شناسهٔ خبر: 68093691 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام وزارت علوم خبر داد:

هدف‌گذاری برای تصویب نشان سرو در شورای عالی انقلاب فرهنگی

تهران- ایرنا- رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین ارزیابی کیفیت وزارت علوم از اعطای نشان سَرو به ۲۹ نفر از روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری طی دو دوره خبر داد و گفت: قصد داریم تا این نشان را که ناشی از ارزیابی سالانه روسای دانشگاه‌هاست به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهیم و جزو مصوبات این شورا شود.

صاحب‌خبر -

روح‌الله سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌وآموزش ایرنا از اعطای ۲۹ نشان سَرو در مجموع دو دوره اعطای این نشان (۱۴۰۲ و ۱۴۰۳) به رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم توسط وزارت تحقیقات، علوم‌وفناوری خبر داد و گفت: فرایند طرح و اجرای نشان سرو از ابتدای دولت سیزدهم شروع شد. سال گذشته، نخستین سال از ارزیابی روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و پارک‌ها بود و امسال هم برای دومین بار برگزار شده است.

وی طراح اصلی این ایده را محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم با توجه به پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید عنوان کرد و گفت: اجرای عملیاتی آن توسط روح‌الله رازینی رئیس سابق نظارت و ارزیابی و تضمین ارزیابی کیفیت وزارت علوم انجام گرفت. بر این اساس روسای دانشگاه‌های دولتی، پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری هر ساله ارزیابی می‌شوند و روال بر این است که ۱۰ نفر از بین روسای دانشگاه‌ها، ۲ نفر از بین پژوهشگاه‌ها و ۲ نفر از بین پارک‌ها به عنوان فرد برگزیده انتخاب شود.

رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین ارزیابی کیفیت وزارت علوم اضافه کرد که نشان سرو در ارزیابی عملکرد مدیران آموزش‌عالی دارای محورهای ۱۰گانه در دسته‌بندی‌های مدیریت نوآورانه، مدیریت منابع و بهره‌وری، مدیریت ارزشی و فرهنگی، مرجعیت و دیپلماسی علمی-فناوری، مدیریت ارتباطات و مسئولیت اجتماعی، سلامت سازمانی و مبارزه با فساد، توسعه فناوری و ثروت‌آفرینی دانش‌محور، مدیریت راهبردی، مدیریت سرمایه‌های انسانی و حل مساله و مدیریت بحران است که توسط داوران مستقل ارزیابی خواهند شد و در مرحله بعد مدیران ستادی نظر می‌دهند و در نهایت بر اساس امتیازات انتخاب می‌شوند.

هدف‌گذاری برای تصویب نشان سرو در شورای عالی انقلاب فرهنگی

سهرابی گفت: امسال و در دومین سال اعطای نشان سرو علاوه بر ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه‌ها توسط داوران مستقل و مدیران ستادی، رضایت سنجی از عملکرد روسا توسط اعضای هیات علمی و کارکنان انجام شد. البته در پارک‌ها چون اعضای هیات‌علمی ندارند توسط کارکنان ارزیابی شدند و در مجموع در سال نخست به ۱۴ نفر و امسال به ۱۵ نفر نشان سرو اعطا شد. همچنین در سال دوم چهارنفر از روسای دانشگاه‌ها برای بار دوم برگزیده شدند.

وی این را متذکر شد که جمع‌آوری تحلیل اطلاعات، دانش ارزشمندی را برای آیندگان فراهم کرده است و کارنامه عملکرد سایر روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را تنظیم و منتشر کردیم که در اختیار برگزیدگان قرار دهیم.

رئیس مرکز نظارت و ارزیابی علوم این را هم گفت که این مرکز به دنبال ارزیابی عملکرد مدیران هم است، به نحوی که مقدمه مدیریت دانش و تجارب برتر آموزش عالی خواهد بود. همچنین امسال برای بار اول برای اطلاع و ایجاد فضای یادگیری روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کارنامه عملکرد افراد تنظیم و در اختیار هر فرد قراد گرفت.

وی ادامه داد: مرکز نظارت و ارزیابی عتف در مرحله اول از روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها و پارک‌ها شروع کرده است و در ادامه یک ارزیابی از عملکرد مدیران ستادی هم در دستور کار دارد. از طرفی به دنبال تثبیت این فرآیند هستیم و برای این هدف مکاتبه‌ای با شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی شده است.

سهرابی گفت: با این اقدامات در راستای الگوسازی برگزاری این اجلاس رفتار خواهیم کرد. وزارت علوم جزو معدود دستگاه‌هایی است که چنین فرایندی را با پشتوانه علمی و اجرایی عملیاتی کرد تا به عنوان الگو در حوزه ارزیابی عملکرد و شناسایی مدیران برجسته باشد.

از بین ۲۹ دارنده نشان سرو سیدعلی قاسم زاده رئیس دانشگاه قزوین، احمد علیجان‌پور رئیس دانشگاه ارومیه، صفر نصرالله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز و عباس کلانتری‌خلیل‌آباد رئیس دانشگاه یزد در دو دوره متوالی این عناوین را دریافت کردند.

نظر شما