شناسهٔ خبر: 68085286 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

 بیماری پوستی روزاسه، علل، علائم، تشخیص و درمان

بیماری پوستی روزاسه در هر سنی بروز می‌کند اما اگر بالای ۳۰ سال سن دارید بیشتر در معرض آن قرار خواهید داشت. 

صاحب‌خبر -

خبرگزاری خبرآنلاین-گروه استان‌ها-حدیث پیروزیان: روزاسه یا آکنه نوعی التهاب پوستی است که باعث برافروختگی، قرمزی و خارش پوست صورت می‌شود و بروز این علائم ترسناک به نظر می‌آید؛ اما خبر خوب این است که این بیماری قابل کنترل است و علائم آن بیشتر در گونه‌ها بینی چانه یا پیشانی مشاهده می‌شود.

 بیماری پوستی روزاسه در هر سنی بروز می‌کند، اما اگر بالای ۳۰ سال سن دارید، بیشتر در معرض آن قرار خواهید داشت، لازم به ذکر است این بیماری پوستی با آکنه ولگاریس تفاوت دارد.

آکن بلگاریس یک بیماری پوستی مزمن است که در آن فولیکول‌های مو و قدرت چربی مسدود می‌شوند. 

این ضایعات پوستی بیشتر در نواحی صورت قفسه سینه و پشت بدن دیده می‌شوند؛ از انواع آکنه ولگاریس می‌توان به جوش سرسیاه، سرسفید، پاپول (جوش‌های التهابی قرمز)، پوستول (جوش سر سفید برجسته‌ای که یک حلقه قرمز در اطراف آن وجود دارد) و ندول (برجستگی‌هایی که در عمق پوست ایجاد می‌شوند و دردناک هستند) اشاره کرد.

اینطور به نظر می‌رسد که بیماری روزاسه به ژنتیک ارتباط دارد و در عین حال محدود به ضایعات پوستی نمی‌شود و چشم‌ها را نیز درگیر می‌کند، در حالی که آکنه ولگاریس چنین ویژگی ندارد.

روزاسه نوعی بیماری پوستی مزمن یعنی طولانی مدت که این بیماری در زنان بیشتر اما عوارض آن در مردان شدیدتر است و هر چقدر زمان بیشتر می‌گذرد، قرمزی پوست ناشی از این بیماری نیز تیره‌تر و البته پایدارتر می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است رگ‌های خونی را نیز ببینید و اگر به فکر درمان این بیماری پوستی نباشید کم کم با برجستگی و جوش‌های التهابی مواجه خواهید شد.

 این بیماری پوستی مزمن می‌تواند بینی را متورم کند و حتی تهدیدی جدی برای سلامتی چشم‌هایتان باشد.

 سوزش و آبریزش چشم و خونریزی از جمله خطراتی هستند که رزاسه برای چشم به ارمغان می‌آورد.

از شایع‌ترین علائم روزاسه می‌توان به قرمزی و برافروختگی پوست صورت، سوزش، مشاهده رگ‌های عنکبوتی آکنه، بزرگ شدن بینی و رزاسه چشمی اشاره کرد.

قرمزی و برافروختگی پوست صورت بیشتر در ناحیه مرکزی صورت دیده می‌شود و اگر پوستی تیره دارید، این نشانه بیماری را به سختی تشخیص خواهید داد.

رگ‌های عنکبوتی رگ‌های ظریفی هستند که به شکل خوشه‌ای در پوست صورت به خصوص در ناحیه بینی و گونه‌ها ظاهر می‌شوند؛ البته می‌توانید آن‌ها را در دیگر قسمت‌های بدن مانند دست و پا نیز مشاهده کنید.

قرمزی پوست سبب می‌شود تا حس کنید پوست صورتتان داغ شده است و همچنین احساس سوزش نیز خواهید داشت. 

این بیماری پوستی باعث ایجاد برجستگی‌هایی شبیه آکنه می‌شود که می‌تواند چرکی هم باشد.

