شناسهٔ خبر: 68085549 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجرای طرح‌های پژوهشی برای بهبود وضعیت تالاب زریبار در اولویت است

سنندج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: اجرای طرح‌های پژوهشی و عمرانی به منظور بهبود وضعیت تالاب بین المللی زریبار در دستور کار قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اقبال حمیدی روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی مسولان اجرایی تالابی سراسری کشور که در شهرستان مریوان در حال برگزاری است، اظهار کرد: اجرای طرح های پژوهشی، عمرانی و حفاظتی با استفاده از اعتبارات ۳۰۰ میلیارد ریالی به منظور بهبود وضعیت تالاب و رسیدن زریبار به شرایط رضایت بخش در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات جامع و با در نظر گرفتن ذینفعان مختلف و هماهنگی با سایر ارگان ها مانند آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، سازمان گردشگری، آبفا و حتی منابع طبیعی برنامه هایی برای این تالاب طرح ریزی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: اعتبارات موجود در راستای ساماندهی مباحث گردشگری، مدیریت منابع و پایش کمی و کیفی تالاب، مدیریت آلاینده های ورودی به تالاب و بحث های آموزشی از جمله آموزش های مردمی برای حفاظت و صیانت از این تالاب هزینه خواهد شد.

حمیدی با اشاره به بارش های خوب سال گذشته، بیان کرد: تالاب بین المللی زریبار از لحاظ پویایی نسبت به تالاب های سطح کشور از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

وی افزود: باوجود چالش ها و تنش های موجود، در زمینه کنترل دست درازی ها به تالاب، اجرای برنامه های جامعی را از نظر حریم گذاری و بحث احیای حریم بستر را آغاز کرده ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: بخشی از اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به استان برای زریبار را به اطفای حریق، خرید تجهیزات و کنترل پایش کمی و کیفی تالاب همچنین مطالعاتی در حوزه ایمونولوژی و اکولوژی تالاب و بحث مطالعات کمی و کیفی آب اختصاص داده ایم.

حمیدی آب شرب شهر مریوان را از مشکلات دیگر دانست و بیان کرد: با اختصاص اعتباراتی به تصفیه خانه و استفاده از سد گاران برای آب شرب مریوان اقدام شده است و دیگر از کاسه آبی زریبار برداشتی در این خصوص نداریم.

وی با بیان اینکه نه آب رودخانه ای به زریبار منتهی و نه آبی به آن تزریق می شود، تاکید کرد: غالبا آب آن از طریق نزولات آسمانی، بارش های فصلی و چشمه های کف جوش تالاب تامین می شد بنابراین با افتتاح پروژه های کشاورزی در پایین دست و محدود کردن دسترسی به چاه ها، آینده بسیار خوبی در انتظار تالاب خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۵۰ تا ۲۶۰ هکتار از نیزارهای تالاب در آتش سوخت، اضافه کرد: سال ۱۴۰۲شاهد آتش سوزی گسترده ای در نیزارها نبودیم و این نتیجه ارائه آموزش ها و کنترل های لازم و همکاری مردمان روستاهای اطراف و تشکل‌های مردم نهاد به تالاب زریوار است.

این کارگاه آموزشی ۱۶ و ۱۷ مرداد در تالاب بین المللی زریوار با هدف تهیه نقشه راه فعال سازی مراکز بازدید کنندگان تالابی کشور برگزار شده است.

نظر شما