شناسهٔ خبر: 68078633 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

سیستان وبلوچستان، شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع)

سید مجتبی طباطبایی زاده

مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان به رسم مهمان نوازی، هر ساله میزبان زوار امام حسین (ع) از گذرگاه میرجاوه و ریمدان در منطقه مرزی با کشور پاکستان هستند.

صاحب‌خبر -

میراث‌آریا: مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان به رسم مهمان نوازی، هر ساله میزبان زوار امام حسین (ع) از گذرگاه میرجاوه و ریمدان در منطقه مرزی با کشور پاکستان هستند.

زائران در بدو ورود به کشور در زائرسراها و اماکن مذهبی پیش بینی شده استقبال و پذیرایی می شوند سپس با طی مسافتی حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر از استان خارج و با عبور از استان های همجوار از ایران به سوی بارگاه امام حسین(ع) رهسپار می شوند.

رئیس کمیته زیرساخت ستاد اربعین حسینی سیستان و بلوچستان در این باره می‌گوید: برای تسهیل گری برگزاری این مراسم باشکوه جهانی و بهبود زیرساخت‌ها در این کمیته برنامه‌ریزی ها و پیگیری های متعددی انجام شده که در این راستا دستگاه‌های اجرایی استان از جمله شهرداری ها، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، شرکت های توزیع برق، مخابرات، آب و فاضلاب، ارتباطات و فن آوری اطلاعات، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بنیاد علوی نسبت به اجرای تصمیمات اتخاذ شده اقدام می‌کنند.

منصور بیجار ادامه می‌دهد: سال گذشته افزایش تعداد ناوگان حمل ونقل، تأمین امکانات و تجهیزات سرمایشی و خنک کننده، تهیه و نصب برج های نوری و روشنایی، خرید و نصب تجهیزات مخابراتی و دوربین های نظارتی، نصب ترانس و اصلاح خطوط فشار ضعیف و متوسط برق، خرید ماشین آلات آتش نشانی و آمبولانس، تعبیه فضاها و امکانات درمانی و بهداشتی برای ارائه خدمات رایگان، ایجاد فضاهای اسکان و ارائه خدمات فرهنگی، غذاخوری و سرویس های بهداشتی و شست و شو در زائرسراها، تأمین آب آشامیدنی و سوخت ماشین آلات سبک و سنگین هزینه شده است.

سیستان وبلوچستان، شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع)

اعمال پروتکل‌های بهداشتی در مرزهای میرجاوه و ریمدان برای زوار پاکستانی

دبیر کمیته بهداشت و درمان اربعین استان سیستان و بلوچستان نیز در مورد پروتکل بهداشتی ورود زوار پاکستانی می‌گوید: امسال نیز کادر بهداشت و درمان شهرستان میرجاوه همچون سال های گذشته در اجرای مراسم باشکوه اربعین با افتخار در صف اول خدمت رسانی به زائرین کشور پاکستان قرار دارند. هر نفری که از مرز میرجاوه می خواهد وارد ایران بشود باید حتما پروتکل های ورود به کشور را قبل از دریافت گذرنامه بگذراند.

علی عبدالرزاق نژاد می افزاید: این زوار از نظر بیماری تب دانگی و مالاریا به وسیله، کیت‌های تشخیص سریع و تب سنجی بررسی می شوند. از امروز ویزای اربعین برای زوار صادر می شود، و ما آمادگی لازم را داریم، سال قبل طی دو هفته حدود ۴۰ هزار نفر از مرز میرجاوه زائر پاکستانی وارد شدند که پیش بینی می شود میزبان همین تعداد هم باشیم.

این مسئول بیان می‌کند: پروتکل های موجود را بسیار سختگیرانه انجام می دهیم، تاکنون جدا از مباحث اربعین در حوزه استحفاظی دانشگاه علوم پزشکی دو مورد تب دانگی داشتیم که از پاکستان وارد شده بودند و تحت درمان قرار گرفتند.

زائر سراها آماده میزبانی از زوار پاکستانی

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید: از زائرسراها بازدید به عمل آمده، وضعیت زیرساختها بررسی شده و به نسبت سالهای قبل امکانات بیشتر و بهتری تامین شده تا میزبان خوبی برای زائران پاکستانی باشیم.

رضا شریفی بیان می‌کند: مجموعه استانداری اوقاف و موکب‌های مردمی تلاش بسیار خوبی داشتند، اینجا شیعه و سنی آماده میزبانی از زوار اربعین هستند.

او یادآور می‌شود: اعتبارات خوبی برای رفع نواقص در حوزه زیرساختی مجموعه زائر سرای امام رضا علیه السلام در نظر گرفته شده تا امسال خدمات بهتری را ارائه دهیم.

سیستان وبلوچستان، شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع)

ایمن سازی محورهای  مواصلاتی سیستان و بلوچستان جهت تردد زائران اربعین حسینی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان از ایمن سازی  محورهای مواصلاتی تحت پوشش این اداره کل در قالب ۱۵۸ نفر نیروی راهدار و بیش از ۷۰ دستگاه ماشین آلات راهداری جهت تردد زائران در آستانه سفرهای اربعین حسینی(ع) خبر داد.

 ایوب کرد با بیان اینکه این استان به عنوان دروازه شرقی ورود زائران اربعین حسینی از کشور پاکستان می باشد و پایانه های مرزی میرجاوه در شمال و ریمدان در جنوب آماده پذیرایی از زوار است، می‌گوید: در آستانه سفرهای اربعین حسینی(ع) ۱۵۸ نفر نیروی راهدار و تعداد ۷۰دستگاه ماشین آلات راهداری در محورهای مواصلاتی در حال آماده سازی راه های استان جهت تردد زائران اربعین حسینی هستند.

او می‌افزاید: در راستای سفر ایمن  زائران اربعین حسینی و آماده سازی محورهای شریانی این استان برای تردد زوار، عملیات خط کشی ۶۵۴ کیلومتر، بهسازی و روکش آسفالت ۱۵۴ کیلومتر، ۶ کیلومتر حفاظ بتنی، روشنایی۴ مقطع، نصب بیش از ۲۶۰۰ عدد تابلوهای اخطاری انتظامی و ۷۰ عدد تابلو اطلاعاتی انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان  تصریح می‌کند: هر ساله در ایام اربعین حسینی، جاده های استان سیستان و بلوچستان پذیرای خیل عظیم زائر و دلداده حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از کشور پاکستان است و این اقدامات در راستای  استقبال مطلوب تر از زائرین اربعین حسینی صورت گرفته است و در تلاش هستیم تا تردد ایمنی برای زوار حرم حسینی را بیش از سالهای قبل فراهم آوریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در روزهای اخیر اعلام کرد: در حال رایزنی با کشور همسایه در زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری هستیم که با توجه به کمبود ناوگان مسافری در کشور، همه زائران کشور پاکستان با ناوگان مسافری خودشان وارد کشور شوند و  تشریفات گمرکی و قانونی آنها بدون ایستایی در داخل خود ناوگان انجام شود.

بهبود امکانات رفاهی مرز ریمدان برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی

فرماندار دشتیاری نیز می‌گوید: ۳۸۰۰ متر مربع به سایبان در پایانه مرزی ریمدان فراهم شده است علاوه بر آن راه اندازی دو باب نماز خانه در محل پایانه ریمدان و همچنین سالن ۱۵۰۰ متری مجهز به وسایل سرمایشی فرام شده تا اسکان موقت راحتی برای زوار پاکستانی فراهم کنیم.

 علی رافت می‌افزاید: علاوه بر این، موکب های مردمی نیز در محل پایانه در حال ساماندهی  برای ارائه خدمات هرچه بهتر به زوار پاکستانی هستند.

سیستان وبلوچستان، شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع)

همه دستگاه‌ها امکانات میزبانی شایسته از زوار را فراهم کنند

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر هماهنگی همه دستگاه‌ها در استقبال و پذیرایی از زوار اربعین حسینی (ع) می‌گوید: استان سیستان و بلوچستان در زمینه پیاده روی اربعین با توجه به مرزهای مشترک با کشور افغانستان و پاکستان وظایف ویژه‌ای دارد.

محمد کرمی تاکید می‌کند: یکی از مشکلات اساسی ما  تهیه وسایل حمل و نقل زوار اربعین است که باید برای آن برنامه ریزی ویژه ای انجام شود. طبق گفت‌وگو با دولت پاکستان در زمینه ورود زوار با وسایل نقلیه کشور پاکستان توافقاتی صورت گرفته است. همچنین در زمینه صدور مجوز ورود زوار به کشور عراق نیز محدودیت‌هایی وجود دارد که گفت‌وگوهایی با کشور عراق نیز انجام شده است.

