شناسهٔ خبر: 68094051 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هویت رسانه‌ای ایرنا

مشهد- ایرنا- هویت مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، ارزش‌ها، و باورها است که یک فرد، گروه، یا سازمان را از دیگران متمایز می‌کند و رسانه‌ها نیز بر این اساس دارای هویت هستند.

صاحب‌خبر -

از جمله موارد مرتبط با هویت رسانه می‌توان از جمله به مأموریت، ارزش‌ها، نمادها، نشانه‌ها، نوآوری و خلاقیت اشاره کرد و در این میان، قدمت رسانه نیز خود یکی از موارد هویت ساز است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، که به ایرنا مخفف و شناخته شده است، در ۲۰ مرداد سال ۱۳۱۳ با نام آژانس خبری پارس بنیان نهاده شد و امروز این رسانه قدمتی نزدیک به ۹۰ سال را تجربه می کند. تاریخچه ای مملو از تجربه و تخصص در مسیر رو به پیشرفت کشورمان همراه با تاثیرگذاری و تاثیرپذیری که هویتی را برای این رسانه ایجاد کرده است و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

در طول سال ها فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی، اعتبار و اعتمادی بین مخاطبان و ایرنا شکل گرفته است و بر این اساس است که ایرنا به عنوان یک منبع رسمی در اخبار و اتفاقات روزمره مورد استناد قرار می‌گیرد و از این رو به این هویت توجه شده است.

داشتن شبکه گسترده از خبرنگاران و منابع مختلف خبری در داخل و خارج کشور باعث شده است تا در طول سال های فعالیت رسانه ای، به ارزش های هویتی این رسانه نیز افزوده شود و این در حالی است که تطبیق با تغییرات و به روز شدن تحولات فناوری و رسانه‌ای در زیرساخت ها و به دست آوردن راه های نوین در ایجاد تنوع در تولید و انتشار محتوا باعث شده است تا به ارزش هویتی ایرنا افزوده شود.

به دست آوردن خبر از منابع مختلف و سنجش صحّت آن مطلب، کار بسیار سختی است که تجربه باعث می‌شود در این مسیر حرکت رو به جلو داشت و روایت صحیح و اول را در میان سایر رسانه ها و جهت دهی به مخاطب را در دست گرفت. از این رو نکته ای که باید به آن توجه بیشتری شود، ارتباط مستمر و دوسویه با مخاطبان در مسیر اطلاع رسانی دقیق، توجه به نیازها و خواسته‌های مخاطب برای پایداری ارتباط با رسانه است.

از سوی دیگر ایرنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، به عنوان «دست بزن نظام» و در راستای جهاد تبیین، وظیفه سنگینی بر دوش خود دارد و بر این اساس اقدامات بسیاری آغاز شده است و از این رو شاید ایجاد مرکز نوآوری و فناوری در خبر یکی از اقدامات مهم در این امر باشد.

همچنین لازم است برای پاسداشت هویت تاریخی این خبرگزاری، موزه اسناد رسانه ای در این زمینه ایجاد شود تا نسل های آینده، تلاش گذشته خبرنگاران را در به دست آوردن و انتشار اخبار این رسانه فراموش نکنند.

برای نویسنده این موضوع زمانی مهم شد که در گفت و گو با یکی از مدیران ارشد و تصمیم ساز در رسانه های استان خراسان رضوی، زمانی که سخن از قدمت این رسانه شد وی با تعجب گفت که "یعنی ایرنا از قبل از انقلاب فعالیت داشته است؟" و از این رو لازم است تا در کنار فعالیت های روزمره در تهیه و تولید خبر، بتوانیم مدیران را از جایگاه ایرنا با خبر کنیم.

همچنین در این فرایند باید بتوانیم آینده رسانه ای هدفمندی را برای ایرنا طراحی و برنامه ریزی کنیم زیرا اقتضائات نسل آینده که مخاطبان رسانه هستند باید از هم اکنون شناسایی شود و در این راستا، توجه به هویت رسانه ای ایرنا، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

نظر شما