شناسهٔ خبر: 68080733 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

چگونه می‌توانم با خیال راحت از آفتاب لذت ببرم؟

صاحب‌خبر -
گروه سلامت: آسیب UV اغلب قابل اجتناب است. افزایش میزان بروز سرطان های پوست در دهه های گذشته به شدت با قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش شغلی و تفریحی مرتبط است. مواجهه بیش از حد با UV به عنوان علت اصلی اثرات مضر بر روی پوست، چشم و سیستم ایمنی شناخته شده است.
 
به گزارش بهداشت نیوز، در برخی فرهنگ ها، برنزه شدن ممکن است از نظر زیبایی مطلوب باشد و خود را به عنوان نمادی از جذابیت و تندرستی تثبیت کرده است. اما هیچ موضوع بهداشتی در مورد برنزه شدن وجود ندارد، چرا که برنزه شدن ناشی از مقاومت پوست برای جلوگیری از آسیب بیشتر است. با محافظت مناسب، چهار مورد از هر پنج مورد سرطان پوست قابل پیشگیری است و اتخاذ اقدامات احتیاطی ساده می تواند همه چیز را تغییر دهد.
 
چگونه می توانم با خیال راحت از آفتاب لذت ببرم؟
فعالیت های خارج از منزل فواید جسمی و روانی زیادی دارد. این فواید باید با محافظت از پوست در برابر اثرات نامطلوب شناخته شده اشعهUV ، متعادل شود. در ادامه اقدامات حفاظتی مناسب در برابر نورخورشید را با هم دنبال می کنیم:

زمان مواجهه را در آفتاب ظهر محدود کنید تشعشعات UV نورخورشید دو ساعت قبل تا دو ساعت پس از ظهر خورشیدی قوی ترین میزان است. تا حد امکان، قرار گرفتن در معرض UV را در این ساعات، به ویژه در طی ماه های بهار و تابستان، محدود کنید. شما می توانید  با خیال راحت در ساعات اولیه صبح و اواخر بعد از ظهر بیرون از منزل باشید و خطر آفتاب سوختگی بسیار کاهش می یابد.

به شاخص UV دقت کنید شاخصUV (UVI)  اندازه گیری میزان اشعه UV است. مقادیر این شاخص از صفر به بالا متغیر است، هر چه UVI بیشتر باشد، احتمال آسیب به پوست و چشم بیشتر می شود و زمان کمتری برای آسیب رساندن موردنیاز است.

این ابتکار مهم به شما کمک می کند تا فعالیت های خود را در فضای باز به گونه ای برنامه ریزی کنید که از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه UV جلوگیری گردد. در حالی که همیشه باید اقدامات احتیاطی را در برابر مواجهه بیش از حد انجام دهید، برای اتخاذ اقدامات ایمنی در برابر اشعه UV در زمانی که شاخص UV برابر 3 یا بالاتر است، دقت ویژه ای داشته باشید. مقادیر شاخص UV برای منطقه یا مکان خاص شما ممکن است وجود داشته باشد، به عنوان مثال، در وب سایت های خدمات هواشناسی، و در نرم افزارهای هواشناسی یا در SunSmart App UV Global، که زمان های حفاظت در برابر نور خورشید را نیز نشان می دهد.

هوشمندانه از سایه استفاده کنید زمانی که اشعه UV شدیدترین است، به دنبال سایه باشید. به خاطر داشته باشید که مکان های سایه دار از قبیل درختان، چترها یا سایبان ها، محافظت کامل در برابر UV را تأمین نمی کنند. فراموش نکنید که شما هنوز در معرض UV ناشی از تشعشع پراکنده و بازتابش ها (انعکاس ها) هستید، به ویژه در مکان برفی یا در مناطقی با سطوح روشن مانند سطوح آب، سواحل شنی، یا ساختمان های سفید.

وسایل حفاظتی بپوشید بهترین محافظت در برابر UV در فضای باز با استفاده از لباس حاصل می شود. یک کلاه با لبه پهن حفاظت در برابر UV را برای چشم ها، گوش ها، صورت و پشت گردن را تامین می کند. لباس های کیپ بافته شده، از پوست محافظت می کنند، و عینک آفتابی به سبک wraparound که 100 درصد حفاظت در برابر UV-A و UV-B را تامین می کند، آسیب های چشمی ناشی از مواجهه با نورخورشید را تا حد زیادی کاهش می دهد.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید از کرم های ضد آفتاب با طیف گسترده برای نواحی پوستی که نمی توانند با لباس پوشانده شود، استفاده کنید. حفاظت در برابر نورخورشید به بهترین وجه از طریق در سایه ماندن و پوشیدن لباس، به جای استفاده از کرم های ضد آفتاب به دست می آید. کرم های ضد آفتاب نباید برای طولانی کردن زمان سپری شده در نورخورشید استفاده شود. این کرم ها با اینکه می تواند شروع آفتاب سوختگی را به تأخیر بیندازن، اما نمی تواند به طور کامل اشعه UV را مسدود کند. استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده (حفاظت UV-A و UV-B ) با حداقل 30 SPF توصیه می شود. هر دو ساعت یک بار، به ویژه پس از تعریق، شنا، بازی یا ورزش در فضاهای باز، مجدد استفاده کنید.

از دستگاه های برنزه کننده خودداری کنید دستگاه های برنزه کننده به گونه ای طراحی شده است که میزان بالایی از اشعه UV ساطع می کند. ارتباط واضحی بین استفاده از دستگاه برنزه کننده و سرطان پوست وجود دارد. اثرات مفید استفاده از دستگاه برنزه کننده، از قبیل تولید ویتامینD ، با اثرات مضر آن، مغلوب می شود. بنابراین بهتر است از برنزه کننده ها به طور کامل اجتناب شود. چندین کشور قوانینی را برای ممنوعیت یا محدود کردن استفاده از دستگاه های برنزه کننده اجرا کرده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما