شناسهٔ خبر: 68079251 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهل پیام برای منتظران ظهور(۴)؛

ارتباط منتظران با مهدی موعود(عج) چگونه شکل می‌گیرد؟

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر حوزه مهدویت از اهمیت ارتباط معنوی با امام زمان(عج) سخن گفت و اظهار داشت که منتظران حضرت مهدی(عج) بیش از آن که در آرزوی دیدن حضرت حجت (عج) باشند، بهتر است به دنبال آن باشند که امام زمان(عج) آنها را ببیند. چون ما همواره در محضر امام هستیم. 

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام جواد نصرالله پور با طرح موضوعی با عنوان حس حضور امام زمان (عج) و ارتباط معنوی با آن حضرت در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا حضور صاحب الزمان(عج) را در زندگی خود حس کنیم، به خبرنگار معارف ایرنا گفت: ما باید تلاش کنیم تا با آن حضرت ارتباط برقرار کنیم که دو نوع ارتباط ممکن است. یکی ارتباط ظاهری و ملاقات و دیدار است که قطعا مدنظر ما نیست. چون بسیاری از افراد امام زمان خود را دیدند ولی فایده ای برای دنیا و آخرت آن ها نداشت. مثلا شمر بن ذی الجوشن توفیق دیدار امام حسین(ع) را داشت ولی فایده ای برای او نداشت یا ابن ملجم مرادی، امام زمان خود را دید یا مامون عباسی امام زمان خود یعنی حضرت رضا (ع) را دید ولی این دیدارها فایده ای برای آن ها نداشت.

وی افزود: منظور از ارتباط همان ارتباطی است که در آخرین آیه سوره آل عمران آمده است که اگر می خواهید به رستگاری و عاقبت به خیری برسید، باید اهل صبر و توصیه به صبر باشید. همچنین اهل رابطه و اهل تقوا باشید. سومین ویژگی رستگاران این است که «رابطوا» را رعایت کنند؛ یعنی ارتباط برقرار کنید و وصل شوید اما نکته این است که با چه کسی ارتباط برقرار کنیم.

این استاد حوزه ادامه داد: در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که «رابطوا امامکم المنتظر» یعنی با امامی ارتباط برقرار کنید که منتظر او هستید یا در جایی دیگر فرمود «رابطوا مع المهدی» یعنی با امام زمان ارتباط داشته باشید که منظور از این ارتباط یک رابطه ظاهری و ملاقات نیست. چون امام زمان (عج) در دوران غیبت هستند و اصل بر این است که امکان ارتباط ظاهری با آن حضرت وجود ندارد مگر در مواردی که به صورت استثنایی و به دلیل مصلحت هایی است که برخی با امام ارتباط برقرار می کنند.

ارتباط منتظران با مهدی موعود(عج) چگونه شکل می‌گیرد؟ حجت الاسلام جواد نصرالله پور، استاد حوزه

نویسنده کتاب از انتظار تا دیدار افزود: بنابر این منظور از ارتباط، ارتباط معنوی با امام زمان(عج) است و این ارتباط به معنای آن است که بیش از آن که ما به دنبال دیدن امام زمان باشیم، به دنبال آن باشیم که امام زمان (عج) ما را ببیند. یعنی اعمال و رفتار ما، حرف زدن و سکوت ما، حیا و غیرت ما، مهمانی رفتن و لقمه حلال و ارتباطات اجتماعی ما به گونه ای باشد که اگر در حضور امام باشد، آن حضرت این رفتار را تایید کند. البته اعتقاد داریم همواره در محضر امام و در حضور امام هستیم.

ناظران بر اعمال چه کسانی هستند؟

نصرالله پور با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره توبه گفت: قرآن می فرماید شما هرگونه که می خواهید، عمل کنید ولی بدانید که سه دوربین شاهد و ناظر بر اعمال شماست. یکی این که در محضر خدا هستیم. حضرت امام خمینی(ره) می فرمود «عالم محضر خداست. در محضر خدا معصیت نکنید». دوم این که پیامبر (ص) شما را می بیند و در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده که رسول خدا (ص) یک بار در روز و یک بار در شب تمام اعمال مسلمانان را با آن قدرت تکوینی می بینند که اگر کار خوب کرده باشیم، خوشحال و اگر گناه کرده باشیم، ناراحت می شوند.

تاثیر احساس حضور در محضر امام زمان در خودسازی

وی از «المومنون» به عنوان سومین ناظر در آیه موردنظر یاد کرد و گفت: کسی که اعمال شما را می بیند، مومنون است و امام صادق (ع) فرمود منظور از مومنون ما اهل بیت هستیم. یعنی ولی و امام هر زمان شاهد و ناظر اعمال ماست و ما شیعیان اعتقاد داریم که در محضر امام زمان (عج)هستیم و این احساس حضور در محضر امام تاثیر بسیاری در خودسازی ما نیز دارد. وقتی احساس کنیم و به فرزندان خود یاد بدهیم و یادآوری کنیم که همواره در محضر امام زمان هستند، مانع خطا کردن و گناه است.

این پژوهشگر حوزه مهدویت افزود: امام زمان (عج) در یکی از نامه هایی که به شیخ مفید نوشتند، فرمود «ما از تمام احوالات شما شیعیان آگاهی داریم و هیچ خبری از مسائل زندگی شما بر ما مخفی نیست» و فرمود «اگر دعای ما برای شما نبود، دشمنان، زندگی شما را نابود می کردند و مشکلات، کمر شما را می شکستند» و این احساس حاضر بودن در محضر امام زمان تاثیر فراوانی در خودسازی و آرامش معنوی ما دارد.

نظر شما