شناسهٔ خبر: 68086265 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سندرم دلشکستگی؛ افسانه‌ یا واقعیت؟

مردم معمولا واژه "دلشستگی" را پس هر اتفاق ناخوشآیندی استفاده می‌کنند و آن را تنها یک احساس می‌دانند. با اینکه دلشکستگی یک سندرم و مسئله‌ای کاملا علمی با مبنای فیزیولوژیکی است.

صاحب‌خبر -

افراد در شرایط مختلف، دلشکستگی را تنها مربوط به روابط عاطفی می‌دانند با اینکه این موضوع یک واکنش فیزیولوژیکی و طبیعی به برخی شرایط تنش‌زا و پراسترس است.

طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، زنان بالای 45 سال بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این سندرم قرار دارند اما با این حال جوانان و نوجوانان بسیاری هم دیده می‌شوند که به اصطلاح دلشکسته هستند!

این سندرم برای اولین بار در سال سال 1990 و توسط کشور ژاپن از نظر علمی کشف و توصیف شد. سندرم دلشکستگی به ایجاد ضعف ناگهانی در بطن چپ قلب اتلاق می‌شود.

بیمارانی که به این سندرم مبتلا هستند، معمولا درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس و احساس سنگینی بدن را تجربه می‌کنند؛ به صورتی که شاید گمان کنند دچار حمله قلبی شده‌اند اما با معاینه‌های پزشکی هیچ علامتی از انسداد رگ‌های قلب دیده نمی‌شود.

با وجود تحقیقات فراوانی که تا کنون بر این سندرم صورت گرفته، هنوز علت دقیقی برای وقوع آن یافت نشده است اما بسیاری از پزشکان امروزه بر این باور هستند هر نوع عاملی که باعث ایجاد احساس خطر شود می‌تواند موجب ابتلای فرد به سندرم مذکور هم باشد. این عوامل خطر می‌تواند شامل اضطراب، افسردگی، اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر و نگرانی شدید دوره‌ای باشد.

از طرفی هم برخی از متخصصان معتقدند به دلیل اینکه معمولا این سندرم در زنان مسن دیده می‌شود، ابتلا به آن با میزان استروژن بدن مرتبط است.

چطور بفهمیم درد قفسه سینه حمله قلبی است یا سندرم؟

همان‌طور که گفته شد، علائم این سندرم برای افراد شباهت زیادی به حمله قلبی دارد که برای اطمینان یافتن از نوع بیماری در این شرایط چند کار را می‌توان انجام داد.

بررسی آنزیم‌های قلبی

در این آزمایش می‌توان درباره سلامت یا از بین رفتن بخش‌هایی از عضله قلب اطلاعاتی به دست آورد.

الکتروکاردیوگرام

این تست هم برای بررسی انقباضات بطنی صورت می‌گیرد و روند بهبود را در اختیار متخصصان قرار می‌دهد.

آنژیوگرافی

نوعی تصویربرداری از رگ‌های خونی جهت بررسی‌لازم بر هر نوع انسداد در جریان خون است.

با اینکه شاید بیشتر افراد از وجود سندرمی با عنوان دلشکستگی آگاه نباشند اما در علم پزشکی و روانشناختی، این موضوع نه تنها یک بیماری نادر شناخته نمی‌شود بلکه بسیار هم رایج است. متخصصان دلیل رواج آن را نمی‌دانند اما به صورت احتمالی اعلام کرده‌اند بیشتر افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند، با احتمال بیشتری به این سندرم مبتلا می‌شوند.

با این وجود باز هم در رابطه با این سندرم، حفره‌های پرسشی بسیاری وجود دارد که باید علم پاسخگوی آن باشد.

اگر مبتلا شدیم چه؟

معمولا ابتلا به سندرم دلشکستگی موجب مرگ افراد نمی‌شود و افراد می‌توانند با درمان‌های ساده از آن عبور کنند. فرآیند پیشروی آن عموما برای اطرافیان فرد وحشتناک است اما از نظر متخصصان این مورد نگران کننده نیست و با دوره درگیری با مراجعه به پزشک متخصص قلب در بیشتر مواقع برطرف می‌شود.

یکی از مهم‌ترین پیشگیری‌ها و مراقبت‌هایی که در این زمینه باید رعایت شود، دوری از استرس چه پیش از ابتلا به سندرم و چه حین آن است چرا که اگر میزان استرس کنترل نشود، علائم شدیدتر خواهند شد.

عموما داروهایی که برای درمان سندرم دلشکستگی تجویز می‌شود مشابه درمان‌ حمله قلبی است اما تفاوت آنها داروهای آرام‌بخشی است که فرد را از حالت تنش خارج و به او کمک می‌کند تا بهبود یابد.

منبع: utswmed

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما