شناسهٔ خبر: 68081605 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تبیان | لینک خبر

کدام روش سرمایه‌گذاری در بازار طلا سودآور است؟

عطیه ذاکری

طی سال‌های اخیر در نتیجه نوسانات بسیاری که نرخ ارز به خود دیده، ارزش پول ملی کاهش شدیدی یافته است. همین مسئله باعث شده که سرمایه‌گذاری در بازارهایی با ثبات نسبتا پایدار بیشتر شود. یکی از این بازارهای پرطرفدار، بازار طلا است که فرد در بلند مدت می‌تواند سرمایه خود را به آن بسپارد.

صاحب‌خبر -
سرمایه‌گذاری در بازار طلا ، بازار طلا ، افزایش ثروت ،  شمش طلا ، سکه طلا ، سرمایه‌گذاری  ،
طی سال‌های اخیر در نتیجه نوسانات بسیاری که نرخ ارز به خود دیده، ارزش پول ملی کاهش شدیدی یافته است. همین مسئله باعث شده که سرمایه‌گذاری در بازارهایی با ثبات نسبتا پایدار بیشتر شود. یکی از این بازارهای پرطرفدار، بازار طلا است که فرد در بلند مدت می‌تواند سرمایه خود را به آن بسپارد.

در واقع نوسانات کم بازار طلا آن هم به عنوان فلزی گرانبها که دارای ارزش جهانی است آن را به یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است؛ با این حال تاثیری پذیری قیمت طلا از تنش‌های داخلی و خارجی را نمی‌توان نادیده گرفت.

متغیر بودن وزن طلا یکی از مزیت‌های طلا است که امکان خرید آن را برای اکثر قشرهای جامعه و حتی با بودجه کم فراهم می‌کند.

همچنین ارزش طلا در اغلب مواقع رو به رشد بوده است؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در طلا می‌تواند راهی مناسب برای افزایش ثروت شما در درازمدت باشد.

متنوع بودن روش‌های سرمایه‌گذاری نیز یکی دیگر از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار است که در ادامه به روش‌های مستقیم می‌پردازیم.

سرمایه‌گذاری در طلای آب شده

یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا، خرید طلای آب شده است. طلاهای متفرقه یا دست دومی که در کوره‌ها برای استفاده مجدد آب می‌شود را طلای آب شده می‌گویند. این طلاها دوباره قالب‌گیری یا ساخته شده و وارد بازار می‌شود. این نوع از طلا به دلیل اینکه اجرت ساخت و مالیات ندارد، قیمت بهتری نسبت به طلاهایی دارد که هزینه طراحی و ساخت نیز بر آن‌ها اعمال می‌شود.

طلای آب شده ممکن است دارای ناخالصی باشد که باعث کاهش عیار طلا می‌شود بنابراین برای جلوگیری از این کار باید طلای آب شده را از طلافروشی‌های مورد تایید اتحادیه طلافروشان خریداری کرد.

سرمایه‌گذاری در طلای نو

سرمایه‌گذاری در طلای نو یا همان طلای زینتی، مشمول مالیات و اجرت طراحی و ساخت است. همچنین هنگام خرید این نوع از طلا هزینه اجرت را پرداخت می‌کنید اما باید با قیمت پایین‌تری بفروشید و هزینه اجرت و مالیات از آن کم می‌شود اما وجود طلای زینتی حتی با گرم پایین یکی از مزیت‌های آن است که قدرت خرید را برای اقشار مختلف جامعه فراهم می‌کند.

با این حال خرید این نوع طلا به مثابه زدن یک تیر با دو نشان است چرا که هم از کاربرد زینتی آن استفاده می‌کنید و هم سرمایه‌گذاری است.

سرمایه‌گذاری در سکه طلا

سرمایه‌گذاری در سکه طلا نیز که از روش‌های رایج بازار طلا در بلند مدت و کوتاه مدت است. انواع مختلف سکه طلا شامل سکه بهار آزادی، امامی، نیم سکه و ربع سکه می‌شود. با این حال سکه طلا جدای از طلای خام نرخ‌گذاری می‌شود و قیمت بالایی دارد که مناسب همه اقشار جامعه نیست اما نکته مثبتی که در مورد قیمت‌گذاری آن وجود دارد این است که اگر قیمت سکه در بازار ثبات داشته باشد، قیمت خرید و فروش آن یکسان است و مانند طلای زینتی مشمول اجرت ساخت نیست.

سکه طلا در مقابل طلای زینتی دارای اجرت ساخت و مالیات نیست و کارمزد فروش پایینی دارد. همچنین به راحتی و در زمان کمی قابل نقد شدن است.

سرمایه‌گذاری در شمش طلا

شمش‌های طلا قطعاتی از طلای خام مذاب هستند که پس از ریخته شدن در قالب‌های آماده بسته‌بندی و پلمپ شده و به فروش می‌رسند. عیار شمش‌های طلا ۲۴ است که مشمول مالیات می‌شود.

تفاوت شمش طلا با طلای آب‌شده این است که شمش طلا برای آب شدن و ساخت طلای جدید استفاده نمی‌شود و به نوعی می‌توان گفت که یک کالای سرمایه گذاری محسوب می‌شود اما طلای آب شده دقیقا نقطه مقابل آن است و برای ساخت طلای جدید استفاده می‌شود که مشمول مالیات نمی‌شود و شکل نامنظمی هم دارد.

همچنین شمش طلا برخلاف طلای آب‌شده قابل رهگیری است و باید مشخصات آن در سامانه‌های مختلف بررسی شود.

با وجود همه نکات گفته شده از بازار طلا و روش‌های مستقیم سرمایه‌گذاری در آن اما توجه به این نکته نیز ضروری است که بازار طلا با وجود ثبات نسبی خود اما بستری برای سرمایه‌گذاری هیجانی نیست بنابراین اگر می‌خواهید سرمایه زیادی را وارد این بازار کنید حتما با فرد متخصص در این بازار مشورت کنید.  

نظر شما