخیر به عنوان یک صنعت پویا و جذاب، مورد توجه قرار گرفته است.

سفر به سایر کشورها یا شهرها برای بهره‌گیری از تجارت پزشکان و استفاده از چشمه‌های آب گرم یا دریاچه‌های نمک، لجن یا ماساژ طبی از جلوه‌های قدیمی گردشگری سلامت بوده که در طول تاریخ جریان داشته است.

بیمارستان تخصصی پیامبر اعظم(ص) بزرگترین و مهمترین مرکز درمانی جزیره قشم محسوب می شود که با ایجاد فضای جدید، تجهیزات کاملا تخصصی، استاندارد و با ارایه خدمات به صورت دولتی، تحولی عظیم در زیر بنای سلامت مردم این جزیره ایجاد کرده است.

این مرکز در حال حاضر دارای ۱۲۸ تخت در بخش های تخصصی سی. سی. یو(مراقبت های ویژه قلب)، آی. سی. یو(مراقب های ویژه)، داخلی، جراحی، اورژانس، نوزادان و اطفال، زنان، بلوک زایمان، ریکاوری، استریلیزاسیون مرکزی، تالاسمی، همودیالیز، آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی و داروخانه شبانه روزی به صورت ۲۴ ساعته فعال و به ارایه خدمات می پردازد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما