شناسهٔ خبر: 68098194 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

عبور تلویزیون از سریال‌های تکراری در حوزه دفاع مقدس/ روایت‌هایی از جنگ تحمیلی که در قاب تلویزیون دیده نشده بود

علی‌رغم آنکه انتقادات بسیاری به تکرار افتادن تلویزیون را نشانه گرفته است، گویا این روزها برگ جدیدی به تولیدات حوزه دفاع مقدس اضافه شده و صحبت از ساخت سریال‌های جدید و دو پروژه دفاع‌مقدسی به میان آمده است.

صاحب‌خبر -

گروه رادیو و تلویزیون تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: تلویزیون در هر برهه از زمان و مناسبت‌های خاصی همچون ایام محرم و هفته دفاع مقدس به سراغ سریال‌های قدیمی‌اش می‌رود و به ساخته‌های پیشین تکیه می‌کند که در این راستا مورد انتقاد مخاطبان هم قرار گرفته و نارضایتی آنان را رقم زده است.

هرچند مرور اتفاق تاریخی و رشادت بزرگمردان تاریخ ایران در هشت سال دفاع مقدس نیاز به تکرار و یادآوری مداوم دارد، اما تلویزیون مرجعی قابل استناد در تمامی حوزه‌ها خصوصا در حوزه دفاع مقدس محسوب می‌شود و می‌تواند با به تصویر کشیدن بسیاری از خاطرات آن دوران، تاریخ را در اذهان نسل کودک و نوجوان نیز ماندگارتر کند و این رویداد هشت ساله و بسیار حائزاهمیت را در قالب سریال‌های جدید به مخاطبان ارائه دهد.

رسانه ملی این روزها بیش از هر زمان دیگری وظیفه فرهنگسازی را بر عهده دارد و باید به نحوی موثر در مقابل اقدامات ضدفرهنگی غرب بایستد و این امر را می‌تواند با سریال‌سازی در راستای فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی جامه عمل بپوشاند تا راه برای اشاعه سبک‌های زندگی غربی نیز بسته شود.

بررسی‌ها اما نشان می‌دهد برنامه‌های تلویزیونی در این حوزه انگشت شمار هستند و برنامه‌هایی که به حوزه دفاع مقدس و جنگ تحمیلی مرتبط بوده، آثاری معمولی با تعدادی محدود است که هرساله نیز تکرار می‌شود و روی آنتن تلویزیون می‌رود.

برخی از این فیلم‌ها و سریال‌ها که در گذشته تولید شده همچون «گل پامچال»، «سفر به چذابه» و «در چشم باد» خاطرات بسیاری را برای بینندگان یادآوری می‌کند و همچنان دیدن آن‌ها لذت بخش است. از «گل پامچال» نیز می‌توان به عنوان اولین سریالی که به شکل مستقل درباره جنگ روی آنتن شبکه یک سیما رفت، یاد کرد.

علی‌رغم آنکه انتقادات بسیاری به تکرار افتادن تلویزیون را نشانه گرفته است، گویا این روزها برگ جدیدی به تولیدات حوزه دفاع مقدس اضافه شده و صحبت از ساخت سریال‌های جدید و دو پروژه دفاع‌مقدسی به نام «تانک‌خورها» و «قرارگاه سری نصرت» به میان آمده که قرار است در کنداکتور رسانه ملی قرار گیرد و پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما نیز از پشت صحنه این سریال‌ها بازدید کرده است.

مجید و جمشیدی

سریالی با ماجرای «شکل‌گیری گردان زرهی ۷۷ خراسان»

«تانک خورها» سریالی به کارگردانی پرویز شیخ طادی، تهیه کنندگی ایرج محمدی و نویسندگی محمد صادق رمضانی مقدم در گروه تولیدات تاریخی سیمافیلم ساخته شده و این روز‌ها در حال تصویربرداری است و مراحل پایانی فیلمبرداری خود را پشت‌سر می‌گذارد.

این سریال در ایام سالگرد آغاز دفاع‌مقدس در 32 قسمت تقدیم نگاه مخاطبان تلویزیون می‌شود و با نگاهی نوآورانه به دوران دفاع‌مقدس و روابط میان رزمندگان می‌پردازد و به حوزه زرهی که کمتر به آن پرداخته شده بود را در دستور کار دارد و ماجرای «شکل‌گیری گردان زرهی ۷۷ خراسان» را روایت می‌کند.

آرش مجیدی، سروش جمشیدی، بهراد خرازی، علیرضا استادی، احمد نجفی، ثریا قاسمی در این سریال که با طنز نیز همراه است، به ایفای نقش پرداخته‌اند.

قرارگاه نصرت سریال

قرارگاه سری نصرت؛ بخشی از جنگ تحمیلی که در قاب تلویزیون دیده نشده

طراحی قرارگاه نصرت در دوران دفاع مقدس با ابتکار و خلاقیت شهید علی هاشمی رخ داد و می‌توان از آن به عنوان وقایعی کمتر دیده ‌شده در تاریخ جنگ‌تحمیلی یاد کرد.

به گونه‌ای که رئیس سازمان صدا و سیما طی بازدید از پشت صحنه سریال «قرارگاه سری نصرت» اعلام کرده بود: کاری که برای به تصویر کشیدن این واقعه انجام می‌شود، بسیار سخت و ارزشمند است، زیرا بخشی از جنگ را در قاب تصویر آورده که تا به حال دیده نشده است و حتی برای نسل ما هم کمتر شناخته است، چه برسد به نسل جدید که باید با تاریخ دفاع‌مقدس بیش از این‌ها آشنا شود.

مراحل تولید سریال «قرارگاه سری نصرت» در خرمشهر، آبادان، جزیره مجنون و تهران انجام شده و با اقتباس از چند کتاب، نگاهی به زندگی و فعالیت‌های شهید علی هاشمی به عنوان فرمانده قرارگاه فوق سری نصرت دارد و به اتفاقات این قرارگاه می‌پردازد.

قرارگاه سری نصرت پس از سه سال طراحی، تحقیق و پژوهش به عنوان دومین اثر از سه‌گانه جغرافیای مظلوم با محوریت رشادت‌های مرزنشینان ایران در طول تاریخ به تألیف مرکز سریال سوره، کارگردانی مهدی جعفری و نویسندگی مهدی سجاده‌چی، برای پخش از رسانه ملی تهیه و آماده می‌شود.

با ساخت چنین آثاری امیدواریم تولید آثار فاخر و مخاطب پسند در این حوزه تداوم یابد، نیازهای روز مخاطبان را پاسخ دهد و بتواند همراهی مخاطبان کودک و نوجوان را هم در پی داشته باشد و مدیران سیما نیز تولید فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی فاخر و قابل تأملی در خصوص مفاهیمی همچون جنگ، دفاع مقدس، ایثار، شهادت، رشادت و ... را در کارنامه هنری خود به ثبت برسانند.

نظر شما