شناسهٔ خبر: 68090711 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

جنگ اسرائیل با مدارس غزه

طی بیش از ۱۰ ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، ۱۱۵ مدرسه و دانشگاه کاملا تخریب شده، ۳۳۲ مدرسه و دانشگاه به شکل جزئی آسیب دیده و نیز ۵۰۰ معلم و مدیر مدرسه، ۱۰۰ دانشمند و پژوهشگر و استاد دانشگاه و ۹ هزار دانش‌آموز و دانشجو به شهادت رسیده‌اند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: خانواده‌های اهل غزه در نتیجه جنگ رژیم صهیونیستی و چند بار آواره شدن در مناطق مختلف، در جست‌وجوی امنیت و فرار از آتش جنگ‌افزار‌های اشغالگران به مدارس وابسته به آنروا پناه برده‌اند، غافل از اینکه این مدارس وابسته به سازمان ملل هم توان حفاظت از آن‌ها در برابر موشک‌های صهیونیست‌ها را ندارد.

به گزارش رسانه‌ها، طی چند روز‌های گذشته مدارس محل اسکان آوارگان در شهر غزه آماج حملات ارتش اشغالگر قرار گرفته که طی آن، صد‌ها آواره فلسطینی به شهادت رسیده یا زخمی شدند و زنان و کودکان، اغلب این قربانیان را تشکیل می‌دهند، پیشتر نیز مدارس واقع در اردوگاه النصیرات و خان‌یونس هدف حملات جنگنده‌های اسرائیلی قرار گرفته بود.

بنا به اعلام دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه و کمیسیون بین‌المللی حمایت از حقوق مردم فلسطین، اشغالگران تاکنون ۱۷۲ مرکز اسکان آوارگان را از زمان شروع جنگ هدف گرفته‌اند از جمله ۱۵۲ مدرسه وابسته به آنروا، دولت و بخش خصوصی که طی آن بیش از ۱۰۴۰ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.

برآورد‌های منابع فلسطینی و بین‌المللی نشان می‌دهد جنگ ویرانگر اسرائیل موجب آوارگی حدود دو میلیون فلسطینی یعنی ۹۰ درصد جمعیت ۲.۲ میلیونی باریکه غزه شده است و صد‌ها هزار آواره به مدارسی پناه برده‌اند که در نتیجه تراکم بالای جمعیت قادر نیست هیچگونه خدماتی به آن‌ها ارائه دهد. «اسماعیل الثوابته»، مدیرکل دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه در این باره به شبکه الجزیره گفت: واقعیت تلخ آوارگان در مدارس، مراکز عمومی و چادر‌ها و شیوع بیماری‌ها به دلیل ازدحام بیش از حد و فروپاشی خدمات بهداشتی باعث شده تعداد مرگ‌ومیر طبیعی تا ۶ برابر قبل از شروع جنگ، افزایش یابد.

الثوابته افزود: طی ۱۰ ماه گذشته که غزه شاهد جنگ بوده است، ۹ هزار مرگ‌ومیر ثبت شده است که البته باید بدان، ابتلای ۱ میلیون و ۸۰ هزار آواره به بیماری‌های مختلف در نتیجه شرایط جنگی و آوارگی را اضافه کرد.

وی گفت: بنا به مستندات دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه، اشغالگران عامدانه ۱۵ بخش از جمله آموزش و پرورش را نابود کرده‌اند به طوری طی این مدت، ۱۱۵ مدرسه و دانشگاه کاملا تخریب شده، ۳۳۲ مدرسه و دانشگاه به شکل جزئی آسیب دیده و نیز ۵۰۰ معلم و مدیر مدرسه، ۱۰۰ دانشمند و پژوهشگر و استاد دانشگاه و ۹ هزار دانش‌آموز و دانشجو به شهادت رسیده‌اند.

این مسئول فلسطینی در پایان گفت: در نتیجه جنگ کنونی، ۸۰۰ هزار دانش‌آموز و دانشجو از تحصیل محروم ماندند از جمله ۳۹ هزار دانش‌آموز که نتوانستند برای ورود به دانشگاه در امتحانات دبیرستان شرکت کنند.

رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر گذشته با حمایت آمریکا جنگی ویرانگر علیه نوار غزه به راه انداخته است که تاکنون بیش از ۱۳۱ هزار شهید و زخمی برجای گذشته که اغلب آنها، از زنان و کودکان هستند همچنین بیش از ۱۰ هزار نفر هم در شمار مفقودین قرار دارند.

نظر شما