شناسهٔ خبر: 68077553 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چرایی حضور نیافتن ورزشکاران فارس درالمپیک پاریس

شیر-ایرنا- رقابت های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در حالی در کشور فرانسه در جریان است که ورزشکاران استان فارس دراین رویداد مهم نماینده ای ندارند.   

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارایرنا، به نظر می رسد اهمیت دادن تا حدی بیش از حد به برخی رشته های ورزشی در استان فارس همچنین نبود متولی متخصص در بسیاری از رشته ها و نکته مهم تر عدم وجود برنامه و چشم انداز مشخص در قالب آمایش سرزمین، منجربه غیبت نمایندگان ورزشی این استان در المپیک پاریس باشد.

کارشناسان ورزش براین باورهستند در صورتی که غیر از کشتی فرنگی در سایر رشته ها به ویژه رشته های المپیکی می توان سرمایه گذاری کرد و حتی مدال المپیک گرفت.

استفاده از متخصصان، داشتن زیرساخت های حرفه ای و برنامه راهبردی با چشم انداز دستیابی به چندین مدال مختلف در بزرگترین رویداد ورزشی جهان نیازمند برنامه ریزی است.

اگر به سایر رشته ها بها داده شود آنها هم می توانند در میدان های آسیایی، جهانی و حتی المپیک مدال کسب کنند و نباید ورزش فارس تحت الشعاع تنها چند رشته خاص قرار گیرد و با برنامه ریزی می توان استعداد های بالقوه ورزش فارس را کشف و سامان دهی کرد.

این درست است که مدال المپیک ارزش بسیار بالایی در ارزشیابی ورزش هر استانی دارد اما اینکه بخواهیم به یکی دو رشته خاص بسنده کنیم سایر رشته ها زیر سایه قرار می گیرند و نمی توانند شکوفا شوند.

تخصصی کردن هیات های ورزشی

تخصصی کردن هیات های ورزشی که زیر بنای پرورش استعدادها هستند از جمله مشکلاتی است که ورزش فارس در این سال ها با آن مواجه بوده است زیرا برخی از رشته ها هنوز به صورت تخصصی اداره نمی شوند و فردی که از آن رشته هیچ تخصصی ندارد بر مسند قرار می گیرد و زمینه توقف آن رشته را فراهم می کند.

جرقه المپیکی شدن ورزش فارس از چه سالی رقم خورد ؟

در سال ۱۳۸۷ زمانی که دکتر رشید خدابخش به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان منصوب شد برنامه محوری و آموزش دردستور کار قرارگرفت و از آنجا که این استان درکارنامه اش مدال المپیک و حتی ورزشکاری به عنوان سمهیه نداشت با بستن تیمی قوی در ساختار ورزش فارس به ویژه در حوزه توسعه ورزش، چشم اندازی ترسیم شد و زمینه المپیکی شدن ورزش این استان رقم خورد وخیلی زود جواب داد ونخستین مدال المپیکی برای این استان مستعد و آنهم طلا بدست آمد اما این بدان معنا نیست که مدیران کل ورزش فارس پیش ازاین نگاهی به المپیک نداشتند و شاید هم جدی نگرفتند.

المپیک ۲۰۱۲ لندن سه ورزشکار و نخستین مدال،بانویی که دیگر تکرار نشد

عاقبت رویکرد علمی شدن و برنامه محوری ورزش فارس و با داشتن چشم انداز نخستین مدال المپیکی نتیجه داد و این استان سه ورزشکار به نام نجمه آبتین در رشته تیروکمان، بانویی که دیگر تکرار نشد، محمدرضا رودکی در رشته جودو و امید نوروزی در کشتی فرنگی را روانه المپیک ۲۰۱۲ لندن کرد.

چرایی عدم حضور ورزشکاران فارس درالمپیک پاریس ؟‌ امید نوروزی نخستین مدال اور فارس در المپیک

طلای ناب المپیک برگردن امید نوروزی

ورزش فارس درالمپیک ۲۰۱۲ و دررشته کشتی فرنگی توسط امید نوروزی به نخستین مدال ارزشمند وآنهم طلا دست یافت تا چشم انداز ورزش فارس به سرعت نتیجه دهد هرچند نجمه آبتین ومحمد رضا رودکی نتوانستند مدال بگیرند اما حضور در المپیک و کسب سهمیه هم جایگاه خاص خودش را دارد.

