شناسهٔ خبر: 68094274 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

چالش‌های اجرای احکام بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی

مجامع بین‌المللی از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه همواره با چالش‌هایی برای اجرای احکامشان روبرو بوده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - غزه در حال حاضر با یک رژیم نسل‌کش مواجه است که هیچ اعتنایی به قوانین و احکام بین‌المللی نکرده و منشور سازمان ملل را در مقر این سازمان داخل خردکن می‌اندازد. 

یکی از ارکان سازمان ملل، که برای رسیدگی به اختلاف میان دستگاه‌ها در نظر گرفته شده، دیوان بین‌المللی دادگستری است؛ این دیوان براساس ماده ۹ کنوانسیون منع نسل‌کشی سال ۱۹۵۱ به طرح دعولی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رسیدگی می‌کند. 

موسسه چتم‌هاوس در مقاله‌ای، نوشت که اخیرا دوره‌ای سخت برای رژیم صهیونیستی بوده است؛ تصمیم کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) برای صدور حکم بازداشت برای سران رژیم صهیونیستی به سرعت با حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) همراه شد؛ براساس حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری، رژیم صهیونیستی باید هرگونه حمله نظامی در رفح را که می‌تواند به غیرنظامیان آسیب برساند، متوقف کند.

با این حال، همه چیز دقیقا آن‌طور که به نظر می‌رسد نیست، و واقعیت غم‌انگیز این است که هیچ یک از این دو حکم جنگ را متوقف نمی‌کند.

حکم دیوان بین‌المللی دادگستری بیش از آنکه قضاوتی درباره قانونی بودن جنگ باشد، توصیه‌هایی درباره چگونگی جنگ است. 

آفریقای جنوبی هم از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرده بود تا دستور موقتی برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف فوری جنگ در نوار غزه صادر کند، که قاضی‌ها تنها یک راه حل محدود برای آن ارائه کردند.

در همین حال، احکام بازداشت دیوان بین‌المللی کیفری که علیه نتانیاهو و گالانت به اتهام جنایت علیه بشریت درخواست شده، هنوز در انتظار تایید قاضی‌های دادگاه بوده و بعید است که به بازداشت آن‌ها ختم شود.

دادگاه بین‌المللی کیفری، با چالش‌های متعددی مواجه است؛ یکی از مسائل مهم تعداد محدودی از کشور‌هایی است که اساسنامه رم را تصویب کرده‌اند و دیگری کشور‌هایی مانند آمریکا هستند که از حوزه قضایی آن خارج مانده‌اند؛ این موضوع توانایی دادگاه بین‌المللی کیفری را برای رسیدگی به جرایم ارتکابی در این کشور‌ها یا از سوی آن‌ها محدود می‌کند.

پایگاه کایرو ریویو نیز می‌نویسد که رژیم صهیونیستی به طوفان الاقصی با هجومی پاسخ داد که هیچ تعهدی را برای رعایت قوانین بشردوستانه بین‌المللی به رسمیت نمی‌شناسد. 

علاوه بر آن، رژیم صهیونیستی به‌طور مداوم از سوی کشور‌های اروپایی و آمریکایی حمایت شده است. 

بنابراین، شرایطی وجود دارد که قانون در یک طرف و اخلاق هم در همان طرف است، اما تعادل سیاسی به اندازه کافی برای اعطای حقوقی که مردم فلسطین مستحق آن هستند، قوی نبوده است؛ بنابراین، این بی‌قانونی از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد که بر اوضاع حاکم است.

یکی از چالش‌های دیگری که محاکم بین‌المللی در مقابل رژیم صهیونیستی با آن روبرو هستند، حق وتوی حامیان این رژیم است. در پی این موضوع، قطعنامه‌هایی که باید ضد رژیم صهیونیستی تصویب شوند، با وتوی حامیان این رژیم مواجه و در نتیجه تصویب نمی‌شوند.

دادگاه عالی سازمان ملل نیز به‌تازگی اعلام کرد که اشغال سرزمین‌ها و شهرک‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی غیرقانونی است و باید هر چه سریع‌تر از آن خارج شود.

نظر مشورتی قاضی‌های دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) که به‌عنوان دادگاه جهانی شناخته می‌شود، الزام‌آور نیست، اما براساس قوانین بین‌المللی دارای اهمیت بوده و ممکن است حمایت از رژیم صهیونیستی را تضعیف کند.

انتهای پیام/

نظر شما