شناسهٔ خبر: 68092724 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اکثر آلمانی‌ها خواستار برگزاری انتخابات جدید هستند

در حالی که دولت فدرال آلمان به رهبری "اولاف شولتز" در عمل به بسیاری وعده‌های خود ناکام مانده است، نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر آلمانی‌ها خواهان پایان زودهنگام کار این دولت و برگزاری انتخابات جدید هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی به عملی نشدن بسیاری از وعده های دولت آلمان تحت رهبری "اولاف شولتز" پرداخته و نوشت: اقتصاد آلمان در حال رکود است. اما "اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان با اطمینان به اصلاحات ساختاری اشاره می کند که به زودی اجرایی خواهند شد. حالا این پرسش مطرح است که ائتلاف موسوم به چراغ راهنمایی در آلمان تا چه اندازه این کشور را مدرن کرده است؟

در ادامه این مطلب آمده است: اگرچه اقتصاد آلمان از سال ۲۰۲۱ دیگر رشد قابل توجهی نداشته است اما اولاف شولز ائتلاف موسوم چراغ راهنمایی را به عنوان ائتلاف پیشرفت توصیف می کند. این مقام آلمانی در کنفرانس مطبوعاتی تابستانی خود گفت که در حال مقابله با بحران های آینده آلمان و غلبه بر بن بست دهه های گذشته است.

پشت این ظاهر مطمئن شولتز این باور وجود دارد که چراغ راهنمایی به مشکلات ساختاری آلمان رسیدگی کرده است، اما مدتی طول می کشد تا این اصلاحات تأثیر مثبتی داشته باشد. اما این روایت چقدر قابل قبول است؟ روزنامه تاگس اشپیگل در مطلبی این مسئله را بررسی کرده است که ائتلاف دولتی واقعا تا چه حد در از بین بردن مشکلات ساختاری آلمان موفق است.

نویسنده در ادامه به وعده دولت در تجدید ساختارهای انرژی پرداخته و نوشت:حمله روسیه به اوکراین شروع بسیار دشواری به ائتلاف دولتی چراغ راهنمایی داد. طرح دوران مرکل یعنی تامین امنیت انتقال انرژی با گاز ارزان روسیه دیگر در این دوران معتبر نبود.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان در زمان بی سابقه ای گاز طبیعی مایع (LNG) را به عنوان جایگزین سازماندهی کرد. با این حال، پایانه های گاز مایع جدید ساخته شده در حال حاضر به سختی به ظرفیت استفاده می شود. کلودیا کمفرت، اقتصاددان انرژی از مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان، در این شرایط این انتقاد را وارد کرد: دولت فدرال یک بار دیگر زیرساخت بزرگی برای انرژی فسیلی ایجاد کرده است.

به منظور کاهش هزینه های انرژی که در مقایسه با سایر کشورها زیاد است، هابک مقررات برنامه ریزی برای گسترش انرژی های تجدیدپذیر ارزان را ساده کرده است. کمفرت می‌گوید که این منجر به رونق انرژی خورشیدی شد. با این حال، وقتی نوبت به گسترش نیروی باد می‌رسد، سرعت آن باید سه تا چهار برابر سریع‌تر شود.

در عین حال، انرژی های تجدیدپذیر نیازمند گسترش پرهزینه شبکه برق هستند. طبق مطالعه انجمن انرژی BDEW، انتقال انرژی تا سال ۲۰۳۵ ۱.۲ تریلیون یورو هزینه خواهد داشت. به این ترتیبب به اعتقاد منتقدان معجزه اقتصادی سبز وعده داده شده توسط شولتز به نظر یک تمسخر است.

به منظور کاهش هزینه ها، کمفرت خواستار دیجیتالی شدن سریع شبکه ها به منظور تطبیق مصرف برق با خروجی فعلی انرژی های تجدیدپذیر است. او همچنین از اینکه چراغ راهنمایی قانون گرمایش را تضعیف کرده است انتقاد می کند. به زعم وی به همین دلیل است که آلمان در سال های آینده گاز بسیار گران قیمتی خواهد سوزاند.

مسئله دوم زیر ساخت های در حال فروپاشی است.

ائتلاف چراغ راهنمایی جاده ها و راه آهن های فرسوده را از دولت های قبلی به ارث برده است. به گفته وزارت حمل و نقل فدرال آلمان ، ۴۰۰۰ پل بزرگراهی باید در سال های آینده جایگزین شوند. هزینه نوسازی در شبکه ریلی بیش از ۹۰ میلیارد یورو است.

وزیر حمل و نقل آلمان می خواهد تا سال ۲۰۲۷ ۴۵ میلیارد یورو اضافی برای نوسازی کلی ۴۱ مسیر اصلی در اختیار راه آهن قرار دهد. این در حالی است که ترمز بدهی در حال حاضر تنها اجازه بودجه اضافی در حدود ۲۷ میلیارد یورو را می دهد.