ریزش ورزش فارس درالمپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو

پس ازالمپیک لندن که فارس سه سهمیه داشت اما درالمپیک ۲۰۱۶ ریو سهمیه فارس با ریزش همراه بود و با یک ورزشکار به نام امید نوروزی شرکت کرد و این ورزشکار که نخستین مدال را برای فارس در المپیک ۲۰۱۲ لندن به ارمغان آورده بود نتوانست افتخارش را تکرار کند و دست خالی این مسابقات را ترک کرد تا ورزش فارس وارد فاز تازه ای شود.

از لندن تا توکیو هشت سال طول کشید

پس ازمدال طلای امید نوروزی درلندن هشت سال طول کشید تا دوباره فارس به مدال المپیک برسد و محمدرضا گرایی موفق شد در رشته کشتی فرنگی دومین مدال طلای تاریخ ورزش فارس را در المپیک ۲۰۲۰ توکیو کسب کند، هرچند فارس دراین المپیک سه سهمیه داشت که براداران گرایی در کشتی فرنگی و محمد حسن زاده در بسکتبال بودند.

چرایی عدم حضور ورزشکاران فارس درالمپیک پاریس ؟‌ محمد رضا گرایی دومین ورزشکار طلایی المپیک از فارس

از توکیو تا پاریس بدون سهمیه

اما ورزش فارس با چرخش به عقب درالمپیک ۲۰۲۴ پاریس که هم اینک درحال بر گزاری است هیچ نماینده ندارد حتی در کشتی فرنگی هم نتوانستیم سهمیه بگیریم و محمدرضا گرایی در مسابقه انتخابی مغلوب سعید اسماعیلی جوان شد تا فارس در بزرگترین رویداد ورزشی جهان نماینده نداشته باشد.

این امرمحصول نداشتن برنامه و نبودن ثبات در مدیریت ورزش فارس، تخصصی نبودن برخی هیات ها و ضعف در مهمترین حوزه ورزش یعنی حوزه توسعه ورزش قهرمانی است که در این سالها دستخوش تغییرات زیادی شده است و برخی ازمدیران یک شبه آمدند و رفتند وعمرمدیریت آنها به کمتر از یک سال هم کفاف نداد.

چرایی عدم حضور ورزشکاران فارس درالمپیک پاریس ؟‌ نجمه آپتین نخستین بانوی المپیکی از فارس که دیگر تکرار نشد

۹ مدیرکل در کمتر ۱۶ سال

۹ مدیر کل ازسال ۱۳۸۷ که جرقه کسب مدال المپیک برای ورزش فارس رقم خورد تا امسال(۱۴۰۳) بر مسند ورزش فارس تکیه زدند که می توان به رشید خدابخش، علیرضا گرامی، تورج موید، سید غلامرضا کمانه، حیدرعلی کامیاب، عباس حاجی زاده، حیدرصفر پور، محمد مهدی سرفراز شکوهی و عبدالرحیم خداجو اشاره کرد و با وجودهمین عدم ثبات نمی توان انتظار داشت که مدیری بتواند برنامه های خود را وقتی می بیندعمرمدیریش کوتاه است و ثبات ندارد، پیاده کند.

نقش هیات ها در این ناکامی، تعارف کنار گذاشته شود

اما نقش هیات های ورزشی به عنوان بازوان اصلی اداره کل هم در این ناکامی بسیار تاثیر گذار است، حدود ۱۷ هیات ورزشی فارس به صورت سرپرستی اداره می شود و برخی رشته ها هم که شانس مدال دارند در این سال ها با مشکل و افت روبرو بودند و اگر قرار است ورزش فارس اوج بگیرد لازم است که بدون تعارف با مسئولان رشته های مدال آور و کم کار برخورد شود چرا که دیگر جای آزمون و خطا نیست.

چرایی عدم حضور ورزشکاران فارس درالمپیک پاریس ؟‌

برای حضور در المپیک ۲۰۲۸ لس آنجلس سند آمایش ورزش فارس به روز شود

معاون سابق توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان فارس با اظهار اینکه اگر ما به دنبال داشتن ورزشکار در المپیک ۲۰۲۸ لس آنجلس هستیم ، گفت: از دست اندرکاران ورزش استان درخواست دارم که ابتدا سند آمایش ورزش استان را به روز کنند و سپس با تمام توان و استفاده از پتانسیل‌های سیاسی، اقتصادی و ورزشی استان به دنبال اجرای آن باشند.

محسن سالاری چهارشنبه درمصاحبه با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در سال‌های اخیر با تغییرات زیادی که سازمان‌ها را احاطه کرده است، مدیران باید به تعیین و تبیین اهداف ماموریت‌های سازمان خود در دراز مدت بپردازند، از این رو بر استفاده از برنامه راهبردی به عنوان یک ضرورت تاکید می شود چرا که در هزاره سوم سازمان‌های ورزشی برای بقا و دوام در عرصه رقابت‌های المپیک و جهانی از این قاعده مستثنی نیستند.

