شناسهٔ خبر: 68076647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی؛

راهِ گشودۀ مهاجرتِ سرمایۀ انسانی!

سرمایه انسانی در اقتصاد، بسیار بیشتر از هر منبع دیگری اهمیت دارد. در واقع این نیروی انسانی است که حتی ساده‌ترین سازوکارهای اقتصادی را بدون حضور فعال آنان نمی‌توان متصور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آسیانیوز؛  این در حالی است که در چند سال اخیر، روند فزاینده مهاجرت چنان بی‌سابقه بوده که کارشناسان و صاحبنظران را با هر مشی و اندیشه‌ای به شدت نگران کرده است. در همین زمینه، نایب ‌رئیس اتاق بازرگانی معتقد است: «امروز انواع موانع در مسیر فعالیت اقتصادیسرمایه‌های انسانی در کشور وجود دارد، اما متأسفانه مسیر جوانان برای خروج از کشور هموار است.»

* باید سرمایه‌های انسانی را به‌کار بگیریم



در همیت خصوص، دومین نشست از سلسله نشست‌های«فرصت حضور در اقتصاد بین‌الملل» با موضوع «اکوسیستم نوآوری؛ واقعیت‌های اقتصاد ایران» در اتاق ایران با حضور قدیر قیافه، نائب رئیس اتاق ایران،محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق فناوری، ارتباطات و اطلاعات و فعالان اقتصادی به‌ویژه فعالان حوزه اطلاعات و فناوری برگزار شد. قدیر قیافه، نائب رئیس اتاق ایران در این نشست، گفت: «عبور از شرایط سخت امروز اقتصاد کشور، فقط با نوآوری و استفاده از سرمایه‌های انسانیایران میسر خواهد بود و به همین اندازه، ناسرمایه‌های کشور و کسانی که خود را برخلاف واقع، سرمایه انسانی نشان می‌دهند، می‌توانند تمدن و اقتصاد کشور را زمین بزنند.»

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزیایران، با بیان این‌که ۲۷.۳ تریلیون دلار ارزش سرمایه‌های طبیعی و معدنی کشور است، اظهار کرد: «به‌طورقطع، اگر سرمایه انسانی نوآوری وجود نداشته باشد، این سرمایه‌ها همچنان مدفون مانده و قادر به استفاده از آن نخواهیم بود. برای ایجاد ارزش‌افزوده از این سرمایه‌هایطبیعی باید سرمایه‌های انسانی را به کار بگیریم تا با رشد مناسبی در تولید ناخالص داخلی مواجه شویم.»

او ادامه داد: «ایران امروز وضع بسیار نامناسبی در تولیدناخالص داخلی دارد. بر اساس آمار ارائه شده از سوی کشور به بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۴۱۳ میلیارد دلار اما در واقعیت بیشتر از ۲۷۰ میلیارد دلار نیست. این در حالی است که یک کشور جعلی و غیرقانونی در دنیا، ۵۳۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد. لذا ما برای عبور از این شرایط راهی جز نوآوریو ابتکار و استفاده از سرمایه انسانی خود نداریم.»

قیافه با تأکید بر ضرورت ایجاد همدلی در کشور برایعبور از مشکلات، گفت: «این امر نیازمند عزم و اراده ملیاست. باید با اراده ملی و دانش ملی و سرمایه‌های کشور از این شرایط عبور کنیم و در غیر این صورت شرایطی بهتر از شوروی در پایان دهه 90 میلادی نخواهیم داشت.»


*
مشکلات اقتصاد؛ فرصتی برای نوآوری

در بخش دیگری از این نشست محمدجواد آذری جهرمی، وزیرسابق فناوری، ارتباطات و اطلاعات، گفت: «در ادارات، نشست‌ها و همایش‌های مختلف از ناکارآمدی اقتصادی،مشکلات معیشتی و قیاس‌هایی از کشورهای دیگر، تبادل و مراودات مالی ایران با کشورهای دیگر می‌گویند که درنتیجه این گفت‌وگو به خدمات نامناسب در ایران و به نارضایتی می‌رسیم. اما نوآورها «دفترچه نق» به همراه دارند و این نق‌ها را می‌شنوند و می‌نویسند، اساس نوآوریاست. در این مشکلات فرصت‌هایی است برای بهبود. مثلاً بهره‌وری در اقتصاد ایران پایین است و بهره‌وری پایین خود می‌تواند فرصتی برای نوآوری باشد.»

او ادامه داد: «بیکاری در ذات خود یک آفت است و سیاست‌گذار به این وضعیت به‌عنوان تهدید نگاه می‌کندولی درعین‌حال فرصتی برای خلق فرصت است. اما در مشکلات است که فرصت بهبود ایجاد می‌شود. با شنیدندغدغه افراد، می‌توانیم به فرصت‌های پیش روی برسیم. بخش نوآور مثل سایر بخش‌ها نیست و به مشکلات به‌عنوان فرصت نگاه می‌کند.»

آذری جهرمی در بخشی از سخنانش اظهار کرد: «همسویینگاه سیاست‌گذاری به مشکلات دامن می‌زند و یا آن را کمتر می‌کند و پرسش امروز ما این است که سیاست‌گذاری دولت چگونه باشد تا بتوانیم به رشد و درنهایت توسعه اقتصادیبرسیم. آیا سیاست‌ها درست بوده و چه بسته‌ای را می‌توانیم به سیاست‌گذاران پیشنهاد دهیم تا فضاییبسازیم که پیشرفت کشور را رقم بزنند؟»

نظر شما