شناسهٔ خبر: 68090887 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله رضا رمضانی:

دو قطبی دینداری و بی‌دینی، بسیار خطرناک است

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: دشمنان امروز در حال القا کردن دو قطبیِ دینداری و بی‌دینی هستند تا این دو قطبی به عرصه سیاسی هم برسد و این مسئله بسیار خطرناک است.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله رضا رمضانی، رئیس مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله رضا رمضانی، رئیس مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) امروز چهارشنبه ۱۷ مرداد در آیین تجلیل از اصحاب رسانه و رونمایی از محصول رسانه‌ای «حدیث‌نگاشت زندگی مؤمنانه به زبان سواحیلی» طی سخنانی با اشاره به فرارسیدن ماه صفر و اسارت آل‌البیت(ع) اظهار کرد: در ماجرای شام و اسارت خانواده امام حسین(ع)، اتفاقات تلخی برای آل‌الله رخ داد که موجب روایت‌گری صحیح شد و این روایت‌گری، الگوگیری برای جهانیان را به دنبال داشت و در راس روایتگران در ماجرای شام، حضرت زینب(س) بود.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اصول علمی بودن، فقهی بودن، اخلاقی بودن و ولایی بودن چهار اصل مهم مدیریتی هستند که باید در رسانه‌های ما نهادینه باشد. 

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: خبرگزاری‌ها مانند حوزه‌های پژوهشی و تحقیقی نیستند که اگر چند زبان علمی دنیا مثل انگلیسی و عربی و فرانسوی وجود داشته باشد، کفایت کند. در حوزه خبرگزاری و رسانه، تعدد زبان می‌تواند یک نکته مثبت باشد. در ایران اسلامی حدود ۲۰۰ شبکه درون مرزی و برون مرزی داریم و هر استان دارای یک شبکه محلی است که در آن شبکه به زبان بومی آن استان، صحبت می‌شود و این مسئله تاثیر خود را دارد؛ برای نمونه یک ترکمن علاقه دارد که خبر را به زبان خودش بشنود. امروز انجیل به بیش از دو هزار زبان ترجمه شده است، حال ببینید قرآن به چند زبان ترجمه شده است؟ تعدد زبان می‌تواند یک حُسن باشد که البته الزامات آن باید مورد توجه قرار گیرد. خبرگزاری که به چندین زبان اخبار را مخابره می‌کند درواقع فعالیت چندین خبرگزاری به صورت همزمان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فرصت‌های خوبی برای خبرگزاری‌های دینی و بین‌المللی وجود دارد و این خبرگزاری‌ها باید اخبار مربوط به پیروان اهل‌بیت(ع) و موسسات اهل بیتی و نگاه‌های اعتدال‌گرایانه اهل‌بیتی(ع) را به دنیا عرضه کند؛ لذا این رسانه‌ها باید یک پشتوانه علمی داشته باشند. رهبر انقلاب در دیدار با شرکت کنندگان در هفتمین اجلاسیه مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) بر معرفی اهل‌بیت(ع) به جهانیان تاکید کردند. از این رو، اگر شناخت نسبت به اهل بیت(ع) به وجود بیایید و آنها معرفی شوند، گرایش به اهل بیت(ع) در بین جهانیان ایجاد می‌دهد.

آیت‌الله رضا رمضانی، رئیس مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اهمیت معرفی معارف اهل‌بیت(ع) به جهانیان اظهار کرد: تشنگی نسبت به معارف اهل‌بیت(ع) از جمله عدالت و معنویت در بین جهانیان وجود دارد. آموزه‌های اهل‌بیت(ع)، چون با زبان عقل و زبان فطرت است، مورد پذیرش قرار می‌گیرد. برخی در مورد قیام عاشورا، این تعبیر را دارند که قیام عاشورا یک استثنا است، این تعبیر برای این است که بگویند نمی‌توانیم از قیام عاشورا، الگو بگیریم. در حالی که این مسئله مردود است و عاشورا الگوی بزرگ ارزش‌های اسلامی است؛ لذا باید سبک زندگی اهل بیتی را در قالب‌های مختلف ارائه بدهیم و مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عنوان یک ابرپروژه به مسئله‌ی سبک زندگی اهل بیت(ع) نگاه می‌کند و خروجی‌های این پروژه در ویکی شیعه و رسانه‌های مرتبط منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: امید دادن و پرهیز از ایجاد ناامیدی از جمله باید‌های کار رسانه‌ای است. نکته دیگری که در کار رسانه‌ای باید به آن توجه داشته باشیم، افزایش آرامش روانی در جامعه و پرهیز از تنش‌های روانی است، نباید تعابیر بحرانی در رسانه استفاده کنیم. رعایت صداقت و انصاف باید در خبرگزاری‌ها وجود داشته باشد؛ اگر خبرگزاری‌ها صادق باشند، اقبال و اعتماد به سمت آن رخ می‌دهد. گرچه نظام ماکیاولیستی به این اصل معتقد نیست ولی خبرگزاری‌ها باید به صداقت و انصاف توجه داشته باشند تا رسانه‌ای در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد. عدالت‌گرایی عقلانی از نکات ضروری دیگر در کار رسانه‌ای است. ما صلح مطلق نداریم و صلح باید بر محور عدالت باشد و مقاومت در این راستا، تعریف می‌شود.