طرح آمایش سرزمین

وی اضافه کرد: امروز صرفاً داشتن برنامه راهبردی بدون در نظر گرفتن پتانسیل‌های انسانی، جغرافیایی و اقتصادی هر منطقه یعنی همان آمایش سرزمین، کاری بسیار بیهوده و بی‌حاصل خواهد بود چرا که آمایش سرزمین بخشی از مفهوم برنامه‌ریزی منطقه‌ای است که با در نظر گرفتن جمعیت، قابلیت‌های محیطی و نظام فعالیت‌های کاربردی در پی برنامه‌ریزی کلان و یکپارچه در پهنه سرزمین در شرایط زمانی خاص، برای بهره‌مندی بیشتر و بهتر از منابع و رسیدن به تعادل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرایی عدم حضور ورزشکاران فارس درالمپیک پاریس ؟‌

نداشتن نماینده در المپیک جای تامل و تفکر دارد

این کارشناس ورزش با بیان اینکه این استان‌ به ویژه در حوزه ورزش دارای استعداد های زیادی است، افزود : طی سالیان گذشته شاهد حضور ورزشکاران متعددی در سطوح مختلف به ویژه در سطح تیم ملی بوده‌ایم اما متاسفانه در مسابقات المپیک پاریس که در حال برگزاری است این استان با این همه ظرفیت هیچ نماینده در کاروان اعزامی کشور عزیزمان به این مسابقات ندارد که جای بسی تامل و تفکر دارد اما به دنبال چرایی این موضوع نیستم و بیشتر روی صحبتم به آینده و برنامه ریزی هایی که باید انجام دهیم تا در المپیک ۲۰۲۸ لس آنجلس هم نماینده داشته باشیم و هم مدال کسب کنیم.

سالاری ادامه داد: در چند سال اخیر تمرکز اداره کل بر روی اجرای سند راهبردی آمایش سرزمین ورزش استان فارس بود که در این سند، رویکرد آمایشی در ورزش از جمله توسعه ورزش پرورشی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای مورد توجه قرار گرفته بود.

۱۵ رشته اولویت دار ورزش قهرمانی فارس

او بیان کرد: دربخش ورزش قهرمانی، شورای راهبردی اداره کل ورزش استان فارس برای زمینه سازی مناسب به منظور توسعه این بخش ورزش اقدام هایی از جمله طرح رتبه‌بندی هیات ‌های ورزشی، توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رشته‌های اولویت‌دار، بررسی و شناخت عوامل موثردر توسعه ورزش قهرمانی وآینده نگاری و تدوین سناریوهای امکان‌پذیر برای توسعه ورزش قهرمانی استان فارس صورت گرفت که پس از بحث و بررسی‌های کارشناسی، ۱۵ رشته اولویت‌دار ورزش قهرمانی استان فارس انتخاب شد.

سالاری بیان کرد: کشتی، هندبال، دو و میدانی، وزنه‌برداری، جودو، ووشو، تکواندو، قایقرانی، شمشیربازی، هندبال، کبدی، تیراندازی، بوکس، تیر و کمان و والیبال ازجمله رشته های اولویت دار بود که در فارس احصا شد و اماکن ورزشی و تجهیزات در اختیار این رشته ها قرار گرفت.

وی گفت : در نتیجه این اقدام ها و اجرای برنامه راهبردی منطبق با آمایش سرزمین حضور پررنگ ورزشکاران استان فارس در مسابقات المپیک ۲۰۲۰، توکیو، پاراالمپیک ،جهانی، بازی‌های آسیایی ،پارا آسیایی و آسیایی بود، به نحوی که بهترین و طلایی‌ترین دوران ورزش فارس به گواه آمار و اطلاعات رقم خورد.

چرایی عدم حضور ورزشکاران فارس درالمپیک پاریس ؟‌

در اولویت قرار نگرفتن سند راهبردی

سالاری اظهار داشت: به دلیل در اولویت قرار نگرفتن سند راهبردی و فراهم نبودن شرایط اجرایی آن، متاسفانه در المپیک ۲۰۲۴ پاریس هیچ نماینده‌ای از استان بزرگ و پرافتخار فارس وجود ندارد، استانی که نماینده‌های متعدد در المپیک‌های مختلف داشته است.

المپیک بزرگترین رویداد ورزشی جهان است که هر چهار سال برگزار می‌شود و برترین ورزشکاران جهان برای رسیدن به مدال و کسب افتخار به میدان می‌روند.

نظر شما