شناسهٔ خبر: 68077927 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام:

آغاز فعالیت ۳۰ اکیپ دامپزشکی همزمان با ایام اربعین

رضا پاکزاد

مدیرکل  دامپزشکی استان ایلام از آغاز فعالیت ۳۰ اکیپ دامپزشکی همزمان با ایام اربعین در استان ایلام خبر داد و گفت: دامپزشکی با تمامی توان در راستای سلامت مردم گام برخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

دکتر یونس احمدی در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و افزایش تردد زوار امام حسین (ع) در شهرستانهای استان و پایانه مرزی مهران، به منظور افزایش و تشدید نظارت های بهداشتی، ۱۶ اکیپ ثابت و ۱۴ اکیپ سیار از روز سه شنبه ۱۵ مردادماه مصادف با اول ماه صفر  کار خود را شروع کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح نظارتی حسب دستورالعمل سازمان دامپزشکی و با تشکیل کارگروه های استانی و شهرستانی ویژه نظارت ایام اربعین و همچنین حکم  استاندار ایلام مبنی بر مسئولیت کمیته نظارت بر بهداشت مواد پروتئینی و فرآورده‌های خام دامی در کمیته استانی اربعین استان ایلام  توسط دامپزشکی استان برای اقدامات ویژه طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه اربعین و به منظور نظارت بیشتر و فشرده از مواکب و رستوران‌های سرراهی و مراکز طبخ غذا برای زائرین راه اندازی شده است.

دکتر احمدی عنوان کرد:  از اهداف مهم این طرح حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و زائران، تأمین بهداشت عمومی و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی دامپزشکی و نظارت  بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی گفت: کشتار دام‌های آلوده و در شرایط غیر بهداشتی و بدون نظارت دامپزشکی احتمال شیوع بیماری‌های تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه زخم را افزایش می‌دهد.

 مدیرکل دامپزشکی استان ایلام اضافه کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی در موکب‌های اربعین تأثیر زیادی در جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک دارد، کشتار خارج از نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی موجب به خطر افتادن جان شهروندان و زوار می‌شود.

وی گفت: ذبح دام در منازل و معابر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که این اقدام می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بویژه با توجه به گرمای هوا سبب شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شود.

دکتر احمدی بیان کرد: تأکید بر این است هم استانی‌های عزیز و کلیه‌ مواکب، گوشت نذری خود را از کشتارگاه‌های دام و یا مراکز موقت کشتار که تحت نظر و بازرسی دامپزشکی هستند تهیه کنند و اگر از گوشت قرمز و  مرغ  منجمد استفاده می‌کنند رعایت اخذ گواهی حمل بهداشتی قرنطینه دامپزشکی و حفظ زنجیره سرد حتماً رعایت شود.

وی بیان کرد: شهروندان عزیز برای پاسخگویی و در صورت لزوم به‌منظور حضور تیم‌های گشت فرآورده در هر ساعت از شبانه‌روز در محل مواکب، می‌توانند با شماره تلفن ادارات دامپزشکی شهرستانی و یا با کد سازمانی ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

انتهای پیام

نظر شما