استاد سطوح عالی حوزه تأکید کرد: ارتقای سواد رسانه‌ای از نکات مهم برای یک خبرگزاری است و یکی از ابزار‌های بسیار مهم برای مقابله با تحریف رسانه‌ای، افزایش سواد رسانه‌ای است. تحریف رسانه‌ای توسط غول‌های رسانه‌ای انجام می‌شود و در خارج از کشور گاهی آن قدر تحریف صورت می‌گیرد به گونه‌ای که حقیقت پنهان می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: شناسایی خط دشمن و مقابله با آن از جمله کار‌های ضروری در عرصه رسانه است که این کار نیازمند انجام پژوهش است و مجموعه‌های همسو باید با هم در این زمینه همکاری کنند. خبرگزاری‌های دینی باید مجموعه‌های همسوی خود را بشناسد و فهم مشترک برای ماموریت اصلی در این زمینه به وجود بیاید؛ تعارف، تعامل، هم‌افزایی و تحول جزو مراحل ضروری در این همکاری مشترک است و کار در این زمینه به تنهایی وجود ندارد. تقویت مهارت‌های زندگی در قالب نرم خبرها، نکته رسانه‌ای مهم دیگر است.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به نقش دشمنان اظهار کرد: خط رسانه‌ای دشمن باید رصد شود و براساس این رصد، محتوا تولید گردد. دشمنان امروز در حال القا کردن دو قطبیِ دینداری و بی‌دینی هستند تا این دو قطبی به عرصه سیاسی هم برسد. دو قطبی دینداری و بی‌دینی، بسیار خطرناک است. دشمنان می‌گویند که ما دیگر به دنبال اعتراضات خیابانی نیستیم، بلکه به دنبال تغییر فکر مردم هستیم. دشمنان به دنبال ترویج خشونت، القای بی‌تدبیری و ناکارآمدی نظام اسلامی و عدم حضور مردم در صحنه هستند تا نظام اسلامی را نامشروع جلوه دهند. البته ما مشکلاتی در کشور داریم، اما از سوی دیگر در بخش‌هایی نه تنها قطب منطقه، بلکه جهان هستیم.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ما باید راهبرد‌های دقیقی را برای مقابله با نقشه‌های دشمنان، تعریف کنیم. برخی از سفرای غربی که به ایران می‌آیند، اولویت کارشان فقط پرداختن به کار‌های فرهنگی است. حوزه‌های علمیه وظایف متعددی از جمله تربیت نیرو‌هایی در سطوح مختلف اعم از امام جمعه و امام مسجد، برعهده دارد. حوزه متکفل تربیت نیرو‌های کارآمد و مبلغ در داخل کشور و عرصه بین‌الملل است. وظیفه مهم دیگر حوزه‌های علمیه پرداختن به کار تربیتی است و باید مدیرانی در عرصه بین‌المللی تربیت کند. امروزه رسانه باید در این عرصه خود را نشان بدهد و عرض اندام کند. منبر سنتی و تبلیغ چهره به چهره، بسیار ارزشمند است، ولی باید منبر‌ها براساس رسانه‌های اجتماعی تعریف شود تا منابر چند میلیون نفری داشته باشیم. از سوی دیگر نباید همه چیز را گل و بلبل ببینیم و باید جلسات نقد درون گروهی و درون سازمانی داشته باشیم تا اشکالات را برطرف کنیم.

گزارش از اکبر پوست چیان

انتهای پیام

نظر شما