سیستان وبلوچستان، شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع)

راه اندازی سه استودیو برای پوشش رسانه‌ای اربعین

مدیر قرارگاه رسانه‌ای اربعین در سیستان و بلوچستان نیز می‌گوید: برای پوشش رسانه‌ای پیاده روی اربعین زائران پاکستانی سه استودیوی مرز عاشقی در میرجاوه، موکب مشرقی در ریمدان و طریق القدس در زاهدان راه‌اندازی شده است.

علیرضا کیخا می‌افزاید: در سیستان و بلوچستان کمیته ستاد اربعین تشکیل شده و قطعا در بحث اربعین باید همه در کنار هم حضور داشته باشیم تا بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

مدیر قرارگاه رسانه‌ای اربعین در سیستان و بلوچستان می‌گوید: اربعین امسال تفاوت‌های جدی با گذشته دارد که یکی از آنها تقارن با یک جنایات تاریخی بی نظیر بوده به طوریکه در طول ۱۰۰ سال گذشته و پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی این‌چنین جنایتی در دنیا وجود نداشته است.

او با بیان اینکه سیستان و بلوچستان اولین دروازه ورودی طریق الحسین برای زائران پاکستانی به شمار می‌رود ادامه می‌دهد: به همین منظور قرارگاه رسانه‌ای اربعین در استان تشکیل شده است.

کیخا تصریح می‌کند: این قرارگاه رسانه‌ای قرار است روایت‌های صحیح از اربعین حسینی و خرده فرهنگ‌های عاشورا و اربعین در میان عاشقان پاکستانی ابا عبدالله الحسین(ع) از طریق صدا و سیمای استان را به نمایش بگذارد. همانگونه که حضرت امام(ره) در سال ۱۳۶۰ فرموده بود که راه قدس از کربلا می گذرد، به یاری خدا امیدواریم اربعین امسال حرکتی برای تحقق این فرمایش رهبر کبیر انقلاب اسلامی شود.

مدیر قرارگاه رسانه‌ای اربعین در سیستان و بلوچستان عنوان می‌کند: عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بین چهار تا چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر مسیر را طی می کنند تا به کربلا برسند نیاز است از این حرکت عظیم روایت تمدنی از حیث اتحاد مسلمین با محوریت کربلا و حرکت جامعه جهانی اسلام تا فتح قدس داشته باشیم.

او می‌گوید: برای پوشش این رویداد، سه استودیو یا ویژه برنامه در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان شامل ریمدان، مرز میرجاوه و زائر سرای امام رضا (ع) زاهدان و یک استودیو در کربلا مستقر خواهد شد، همچنین امیدواریم بتوانیم از طریق اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های بین المللی بخشی از برنامه‌های تولیدی استان را در تلویزیون‌های پاکستان، افغانستان، عراق و لبنان پخش کنیم.

به گفته کیخا، صدا و سیما به عنوان تلویزیون و رادیو تنها می‌تواند موضوعات کلان را روایت کند که خلا روایت‌های خرد مانند خدمت رسانی برخی افراد به صورت خانوادگی به زوار پاکستانی، خدمات رسانی اهل سنت استان به زوار و یا امنیت ایجاد شده برای زائران پاکستانی که با وارد شدن به ایران احساس امنیت و آرامش خاصی پیدا می‌کنند به شدت احساس می‌شود.

مدیر قرارگاه رسانه‌ای اربعین در سیستان و بلوچستان می‌گوید: خبرنگاران و فعالان رسانه این استان می‌توانند به کمک صدا و سیما بیایند و خرده فرهنگ‌ها و روایت‌های مرتبط با عاشورا و اربعین را بویژه زوار اربعین را به تصویر بکشند ما نیز کمک خواهیم کرد فیلم‌های آنها در یک برنامه‌ای تلویزیونی منسجم به نمایش در بیایند.

او می‌افزاید: ۲ برنامه ویژه اربعین شامل شب شعر اربعین و جشنواره فیلم و عکس اربعین نیز برگزار خواهد شد تا روایت‌های مردمی از این رویداد عظیم به تصویر کشیده شود.

انتهای پیام/

نظر شما