شناسهٔ خبر: 68083968 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

هشدار کره شمالی نسبت به افزایش حضور آلمان در منطقه و ایجاد نسخه آسیایی ناتو

ایرنا

کره شمالی به دنبال پیوستن آلمان به نیروهای چند ملیتی تحت فرمان آمریکا در خاک کره جنوبی، آن را اقدامی تنش‌زا در شبه جزیره کره و مصداق پدید آمدن «نسخه آسیایی» سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) گزارش داد: پیونگ‌یانگ معقد است که پیوستن آلمان به نیروهای نظارتی سازمان ملل به رهبری ایالات متحده در شبه جزیره کره، تنش‌ها را افزایش می‌دهد.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: کره شمالی، واشنگتن را به تلاش برای ایجاد نسخه آسیایی ناتو متهم می‌کند.

این گزارش حاکی است: آلمان یکی از متحدان نزدیک آمریکا، در مورخ دوم ماه اوت ( ۱۲ امرداد ماه ۱۴۰۳) به نیروهای چند ملیتی «فرماندهی سازمان ملل» تحت رهبری آمریکا که به نظارت بر مرز بین دو کره می پردازد، محلق شد؛ نیرویی که خود را در برابر دفاع از کره جنوبی در برابر کره شمالی حتی در زمان وقوع جنگ متعهد و موظف می‌داند.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی که در خبرگزاری کره شمالی انتشار یافت آمده است: آمریکا تلاش دارد تا عملکرد فرماندهی سازمان ملل را که تاکنون بایست منحل می شد،احیا کند. این اقدامات با هدف تبدیل کردن فرماندهی سازمان ملل به نسخه دوم و آسیایی ناتو صورت می‌گیرد.

بر اساس این بیانیه، پیوستن آلمان به فرماندهی سازمان ملل، وضعیت نظامی و سیاسی در شبه جزیره کره و دیگر نقاط منطقه را وخیم خواهد کرد. آلمان «کاملاً مسئول» عواقب این اقدام است.

آلمان هجدهمین کشوری است که به فرماندهی نیروهای سازمان ملل در کره جنوبی و تحت فرمان آمریکا پیوست؛ این فرماندهی که در سال ۱۹۵۰ میلادی تشکیل شد نیروهای چند ملیتی به فرماندهی آمریکا را شامل می‌شود که در حین جنگ کره و بعد از آن از «جمهوری کره» (کره جنوبی) حمایت کرد و می‌کند.

بوریس پستریوس (Boris Pistorius) وزیر دفاع آلمان در جریان مراسم پیوستن کشورش به این فرماندهی در مقر ارتش آمریکا واقع در «پیونپ تاک» (Pyeongtaek) کره جنوبی، گفت: این اقدام گواهی است بر باور راسخ «برلین» بر اینکه امنیت اروپایی ها به شدت مرتبط به امنیت در منطقه هند و اقیانوسیه است.

نظر شما