شناسهٔ خبر: 68077376 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت ایرنا از زندگی خبرنگار شهید محمدرضا امانی؛

شهیدی از جنس خبر + فیلم

بجنورد- ایرنا- «محمدرضا امانی» اهل شیروان خراسان شمالی شهید صحابه صدیق اهل قلم که رسانه ها در انتشار خبر شهادتش نوشتند؛ «پرستوی خونین بال ما پرواز کرد، او خبرنگار بود» اما همیشه همدوش رزمندگان در خط مقدم جبهه حضور داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شهید "محمدرضا امانی" مردادماه سال ۱۳۴۷ در شهرستان شیروان به دنیا آمد، نوجوانی انقلابی که در ۱۲ سالگی عضو بسیج سپاه پاسداران شد.

او در ۱۴ سالگی قدم در جبهه های نبرد حق علیه باطل گذاشت و با حضور مستمر در جبهه ابتدا به صورت رزمنده، بسیجی و از ۱۶ سالگی با عنوان خبرنگار و گزارشگر به حماسه آفرینی، ثبت تصاویر و لحظه های زیبا و تاریخی از دفاع مقدس پرداخت.

این شهید بزرگوار همواره در خط مقدم اطلاع‌رسانی تلاش‌های وافری را از خود نشان دادند تا جامعه را از غفلت و جهالت به سمت نور و آگاهی هدایت کنند و در اوج سختی‌ها رسالت خبررسانی خود را فراموش نکردند و همین نقطه بارز شخصیت و رفتار خبرنگار صدیق، او را به اسطوره خبری زبانزد عام و خاص کرد.

هفدهم مردادماه روز خبرنگار که با سالروز شهادت حماسه نگار جاوید، شهید «محمود صارمی» پیوند خورده، یادآور رسالت خطیر خبرنگارانی است که در مسیریافتن، بازگویی و بازنمایی حقایق جامعه و آگاهی بخشی به مردم با تمام توان می‌کوشند تا روشنی و حقیقت نگری را برای جامعه به ارمغان آورند، روزی که یادآور لحظات تلخ و شیرین دفاع محمدرضا در جبهه های نبرد علیه حق و باطل است.

محمدرضا نامی آشنا در میان اصحاب رسانه و هنر داشت، بیقرار بود و شب و روز نمی شناخت، در مدت کوتاه زندگی اش بسیار بزرگ زیست، ۱۸ سال بیشتر نداشت که در کربلای شلمچه به کاروان شهیدان پیوست.

هنوز بیش از ۱۸ سال از عمر پر برکت خویش را پشت سر نگذاشته بود که مسئول تبلیغات تیپ ۲۱ امام رضا(ع) شد، دیری نپایید که این مجاهد هم از اجر مداد العلما بهره مند شد و هم از اجر دماء الشهدا.

این خبرنگار شهید به مطالعه کتاب به خصوص آثار شهید مطهری علاقه وافری داشت و پس از شهادت افزون بر چهار هزار جلد کتاب در زمینه های مختلف از وی به یادگار ماند که برای استفاده عموم به مدارس و کتابخانه های عمومی اهدا شد.

شهید امانی با نهادهای انقلابی و فرهنگی همچون بسیج و ستاد نماز جمعه همکاری داشت که در این مدت علاوه بر کار خبرنگاری که در آن بسیار فعال بود، نمایشنامه هایی با عناوین "خیمه در خون، صدام بر سر دو راهی و اعتیاد" را نوشته بود که این از دغدغه های مذهبی، ملی و اجتماعی اش حکایت داشت.

وی در نامه ای که ۱۲ روز قبل از شهادت در تاریخ ۱۳۶۵.۱۰.۱۳ برای پدرش نوشته با تجلیل از وی آورده است: «پدرجان تو برای من همواره یک انسان بی نظیر و خوب هستی، هیچ وقت نتوانسته ام خوبی های شما را جبران کنم. خداوند به کرم و لطف خود همه ما را هدایت و راهنمایی کند. به مادرم سلام برسان و بگو از دور دست مقدسش را می بوسم و بگو افتخار کند که دو فرزندش افتخار پیدا کردند در راه اسلام حرکت کنند.»

شهیدی از جنس خبر + فیلم


این شهید ۱۸ ساله چون پیری عارف خطاب به پدر می نویسد: «پدرجان! از دنیا بر حذر باش. دنیا می گذرد، همه این تجملات، این سرمایه و پول، همه و همه می رود، تنها چیزی که باقی می ماند همان اعمال خوب و بد، ایمان و مذهب است.

همه را به تقوی سفارش می کنم امیدوارم در آینده باز هم بتوانم به پای سخنان شما استاد عزیز و گرانمایه زانو بزنم و باز استفاده ببرم.»

سال ۹۱ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی کتاب "میثم روایتگر شلمچه" را به یاد این شهید بزرگوار چاپ کرد و با مضمون زندگی خبرنگار شهید استان، «محمدرضا امانی (میثم)» می پردازد توسط "شادروز امانی" گردآوری شده است.

محمدرضا امانی در ۲۵ دی ماه ۱۳۶۵ در آغاز شور و نشاط جوانی و در حالی که بیش از ۱۸ بهار را ندیده بود در عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه به شهادت رسید.

شهیدی از جنس خبر + فیلم

سال ۹۴ به مناسبت روز خبرنگار و به منظور حفظ یاد و نام شهید محمد رضا امانی میدان واقع در تقاطع بولوار مدرس و خیابان دانشگاه شیروان به نام این شهید نام گذاری شد و به پاس یاد این شهید والامقام سردیس شهید امانی در مجتمع فرهنگی هنری شیروان رونمایی شد که از آن به بعد نام این مجتمع از مجتمع شقایق به مجتمع فرهنگی هنری شهید امانی تغییر یافت.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد که در دوران دفاع مقدس ۶۳۷ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است.

نظر شما