شناسهٔ خبر: 68078828 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پیاده‌روی اربعین، فرصتی مناسب برای انعکاس نسل‌کشی و جنایات صهیونیست‌ها

مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به جنایت‌های ضدبشری صهیونیست‌ها در فلسطین و شهادت بیش از ۴۰ هزار نفر از مردم بی‌پناه غزه و ترورهای رژیم اسرائیل، اربعین امسال حال و هوای دیگری خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

مهدی بادپا، مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،  به بیان نکاتی درباره پیاده‌روی اربعین دانشجویی و اهمیت فعالیت دانشگاهیان در ایام اربعین پرداخت و گفت: مراسم اربعین، بزرگترین اجتماع شیعیان در جهان به شمار می‌رود. جریان اربعین دربردارنده فرصت‌های متعددی برای به نمایش گذاشتن تمدن نوین اسلامی و تمرین نحوه دستیابی به این هدف والا است و ظرفیت خوبی را برای بیان دیدگاه‌ها و ارائه نقطه نظرات اندیشمندان و اساتید ایجاد می‌کند و می‌توان با عنایت به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون مغناطیس اربعین، مسئله جریان‌سازی و شبکه‌سازی نخبگان در مسیر پیاده‌روی اربعین را تحقق بخشید لذا مسلم است که دانشجویان و دانشگاهیان در این ایام می‌توانند نقش‌آفرینی گسترده‌ای داشته باشند و باعث شکوه هرچه بیشتر این مراسم شوند.

خصوصیت پیاده‌روی اربعین امسال

وی ادامه داد: با توجه به جنایت‌های ضدبشری صهیونیست‌ها در فلسطین و شهادت بیش از ۴۰ هزار نفر از مردم بی‌پناه غزه و ترورهای رژیم اسرائیل، به ویژه در جنایت اخیر شهادت مجاهد سرافراز اسماعیل هنیه؛ رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین یعنی حماس، اربعین امسال حال و هوای دیگری خواهد داشت و این حرکت فرصتی مناسب برای انعکاس نسل کشی و جنایات صهیونیست‌هاست.

بادپا تأکید کرد: اربعین امسال  یادآور و مصداق عینی جمله معروف و تاریخی حضرت امام خمینی(ره) است که فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد و کربلای امروز در فلسطین در حال تکرار است.

مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نقشی که اربعین حسینی در افزایش حمایت‌ها از ملت مظلوم فلسطین دارد، گفت: به امید خدا در اربعین امسال با حضور کشورهای محور مقاومت و مشارکت فعال فرهیختگان، صدای مظلومیت و آزادی خواهی و ظلم‌ستیزی مردم فلسطین را به گوش همه جهانیان خواهیم رساند و ایام اربعین بهترین فرصت برای تحقق این اتفاقات خواهد بود. جالب است که نقاط قوت جهان اسلام و تشکیل جبهه جهانی مقاومت و بیداری اسلامی با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری در جهان اسلام شکل گرفته است.

وی با اشاره به دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره مسئله فلسطین، افزود: امام خمینی(ره) درباره مسئله فلسطین و مرگ تدریجی و بی‌تفاوتی آن روز مسلمانان فرموده بودند: آیا این حرکات برای جهان اسلام شرم آور نیست و تماشاچی شدن گناه و جرم نمی‌باشد‏‎ ‎‏آیا از مسلمانان کسی نیست تا بپاخیزد و این همه ننگ و عار را تحمل نکند؟‏‎ ‎‏امام خمینی(ره) در جای دیگر ایده تشکیل بسیج جهانی را مطرح کردند و فرمودند؛ باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هسته‌‏های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد. شما در جنگ تحمیلی نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب می‏‌توان اسلام را فاتح جهان نمود. شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است، انقلاب اسلامی در جهان نیازمند فداکاری‏‌های شما است. همچنین امام(ره) فرمودند؛ من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگویی برای تمام مستضعفین جهان و ملت‌های مسلمان عالم باشد و قرن پانزدهم، قرن شکستن بتهای بزرگ و جایگزینی اسلام و توحید به جای شرک و زندقه و عدل و داد به جای ستمگری و بیدادگری و قرن انسان‌های متعهد به جای آدمخواران بی‏‌فرهنگ باشد.


اهمیت فعالیت‌های دانشجویان در ابعین

مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فرصت‌هایی که مراسم اربعین دارد تأکید کرد: پیاده‌روی باشکوه اربعین فرصت‌های زیادی ایجاد می‌کند. اربعین تجلی‌گاه دفاع از حق و عدالت است و هر کس پای در این میدان می‌گذارد حامی مظلوم و دین خدا و مخالف عملی ظالم و مستکبر است. اربعین، تقاطع دو بینش اسلام ناب محمدی(ص) در مقابله با اسلام اموی و اسلام انگلیسی است. پیاده‌روی اربعین رسانه پرقدرت تمدن نوین اسلامی در عصر حیرانی بشر است. اربعین یکی از تجلی‌های تمدن اسلامی است که پاسخگوی نیاز بشر به فرهنگ جهان شمول برپایه معنویت و خداباوری بوده و در راستای مقدمه‌سازی برای اندیشه مهدویت به عنوان نقطه تبلور تمدن نوین اسلامی و آمادگی عملی برای دوران ظهور حضرت حجت(عج) است.

بادپا یادآور شد:‌ در این مسیر یکی از نقاط عطف و تمایز دانشگاهیان، قوت فکری و اندیشه‌ای است که باید در این راستا گام‌های جدی‌تری برداشته شود و مخصوصاً دانشگاهیان می‌توانند ایده‌ها و نقطه‌ نظرات خود را برای بهره‌مندی بهتر از مراسم اربعین حسینی ارائه دهند. دانشگاهیان به عنوان قوه عاقله و زبان نافذ جامعه هستند و می‌توانند در اربعین حسینی و به موازات این حماسه باشکوه نشست‌های علمی در مسائل و موضوعات گوناگون مرتبط با این پدیده برگزار و از منظرهای مختلف به مسائل جهان اسلام، جبهه مقاومت، دین مداری و حق طلبی و امام شناسی و بسیاری از مسائل دیگر بپردازند. قطعاً فعالیت‌های دانشجویی در اربعین حسینی به عنوان یک رویداد بزرگ جهانی خیر و برکات زیادی را شامل حال جامعه علمی کشور و نیز سایر کشورها می‌کند.

نظر شما