 بیماری پوستی روزاسه باعث ضخیم شدن پوست بینی می‌شود و پزشکان متخصص پوست اصطلاحاً به آن رینوفیما یا بینی پیازی (نوک پیازی) می‌گویند که در طی آن بینی تغییر رنگ پیدا می‌کند و گوشتی می‌شود که اکثراً مردان با این عارضه درگیر هستند.

روزاسه چشمی می‌تواند باعث خشکی، تحریک، ورم چشم و پلک نیز شود و گاهی اوقات ممکن است علائم رزاسه چشمی را زودتر از علائم پوستی آن تجربه کنید. 

علت بیماری پوستی روزاسه ناشناخته است، اما پزشکان فاکتورهایی را در بروز این بیماری پوستی موثر می‌دانند که این فاکتورها شامل: فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی، وراثت و عوامل محیطی مانند اشعه «uv» خورشید است.

عوامل تشدید بیماری پوستی روزاسه شامل تغییرات دمایی سرما یا گرمای بیش از حد، قرار گرفتن در زیر خورشید باد یا رطوبت، تمرینات ورزشی شدید، سونا و حمام‌های گرم، استرس و اضطراب، بیماری‌های زمینه ای مانند سرماخوردگی یا فشار خون بالا و مصرف برخی داروها مانند داروهای درمان فشار خون بالا یا کورتیکواستروئیدها است.


تشخیص بیماری پوستی روزاسه

برای تشخیص بیماری پوستی روزاسه لازم نیست که آزمایش خاصی داده شود و پزشک با توجه به شرح حال و علائم بیماری را تشخیص ‌دهد و اگر در نسخه خود آزمایش دیدید، احتمالاً پزشک برای تشخیص و رد سایر بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا لوپوس آن را تجویز کرده است؛ لوپوس و پسوریازیس از انواع بیماری‌های پوستی خود ایمنی هستند.


راه درمان بیماری پوستی روزاسه

راهی برای درمان قطعی بیماری پوستی رزاسه وجود ندارد و داروهای خوراکی و پمادهای موضعی موثرترین راه برای درمان این بیماری پوستی هستند. 

بهترین کرم برای درمان رزاسه با توجه به شدت بیماری تجویز می‌شود از رایج‌ترین آنها می‌توان به ترتینوئین، بنزوئیل پراکسید، اسید آزلائیک و مترونیدازول که نوع آنتی بیوتیک است، اشاره کرد.

داروهای خوراکی بیماری رزاسه بیشتر آنتی بیوتیک هستند و برای درمان التهاب کاربرد دارند؛ اریترومایسین، داکسی سایکلین، تتراسایکلین و مینوسیکلین از جمله آنها هستند.

درمان خانگی بیماری روزاسه

از کرم‌های ضد آفتاب با s.p.f مناسب استفاده کنید و برای این منظور بهتر است با پزشک متخصص پوست مشورت داشته باشید.

 در روزهای سرد سال نیز با پوشش‌هایی مانند ماسک از پوست صورت محافظت کنید.

 به سراغ نوشیدن مشروبات الکلی نروید. 

یک کرم مرطوب کننده مناسب داشته باشید و از شوینده‌های مناسب برای شستشوی پوست صورت استفاده کنید.

هنگام خرید پماد و کرم رزاسه باید محصولاتی را انتخاب کنید که دارای برچسب فاقد ترکیبات کوندوژنیک یا ترکیبات جوش زا باشند.

بیماری پوستی روزاسه باعث التهاب پوست می‌شود، در زیبایی چهره تاثیرگذار است و بسیاری از بیماران به همین دلیل از حضور در جمع اجتناب می‌کنند؛ با این حال باید بدانید با داروها و مراقبت‌های خانگی می‌توانید عوارض ناشی از این بیماری را کنترل کنید.

نظر شما