شناسهٔ خبر: 68097782 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سازمان انرژی اتمی ایران تشریح کرد

فناوری هسته‌ای انقلابی در درمان‌های شخصی‌سازی شده ایجاد کرده‌است

تهران- ایرنا- معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به کاربرد فناوری‌ هسته‌ای در تشخیص و مدیریت و کنترل سرطان، بیماری‌های قلبی و مطالعات مغزی گفت: این فناوری در درمان‌های شخصی‌سازی شده و هدفمند، انقلابی را در مدیریت بیماری پدید آورده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، سید امیرحسین فقهی در همایش ملی «نقش فناوری هسته‌ای در نظام سلامت» اظهار کرد: فناوری هسته‌ای از نقشی حیاتی و اساسی در ارتقای سلامت جهانی و پیشگیری از بیماری‌ها برخوردار است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با بیان اینکه موضوعات مرتبط با سلامت انسان زندگی همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، آلزایمر و دیگر چالش‌های سلامتی نظیر عفونت‌های بیمارستانی و عوامل بیماری‌زای موجود در مواد غذایی و ... از جمله مشکلات جهانی هستند که همه ما با آن‌ها روبرو هستیم.

وی افزود: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۲ میلادی سرطان عامل حدود ۱۰ میلیون مرگ و میر در سراسر جهان بوده است. بیماری‌های قلبی عروقی با ۱۷.۹ میلیون مرگ در سال، همچنان از اصلی‌ترین علل مرگ و میر جهانی محسوب می‌شوند. آلزایمر و سایر انواع زوال عقل نیز سالانه جان حدود ۱.۶ میلیون نفر را می‌گیرند و بیماری‌های ناشی از میکرو ارگانیسم‌های موجود در مواد غذایی هر روزه سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: در این میان، فناوری هسته‌ای نقشی حیاتی در پیشگیری از بیماری‌ها و مبارزه با آن‌ها ایفا می‌کند. تصویربرداری پزشکی هسته‌ای مانند PET و SPECT، امکان تشخیص زودهنگام و دقیق را فراهم می‌سازد.

وی ادامه داد: رادیوایزوتوپ‌ها و دستگاه‌های مولد پرتو در تشخیص و مدیریت و کنترل سرطان، بیماری‌های قلبی و مطالعات مغزی کاربرد گسترده‌ای دارند. همچنین سامانه‌های پرتودهی در استریل کردن تجهیزات بیمارستانی و کاهش بار میکروبی و انگلی مواد غذایی به‌طور ویژه‌ای موثر هستند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای بر نقش فزاینده فناوری هسته‌ای در درمان‌های شخصی‌سازی شده و هدفمند تاکید کرد و گفت: درمان شخصی‌سازی شده، رویکردی انقلابی است که مدیریت بیماری را بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی، مولکولی و سلولی هر فرد تنظیم می‌کند. در این زمینه، تصویربرداری مولکولی با استفاده از PET و SPECT به ما اجازه می‌دهد تا بیماری را در سطح مولکولی مشاهده و ردیابی کنیم.

فقهی خطاب به شرکت کنندگان در این رویداد علمی هسته ای گفت: همه ما مسئولیت بزرگی در قبال مردم کشورمان و بشریت داریم و هر پیشرفت ما می‌تواند به معنای نجات جان یک انسان، تسکین درد یک بیمار و بازگرداندن امید به یک خانواده باشد. بنابراین موظف هستیم با تلاش مضاعف، همکاری بیشتر، و نوآوری مداوم، به سوی آینده‌ای حرکت کنیم که در آن، فناوری هسته‌ای نقشی اساسی در ارتقای سلامت جهانی ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: به‌منظور ارتقای سطح نظام سلامت در سطح ملی و ارایه خدمت در ابعاد جهانی باید هم‌اندیشی و همکاری‌های متقابل و تنگاتنگ داشته باشیم. خوشبختانه به همت دانشمندان ایرانی، توفیق داشته‌ایم که کشور ما در سطح جهانی نقش مهمی را در حوزه سلامت ایفا کند.

فقهی خاطرنشان کرد: همگی باید تلاش کنیم تا متخصصانی که امروز در این رویداد علمی حضور دارند بتوانند راهکارهای نوین در عرصه ارتقای سطح سلامت، کاهش درد و رنج بیماران و همچنین افزایش امید خانواده این عزیزان ارایه دهند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: هر تلاش و کوششی که صورت می‌گیرد و هر پیشرفتی که حاصل می‌شود نه تنها موجب نجات جان یک انسان می‌شود بلکه در تسکین درد بیماران نیز موثر است و موجبات بازگرداندن امید به خانواده‌ها را فراهم می‌سازد.

همایش ملی «نقش فناوری هسته‌ای در نظام سلامت» در روزهای ۱۸ و ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ توسط پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و با همکاری انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی تهران در حال برگزاری است و شرکت‌کنندگان در این رویداد علمی از راکتور تحقیقاتی تهران و مراکز تولید و کنترل کیفی رادیوداروها بازدید خواهند کرد.

نظر شما