اخیراً به منظور پر کردن این حفره، وام های فدرال برای راه آهن آلمان و Autobahn GmbH مورد بحث قرار گرفت، اما "کریستین لیندنر"، وزیر دارایی آلمان این موضوع را رد کرد. نوسازی بزرگ راه آهن به دلیل اختلاف بودجه با شکست مواجه می شود. اداره حسابرسی فدرال شکایت می کند که نوسازی پل های بزرگراه بسیار کند پیش می رود.

یکی دیگر از وعده های محقق نشده دولت آلمان در بخش صنعت آلمان دیده می شود.

ائتلاف دولتی در آلمان با میلیاردها بودجه، در تلاش است تا یک صنعت نیمه هادی مرتبط دوباره در آلمان ایجاد کند. در همین حال، صنایع سنتی آلمان در حال تضعیف هستند: صنایع شیمیایی به دلیل قیمت بالای انرژی و صنعت خودروسازی به دلیل توقف تحولات به چنین وضعیت بحرانی رسیده اند.

از زمانی که ائتلاف چراغ راهنمایی بودجه خودروهای برقی را متوقف کرد، تولیدکنندگان نتوانستند از شر مدل‌های برقی خود خلاص شوند. حال و هوای این صنعت در بدترین وضعیت خود قرار دارد، تامین کنندگان بزرگ هزاران شغل را کاهش می دهند.

پاسخ دولت فدرال آلمان به این مسئله هم مبهم است. در حالی که وزارت اقتصاد همچنان به طور کامل بر حمل و نقل الکتریکی تمرکز می کند، وزارت حمل و نقل بر گشودگی به این فناوری تأکید دارد. هنوز قابل پیش بینی نیست که اتومبیل های هیدروژنی و سوخت های الکترونیکی رقابتی شوند.

روند کند دیجیتالی شدن هم از دیگر بحران های مشهود در این دولت است.

دیجیتالی شدن مدیریت دولتی هنوز خیلی کند در حال پیشرفت است. به سختی، دولت های فدرال و ایالتی توانستند روی اصلاح کوچکی در قانون دسترسی آنلاین مربوطه به توافق برسند. اگرچه اکنون افراد بیشتری از شناسه آنلاین و شناسه فدرال به عنوان وسیله ای برای شناسایی استفاده می کنند، اما کار این دولت هنوز تا دیجیتالی شدن فاصله زیادی دارد.

وقتی صحبت از دیجیتالی شدن مدارس می شود هم شرایط مناسب نیست. وزیر آموزش فدرال بودجه کافی برای این امر در نظر نگرفته است.

همچنین پیشرفت کمی در اقتصاد دیجیتال وجود دارد. در حالی که در فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هوش مصنوعی و استارت‌آپ‌ها را در اولویت اصلی خود قرار داده است، این مسائل آینده آلمان اغلب به صورت گذرا مورد بحث قرار می‌گیرند.

کمبود پرسنل هم از دیگر بحران های چشمگیر در این دولت است. با وجود رکود اقتصادی، موسسه تحقیقات بازار کار و شغلی آژانس استخدام فدرال (IAB) اخیراً تقریباً ۱.۶ میلیون فرصت شغلی خالی را شمارش کرده است. این یک مانع بزرگ برای رشد محسوب می شود. با توجه به نزدیک شدن به دوران بازنشستگی، طبق گزارش IAB، در آینده سالانه ۴۰۰۰۰۰ نفر کمتر در بازار کار در دسترس خواهند بود.

ائتلاف چراغ راهنمایی می خواهد با مهاجرت بیشتر و اشتغال بیشتر برای زنان و افراد مسن با این امر مقابله کند. شولتز وعده داده که پتانسیل اشتغال در آلمان به حداکثر خواهد رسید. اما همچنان این کشور از فقدان نیروی کار رنج می برد.

در این شرایط نتایج جدیدترین نظر سنجی نشان می دهد تنها ۳۷ درصد از افراد مورد بررسی در حال حاضر موافق این هستند که دولت چراغ راهنمایی متشکل از حزب سوسیال دموکرات، سبزها و لیبرال دموکرات تا انتخابات فدرال بعدی در پاییز ۲۰۲۵ ادامه یابد. این نتیجه نظرسنجی اینسا به سفارش نشریه بیلد است. بر این اساس ۵۳ درصد خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام هستند. پنج درصد گفتند مهم نیست یا هیچ اطلاعاتی ارائه نکردند.

بر اساس نظرسنجی که در آخر هفته منتشر شد نیز احزاب دولت چراغ راهنمایی در صورت برگزاری انتخابات مجدد تنها ۳۰ درصد آراء را کسب می کنند. در آخرین انتخابات فدرال، این احزاب با هم تقریباً ۵۲ درصد را به دست آوردند که این یک ضرر ۲۲ درصدی خواهد بود. اتحادیه بسیار بهتر عمل می کند و احزاب متحد مسیحی با ۳۱ درصد از مجموع همه احزاب چراغ راهنمایی قوی تر هستند.

نظر شما