شناسهٔ خبر: 68094384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

 چرا انتخاب سنوار هوشمندانه است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

چرا سنوار؟

یک هفته پس از ترور اسماعیل هنیه و شهادت وی، یحیی سنوار رئیس حماس در غزه به عنوان رهبر حماس انتخاب شد. این در حالی که بود عموماً گمانه زنی‌ها روی کسانی مانند خالد مشعل و خلیل الحیه بود.

رهبران حماس از سال ۲۰۰۴ به این سو، عموماً به دلیل شرایط امنیتی حاکم بر غزه و راهبرد موسوم به چمن‌زنی رژیم صهیونیستی مبنی بر ترور رهبران و فرماندهان ارشد فلسطینی، خارج از غزه ساکن بوده‌اند. طبیعتاً در شرایط پسا طوفان‌الاقصی و بیش از ۱۰ ماه جنگ که با حضور نظامی این رژیم در مناطق مختلف نوار غزه همراه بوده است کمتر تحلیلگری فکر می‌کرد شخصی در داخل نوار غزه به عنوان رهبر حماس انتخاب شود.

با این‌وجود انتخاب سنوار به چند دلیل هوشمندانه به نظر می‌رسد:

نخست این که نظر به رنج و درد جنگ برای ساکنین غزه انتخاب فردی که به طور ملموس‌تری با این درد و رنج درگیر است همبستگی مردم فلسطین با حماس را بیشتر می‌کند و امکان موفقیت سوء استفاده دشمن برای ایجاد شکاف میان مردم و مقاومت فلسطین و سپردن اداره غزه به گروه‌های سازش‌کار را تضعیف می‌کند.

دوم، این انتخاب شکست رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهدافش از جنگ غزه را بسیار برجسته‌تر می‌کند. رژیم صهیونیستی نه تنها نتوانسته سازمان رزم حماس را از بین ببرد بلکه اکنون عالی‌ترین مقام سیاسی حماس نیز در غزه حضور دارد. این امر بار روانی سنگینی برای رژیم صهیونیستی دارد و تلاش این رژیم برای دستاوردسازی در جنگ غزه را با چالش جدی روبرو می‌سازد.

دلیل سوم، هماهنگی بیشتر روند مذاکرات با مبارزات میدانی است. اگرچه پیش از این نیز یحیی سنوار به دلیل جایگاه او در غزه، و نقشش در عملیات طوان الاقصی نقش کلیدی را در مذاکرات داشت و رهبران سیاسی حماس در غزه در هماهنگی کامل با او بودند اما مسائلی از از قبیل دشواری ارتباط با او می توانست چالش‌هایی در تعاملات میدان و دیپلماسی ایجاد کند. انتخاب سنوار اکنون به معنی یکی شدن میدان و دیپلماسی است و ضمن جلوگیری از امکان عدم هماهنگی این دو عرصه، کار رژیم صهیونیستی را در ترکیب عملیات نظامی با اقدامات نمایشی دیپلماتیک به شدت دشوار می‌سازد.

موضوع دیگر مربوط به گرایش‌های متفاوت سیاسی داخل حماس ناظر به روابط با بازیگران منطقه‌ای است. انتخاب شخصی که نگاه مثبت‌تر و روابط نزدیکتری با ایران، حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت نسبت به سایر حامیان حماس دارد نشانگر غلبه گفتمانی این نگاه در سایه عملیات طوفان الاقصی و نوع مواجهه بازیگران مختلف منطقه‌ای با آن بوده است. چنین امری طبیعتاً می‌تواند در شرایط جنگی و نظر به نیازمندی‌های کنونی حماس مانع از بروز شکاف‌های ناخواسته در جبهه مقاومت شود و راهبرد وحدت میادین را تقویت کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما