شناسهٔ خبر: 68085214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

همه انتصابات دقیقه نودی دولت سیزدهم

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی: روزنامه اعتماد نوشت: ۲۰تیرماه بود که خبر رسید وزیر کار دولت سیزدهم، حکم ویژه‌ای را برای علی اصغر عنابستانی چهره حامی جلیلی که به صورت سرباز وظیفه، سیلی زده بود صادر کرده است. عنابستانی، نماینده مجلس یازدهم که به مجلس دوازدهم راه نیافت، از وزیر کار حکم عضویت در هیات‌مدیره صندوق کارکنان فولاد گرفت! نهادی که دامنه وسیعی از اختیارات و اموال و بودجه را تحت اختیار داشته و با حضور عنابستانی حداقل طی یکسال (امکان تغییر هیات‌مدیره‌ها تا نشست بعدی سالانه وجود ندارد) می‌تواند ظرفیت‌های ویژه‌ای را در اختیار جریان نزدیک به جلیلی قرار دهد.
وزیر کار اما زمانی که با انتقادات تند افکار عمومی و کارشناسان در خصوص این انتصاب دقیقه نودی مواجه شد، اعلام کرد که نمی‌تواند کار مردم را معطل انتخابات کند! انتصاب خبرساز بعدی، انتصاب دقیقه نودی «سجاد اسماعیلی»، برادرزاده «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر ارشاد دولت سیزدهم، تنها یک روز پس از انتخابات بود.
وزیر بهداشت دولت سیزدهم در حکمی تامل برانگیز سرپرستی یکی از حساس‌ترین بخش‌های سازمان غذا و دارو را به برادرزاده وزیر ارشاد و یکی از چهره‌های نزدیک به جلیلی صادر کرد. بر اساس اعلام رسانه‌ها، نام سجاد اسماعیلی بین حامیان «سعید جلیلی» در انتخابات اخیر نیز دیده می‌شود. او از امضاکننده‌های بیانیه‌ای بود که در آن جلیلی را فردی «برنامه محور، مدیری مدبر، راهبر، مشورت‌پذیر، معتقد به ظرفیت‌های داخلی، معتقد به تعامل سازنده با دنیا، مقتدر در تصمیم‌گیری و با سابقه مدیریتی در سطح کلان جمهوری اسلامی» معرفی کرده بود.
برادرزاده وزیر ارشاد اما در حرکتی شبهه‌انگیز به سرپرستی یکی از حساس‌ترین بخش‌های سازمان غذا و دارو یعنی معاونت برنامه‌ریزی اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل که ارتباط زیادی با گمرک، مناطق آزاد و وزارت صمت داشته منصوب شد. حیرت‌انگیز اینکه یکی از اصلی‌ترین کارویژه‌های این معاونت، «رصد ویژه زنجیره تامین شیرخشک» در کشور است. هرگونه تاخیر در خدمت‌رسانی در این بخش می‌تواند حجم انبوهی از نارضایتی را میان عموم مردم ایجاد کند. مهم‌ترین تحرک اقتصادی دولت در سایه اما مربوط به انتصابی بود که در شرکت توسعه صنایع بهشهر صورت گرفته بود.
اقتصاد نیوز ۱۴مردادماه به نقل از یک منبع آگاه سندی را منتشر کرد که در آن نسبت به انتصابات خلاف بخشنامه مخبر، در هلدینگ بزرگ توسعه صنایع بهشهر اطلاعات جالبی ثبت شده بود. براساس اعلام یک منبع آگاه، مدیریت بانک ملی با اصرار وزیر اقتصاد جهت انتصاب افراد سفارش شده یا همان حلقه دانشگاه امام صادقی‌ها، مدیرعامل هلدینگ بزرگ توسعه صنایع بهشهر را عزل و فردی نزدیک به این حلقه را نصب کرده است.
این در حالی است که به رغم برگزاری مجمع عمومی شرکت توسعه صنایع بهشهر، تاکنون نمایندگان حقیقی هیات‌مدیره تعیین نشده‌اند و عزل مدیرعامل این شرکت شاخص بورسی، بدون طی مراتب قانونی صورت گرفته است. این هلدینگ از شرکت‌های وابسته به دولت محسوب و عمده سهام آن متعلق به بانک ملی، صندوق بازنشستگی، بانک تجارت و هلدینگ غدیر است.
از سوی دیگر، سیدحمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد انتخابات مسعود پزشکیان هم با انتشار متنی در شبکه اجتماعی ایکس، از تداوم انتصابات دقیقه نودی در برخی از دستگاه‌های اجرایی خبر داده است. زرآبادی در این باره نوشته است: «بر اساس پایش و صحت‌سنجی گزارشات مردمی دریافتی، در صندوق بازنشستگی کشوری، شستا و بانک توسعه تعاون (زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) بیشترین موارد نقض بخش‌نامه سرپرست محترم ریاست‌جمهوری و دستور رییس‌جمهور صورت پذیرفته است؛ بر این اساس، انتصابات غیرضروری، تغییر ساختار سازمانی، تغییر احکام و استخدام نیرو از جمله تخلفات صورت‌پذیرفته در این سه بخش تاکنون می‌باشد.»
زرآبادی در ادامه این توییت خطاب به صولت مرتضوی وزیر کار دولت سیزدهم که تا تعیین تکلیف کابینه پزشکیان، مسوولیت این وزارتخانه را بر عهده دارد، نوشت: «آقای مرتضوی! صیانت از حقوق و منافع کارگران و بازنشستگان وظیفه اصلی قانونی شما بوده و موظفید تا آخرین روز حضور در جایگاه وزیر از آن پاسداری کنید. قطعا ناظر بر عملکرد وزیر منتخب دولت چهاردهم در عمل به تکلیف شرعی و قانونی خود در اصلاح رویه جاری خواهیم بود.»

برچسب‌ها:

نظر شما