شناسهٔ خبر: 68081295 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رونمایی از سامانه دستیار هوشمند SID (سَده)

در آیین گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، از سامانه دستیار هوشمند SID (سَده) مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، همزمان با آیین گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی که امروز سه شنبه 16 مردادماه با حضور دکتر محمد علی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی که در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ این نهاد برگزار شد، طرح «سامانه دستیار هوشمندSID (سَده)» مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی رونمایی شد.

امروزه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف قابلیت‌های چشمگیری را به نمایش گذاشته و امکان بهره‌برداری و استفاده مناسب‌تر از منابع مختلف را ایجاد نموده است. مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) با در اختیار داشتن بانک جامعی از مقالات علمی منتشر شده در کشور، منبع قابل توجهی برای پاسخگویی به نیازهای دانشی پژوهشگران، اساتید و دانشجویان از یک‌سو و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دانش‌محور از سوی دیگر است. بنابراین این مرکز با همکاری دانشگاه قم با استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، سامانه دستیار هوشمند (سَده) را روی مقالات علمی موجود در پایگاه SID توسعه داده است.

لازم به ذکر است؛ این مدل برای اولین‌ بار روی داده‌های علمی به زبان فارسی ارائه می‌شود. باتوجه به اینکه نسخه آزمایشی سَده با مقالات SID در حوزه علوم انسانی و به‌صورت خاص با موضوع علوم اجتماعی توسعه یافته است، در حال حاضر امکان تعامل هوشمند با انسان را دارد و به ازای سؤالات مطرح شده توسط کاربران پاسخ مناسب را از بین متون مقاله‌های علمی شناسایی و ارائه می‌نماید و به ازای پاسخ ارائه شده منابع یا مقاله‌های مورد استفاده را معرفی می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما