شناسهٔ خبر: 68085261 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جنبش اروپایی: اسرائیل بر جنایات خود پافشاری می‌کند و می‌خواهد منطقه را به جنگ بکشاند

زهرا اصغری

یک جنبش پرتغالی، ترورهای اخیر رهبران ارشد نیروهای مقاومت توسط رژیم صهیونیستی را که نشان دهنده به خطر انداختن هرگونه تلاش برای ایجاد صلح و تحریک یک جنگ منطقه‌ای با عواقب غیرقابل پیش بینی‌است، محکوم کرد.  

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بیانیه جنبش پرتغالی MPPM «جنبش برای مردم فلسطین و صلح درخاورمیانه» در محکومیت ترور شهیدان «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و «فواد شکر» فرمانده ارشد حزب‌الله به این شرح است: ترور اسماعیل هنیه، رهبر جنبش حماس و نخست وزیر سابق کشور فلسطین و فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب الله لبنان (همزمان با ادامه نسل کشی وحشیانه در نوار غزه) توسط اسرائیل، یک بار دیگر ماهیت جنایتکار، جنگ طلب و یاغی رژیم صهیونیستی را برجسته می سازد. 

این ۲ ترور که در عرض ۱۲ ساعت انجام شد، همچنین نشان می دهد که مسئله فلسطین و صلح در خاورمیانه به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند. ترورهایی در پایتخت‌های لبنان و ایران، که این مورد در یک مناسبت نمادین به ویژه در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید جمهوری صورت گرفت. اینها نقض فاحش حاکمیت این کشورها و اقدامات تروریستی است که تشدید تنش ها (همانطور که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد) در مسیری که مدت طولانی اسرائیل به سمت یک جنگ منطقه ای در خاورمیانه دنبال کرده است، را به دنبال دارد.

هدف اسرائیل، همانطور که رهبران خود اعلام می‌کنند، ایران است اما در طول سال‌ها، همه نیروها و کشورهای منطقه که مخالف طرح‌های توسعه‌طلبانه و جنگ‌طلب اسرائیل هستند و همبستگی خود را با مردم شهیدپرور فلسطین اعلام می‌کنند نیز تحت تأثیر قرار گرفتند: لبنان (بیش از ۴۵۰ کشته و تقریباً ۱۸۰۰ مجروح در جنوب کشور، ۸ اکتبر)، سوریه (که بلندی های جولان آن از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسرائیل باقی مانده است)، یمن، عراق، لیبی. 

ترور اسماعیل هنیه، نماینده اصلی حماس در مذاکرات برای آتش‌بس در نوار غزه نیز نفاق اسرائیل را در این مذاکرات به وضوح آشکار می‌کند: هدف واقعی آن ادامه تجاوزگری و کشاندن جهان به جنگ علیه ایران است. جنگی که قطعاً در سراسر خاورمیانه گسترش خواهد یافت و پیامدهای غیرقابل محاسبه آن در سطح جهانی خواهد بود. یادآوری این نکته ضروری است که اسرائیل تنها قدرت هسته‌ای خاورمیانه است که صدها کلاهک در زرادخانه خود دارد.

با وجود انکارها، نقش واقعی ایالات متحده در این قتل‌ها و نقض فاحش قوانین بین‌المللی در حال آشکار شدن است. آنچه مسلم است این موضوعاست که بدون حمایت بی شائبه این کشور - در سطوح سیاسی، دیپلماتیک، مالی، نظامی و اطلاعاتی - ادامه سیاست سیستماتیک نقض حقوق انسانی و سیاسی مردم فلسطین، اشغالگری، زندان ها و شکنجه ها، پاکسازی قومی و نسل کشی، و همچنین تجاوزات مستمر و ویرانگر علیه کشورها و مردم منطقه برای اسرائیل ممکن نخواهد بود.. می توان گفت که ایالات متحده فقط شریک جرم نیست، بلکه همکار واقعی جنایات اسرائیل است. 

پس از رای اخیر دادگاه بین‌المللی ICJ در مورد غیرقانونی بودن اشغال سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷ (کرانه باختری، نوار غزه، بیت‌المقدس شرقی) بیش از پیش غیرقابل انکار است که اسرائیل یک کشور غیرقانونی است.  در عین حال، اسرائیل به تعمیق استعمار خود در کرانه باختری ادامه می‌دهد و به اقدامات تحریک‌آمیز (با تمرکز ویژه بر بیت‌المقدس) و انجام انواع خودسری‌ها و وحشیگری‌ها علیه اسرای فلسطینی تحت سیطره خود ادامه می‌دهد.

در این زمینه، اقدامات اتحادیه اروپا در قبال اسرائیل به طور فزاینده ای غیرقابل قبول است. خود رای بودن اتحادیه اروپا،اگر نخواهیم از کلمه همدستی استفاده کنیم، در حفظ توافقنامه همکاری غیرقابل تحمل است، در حالی که آنچه لازم است اقدامات قوی برای پایان دادن به نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی توسط دولت صهیونیستی است. 

پرتغال نیز نمی‌تواند به نادیده گرفتن واقعیت ادامه دهد و به طور عینی خود را با کشور متجاوز و ناقض قوانین بین المللی همسو کند. پرتغال نمی تواند به حفظ روابط «عادی» با اسرائیل ادامه دهد. نمونه آن در صورت تایید، خبر نشستی در لیسبون بین وزارتخانه‌های بهداشت دو کشور در ماه سپتامبر است که توسط MPPM گزارش شده است و آرای دادگاه بین المللی ICJ و نسل کشی جاری را نادیده بگیرد.

MPPM از نهادهای مستقل و به ویژه دولت پرتغال می‌خواهد که خود را متعهد به برقراری آتش‌بس و صلح کند و در اولین گام کشور فلسطین را بدون تأخیر به رسمیت بشناسد.  

MPPM بر همبستگی خود با نیروها و کشورهایی که در خاورمیانه با تروریسم صهیونیستی روبرو هستند و در کنار آرمان مردم فلسطین ایستاده اند، تاکید می‌کند.

MPPM بر همبستگی همیشگی خود با مبارزه مردم فلسطین علیه نسل کشی اسرائیل، علیه اشغالگری و حل مسئله آوارگان مطابق با قطعنامه های مربوطه سازمان ملل، برای فلسطینی مستقل و خودمختار با پایتختی بیت المقدس شرقی تاکید می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما