شناسهٔ خبر: 68073127 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان در دیدار از خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان:

سهم کمیته امداد از اشتغال استان سمنان ۳۰ درصد است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) سمنان با اشاره به تعهد ایجاد ۲ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی در سال ۱۴۰۳، گفت: تحقق ۳۰ درصد اشتغال استان امسال از سوی این نهاد پیش‌بینی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،محمدحسین ذوالفقاری روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری خبرآنلاین  استان سمنان و در نشستی با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار، افزود: برای ایجاد فرصت‌های شغلی حدود چهار میلیارد ریال وام تسهیلات قرض‌الحسنه از منابع بانکی و صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت و سایر منابع به مددجویان و نیازمندان واجد شرایط جویای شغل پرداخت می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد سمنان از تعهد ایجاد ۲ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: ۳۰ درصد اشتغال استان سمنان در سال جاری توسط کمیته امداد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد سمنان توانست طی ۲ سال متوالی رتبه نخست اشتغال کشور را کسب کند، خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای این نهاد توانمندی مددجویان استان و رسیدن به استقلال مالی با ایجاد اشتغال است.

وی یادآور شد: استعدادسنجی، آموزش مهارت فنی و حرفه‌ای، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی، ایجاد زنجیره شغلی و استفاده از راهبران شغلی تنها گوشه‌ای از خدمات اشتغال این نهاد است.

این مسوول گفت: نظارت و حمایت‌های سه تا پنج‌ساله بر طرح‌های اشتغال ایجادشده با هدف پایدارسازی طرح‌ها رقم خواهد خود و ازاین‌رو است که فرصت‌های شغلی ایجادشده برای مددجویان یکی از پایدارترین اشتغال در کشور است.

وی از بهره‌مندی ۳۵۰ خانواده زندانیان جرایم غیرعمد از خدمات کمیته امداد خبر داد و گفت: پرداخت کمک معیشت، جهیزیه، هدیه ازدواج، وام کارگشایی و تسهیلات اشتغال، بخشی از خدمات ارائه شده به این خانواده‌ها برای سال ۱۴۰۳ است.

به گفته ذوالفقاری، اعطای وام‌های قرض‌الحسنه اشتغال و ارایه خدمات مشاوره‌ای و حقوقی با هدف پیشگیری از آسیب‌های احتمالی وارده، طرح محسنین یا حمایت از فرزندان، کمک هزینه درمانی، اجاره و ودیعه مسکن، خدمات فرهنگی، و مشاوره، از دیگر خدمات ارائه شده به این خانواده‌ها است.

وی به کسب رتبه نخست اشتغال طی ۲ سال متوالی توسط این نهاد اشاره و تصریح کرد: ۱۰ هزار فرصت شغلی در دولت سیزدهم برای مددجویان و نیازمندان جویای کار ایجاد شد. در همین راستا ماهانه ۷۵۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی به مددجویان و نیازمندان جویای شغل واجد شرایط پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ۱۸ ماهه گذشته ۳۷۵ واحد مسکونی ساخت و تحویل مددجویان تحت حمایت شد، گفت: تکمیل ۷۵۰ واحد مسکونی برای مددجویان استان سمنان آغاز شده که تکمیل آن نیازمند یاری خیران است.

مدیرکل کمیته امداد سمنان با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد مستاجر هستند، خاطرنشان کرد: امید است با تکمیل ۷۵۰ واحد مسکونی نیمه‌کاره، خانواده‌های کمیته امداد مستاجر طعم صاحب‌خانه‌شدن را بچشند.

وی با بیان اینکه یکهزار و ۵۵۰ خانوار از مددجویان اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) سمنان از طریق اشتغال به خودکفایی رسیدند، اظهار کرد:  ۱۷ هزار و ۵۸۰ خانوار در قالب ۳۸ هزار و ۸۲ نفر زیر پوشش کمیته‌امداد امام خمینی(ره) استان سمنان هستند که از این جمعیت زیر پوشش ۷۲ درصد معیشت‌بگیر و ۲۵ درصد غیرمعیشت‌بگیر است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) سمنان همچنین از پرداخت ۱۶۲ میلیارد ریال وام اشتغالزایی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس به مددجویان این نهاد حمایتی خبر داد و افزود: پرداخت وام اشتغالزایی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در تفاهم‌نامه بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم وزارت کشور، وزارت نیرو، بسیج سازندگی، و کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) سمنان گفت: برای ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس به هر یک از مددجویان این نهاد حمایتی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیج سازندگی مجری طرح نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس است، ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی(ره) سمنان به مددجویان زیر پوشش برای اشتغالزایی وام اجرای طرح را پرداخت می‌کند و شرکت توزیع برق خریدار برق تولیدی به صورت تضمینی به مدت ۲۰ سال است.

این مسوول خاطر نشان کرد: وام ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس به ۱۲۰ مددجوی متقاضی زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) سمنان پرداخت شد.

ذوالفقاری از آغاز طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار غیر تحت حمایت استان خبر داد و گفت: زنان زیر پنجاه سال سن برای این طرح در اولویت هستند.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح توانمند سازی و خودکفایی بانوان برای رونق اقتصادی و اداره هر چه بهتر زندگی این بخش از جامعه است.

مدیر کل کمیته امداد استان سمنان بابیان اینکه ۲۰ نفر در این طرح تحت حمایت قرار گرفتند، ابراز داشت: نحوه انتخاب این افراد از طرف معرفی مراکز نیکوکاری تحت پوشش بوده است.

ذوالفقاری درباره نحوه اجرای طرح، تصریح کرد: به این افراد چرخ خیاطی، دار قالی، دستگاه میوه خشک کنی، آبمیوه گیری صنعتی و غیره داده شد تا بتوانند مشاغل خانگی را راه اندازی کنند.

وی افزود: ارزش این وسایل هر کدام ۳۸۰ میلیون ریال بوده است که حضور خیران و نیکوکاران می‌تواند باعث رونق اقتصادی تعداد بیشتری از افراد زنان سرپرست خانوار شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) سمنان تصریح کرد: ایجاد اشتغال پایدار و توانمندسازی جامعه هدف و همچنین اقشار آسیب‌پذیر، یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم این نهاد حمایتی است که در سال جاری تکلیف قابل‌توجهی در زمینه اشتغال بر عهده کمیته امداد قرار داده‌شد.

وی، آموزش را لازمه اشتغال پایدار برای مددجویان دانست و اضافه کرد: کلاس‌های آموزشی مهارتی برای یکهزار و ۲۰۷ نفر از گروه هدف کودک و نوجوان، برای یکهزار و ۱۴ نفر بزرگسال و برای یکهزار و ۳۸ نفر دوره های آموزشی پایدارسازی برگزار شد.

ذوالفقاری با اشاره به ضرورت فروش محصولات مددجویان بر بستر پلتفرم‌های ایرانی با هدف پایدارسازی طرح های اشتغال ایجاد شده اشاره و خاطرنشان کرد: ۳۰۴ نفر از مددجویان محصولات تولیدی خود را در بستر فروشگاه‌های معتبر فضای مجازی به فروش می‌رسانند.

وی با اشاره به حضور مجریان طرح‌های اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) در ۴۵ نمایشگاه در سمنان و خارج از استان، بیان کرد: ۶۰۲ راهبر شغلی با هدف کمک به زنجیره شغلی با هدف پایدارسازی طرح‌های اشتغال ایجادشده از ایجاد تا مهیا کردن بازار فروش محصولات با این نهاد همکاری و تعامل دارند.

وی برگزاری یک رویداد فرصت شغلی و اجرای پنج طرح دانش بنیان برای گروه هدف در سال ۱۴۰۲ را از دیگر موفقیت‌های اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) سمنان برشمرد و اظهار کرد: ۱۰۸ نیروگاه برق خورشیدی برای مددجویان این نهاد در سال گذشته اجرا شد.

وی از فعالیت ۱۶۰ مرکز نیکوکاری دراستان سمنان خبر داد و گفت: ۷۵ مرکز به‌صورت تخصصی در این استان مشغول ارائه خدمات به نیازمندان هستند.

ذوالفقاری، از فعالیت ۲۰ مرکز نیکوکاری تخصصی فرهنگی، ۱۶ مرکز اشتغال، ۲۰ مرکز تخصصی زکات و پنج مرکز تخصصی درمانی در این استان اشاره و عنوان کرد: همچنین یک مرکز در حوزه تخصصی ازدواج و ۱۳ مرکز تخصصی دیگر در استان مشغول خدمت به نیازمندان هستند.

 ذوالفقاری ادامه داد: فعالیت مراکز نیکوکاری با محوریت قرار گرفتن مردم و معتمدان محله در کمک به نیازمندان است و این مراکز نقش به‌سزایی در هم‌افزایی کمک‌های مردمی ایفا می‌کنند.

وی گفت: مراکز نیکوکاری حلقه های میانی بین مردم و خیرین هستند.

سهم کمیته امداد از اشتغال استان سمنان ۳۰ درصد است

وی با بیان اینکه ما امروز معتقدیم مشکل مردم به دست مردم برطرف می‌شود، اظهار داشت: اولویت ما در کمیته امداد ایجاد اشتغال و تامین مسکن برای مددجویان است.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵۰۰ خانوار از مددجویان استان سمنان مستاجر هستند، اذعان داشت: تا کنون ۱۳۲۷ خانوار از مددجویان کمیته امداد استان سمنان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند و به ۶۷۵ خانوار تخصیص پروژه شده است‌.

مدیر کل کمیته امداد استان سمنان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۶۰ سری جهیزیه و هدیه ازدواج به پسران در شرف ازدواج اهدا و پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: در همین مدت سه هزار لوازم ضروری بین مددجویان با مبلغ بیش از ۱۰ میلیارد تومان خریداری و تحویل مددجویان شده است.

ذوالفقاری با اشاره به پویش خنکای مهربانی در سال جاری گفت:۴۵۰کولر در سطح استان با مشارکت کمک های دولتی و خیرین و مسئولیت اجتماعی کارخانه تولید کننده کولر، بین مددجویان استان توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و نظر به اینکه تعدادی از خانواده‌های ولی‌نعمت تحت حمایت کمیته امداد استان سمنان فاقد وسایل سرمایشی هستند، این نهاد اقدام به شناسایی و تهیه کولر برای این خانواده‌ها کرد.

ذوالفقاری اظهار داشت: تامین ۱۰۰۰ دستگاه سرمایشی در قالب این پویش برای ۱۰۰۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد استان سمنان پیش بینی شده است.

مدیر کل کمیته امداد استان سمنان از ارائه ۳۳ هزار و ۸۶۷ خدمت به نیازمندان از محل زکات در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت:۱۸ سری جهیزیه، ۷۰۲ کمک‌هزینه درمانی، ۶۶۳ کمک‌هزینه تحصیلی، کمک به آزادی یک زندانی، مرمت و بازسازی ۴۲ واحد مسکونی،پرداخت  ۱۶ هزار و ۷۵۱ معیشت و ۱۵ هزار و ۶۹۰ خدمت دیگر به نیازمندان استان سمنان از محل زکات در سال گذشته ارائه‌شده است.

وی با بیان اینکه  ۱۰۰ درصد  زکات جمع‌آوری‌شده صرف امور نیازمندان شده است، خاطرنشان کرد: ۱۶۰ روستا دارای اقلام زکات هستند که زکات واجب خود را باهدف دستگیری از نیازمندان به دبیرخانه شورای زکات استان پرداخت می‌کنند.

ذوالفقاری به همکاری ۲۰۲ عامل افتخاری زکات در روستا و شهرهای استان سمنان اشاره و اذعان داشت:۹۶ مبلغ افتخاری و مقطعی در امر نهادینه کردن فرهنگ زکات با این نهاد در استان سمنان همکاری می‌کنند.

وی از برگزاری اردوی جهادی درمانی حاج عبدالله والی و یاس فاطمی در قالب ارائه خدمات دندان پزشکی، درمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و آزمایشگاهی و ارائه ۸۰۰ خدمت به مددجویان از ۱۰ تا ۱۲ مردادماه امسال در موسسه خیریه مهد کرامت سمنان خبر داد و گفت: بیش از ۴۰ اردوی جهادی سازندگی با حضور امدادگران بسیجی حاج عبدالله والی برگزار شده است.

ذوالفقاری از حمایت ۷۹۱ یتیم توسط مراکز نیکوکاری و بهره مندی آنان از حمایت های مادی و معنوی حامیان خبر داد و گفت: شناسایی فقرا و خیران و برقراری ارتباط بین این دو اصلی ترین وظیفه مراکز نیکوکاری است.

وی افزود: نقش مراکز نیکوکاری در هر محله، شناسایی، ساماندهی مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

مدیر کل کمیته امداد استان سمنان، تکمیل، تجهیز و افتتاح کلینیک رز در سمنان و کسب اقدام برجسته رضایت مردم در هجدهمین جشنواره شهید رجایی در سال ۱۴۰۲ را از دیگر دساوردهای این نهاد عنوان کرد.

ذوالفقاری در ادامه از فعال شدن گزینه صدقه در دستگاه کارتخوان نانوایی‌ها خبر داد و افزود: نیکوکاران می‌توانند با انتخاب این گزینه صدقه خود را در هنگام خرید نان پرداخت کنند.

وی با اشاره به نحوه تسهیم صدقات توسط این نهاد، گفت: صدقه‌های جمع آوری شده براساس موازین شرعی و در مواردی از جمله تأمین کمک هزینه‌های درمان، مسکن، تحصیل دانش آموزان و دانشجویان، جهیزیه و معاش مددجویان مصرف می‌شود.

مدیر کل کمیته امداد استان سمنان با اشاره به بسترهای الکترونیکی پرداخت صدقه، به بستر فراهم شده در نانوایی‌های سطح استان نیز تاکید کرد و گفت: نیکوکاران می‌توانند صدقات خود را علاوه بر استفاده از QR کد نصب شده بر صندوق‌های صدقات و کدهای اختصاصی مشترکین صدقات، همچنین استفاده از شماره #۰۲۳*۸۸۷۷*، پرداخت کنند.

وی گفت: درآمد این نهاد از محل صدقات در دو سال اخیر رشد ۲ برابری داشته است.

ذوالفقاری از اعزام ۴۰۰ نفر از مددجویان استان سمنان به کربلای معلی همزمان با اربعین حسینی خبرداد و گفت: پیش بینی می شود مجموع اردوهای زیارتی به کربلای معلی مشهد مقدس و قم، اردوهای تربیتی و فرهنگی به ۲۱۰۰ نفر در تابستان سال جاری برسد.

وی طرح «شوق زیارت» را یکی از طرح‌های خداپسندانه و فرهنگی کمیته امداد دانست و خاطرنشان کرد: نیازمندانی که تاکنون به اماکن زیارتی مشرف نشده‌اند، در طول سال شناسایی و ساماندهی می‌شوند تا با کمک خیران امکان سفر آن‌ها به عتبات عالیات، مشهد، قم و سایر اماکن زیارتی فراهم شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اعزام مددجویان به سفرهای زیارتی مشهد مقدس و قم در تابستان سال جاری آغاز و پیش‌بینی می‌شود با مشارکت خیرین هزار نفر از این سفرهای زیارتی در تابستان سال جاری بهره‌مند شوند.

مدیر کل کمیته امداد استان سمنان از اردوهای تربیتی و فرهنگی مددجویان نیز به استان‌های مازندران، البرز، اصفهان، فارس و درون استانی در تابستان سال جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می شود مجموع اردوهای زیارتی به کربلای معلی مشهد مقدس و قم، اردوهای تربیتی و فرهنگی به ۲۱۰۰ نفر در تابستان سال جاری برسد.

ذوالفقاری با بیان اینکه در دو سال اخیر ۲۰ هزار نفر به تعداد مشتریان باشگاه مشتریان این نهاد افزوده شده است، اظهار کرد: کمیته امداد در افزایش درآمدها نیز موفق بوده و این نشان از افزایش اعتماد مردم به این نهاد دارد.

وی با اشاره به افزایش ۵ برابری میزان درآمدها در حوزه اکرام گفت: در ۲ و نیم سال گذشته مزایای مددجویان این نهاد ۴ برابر افزایش داشته است.

سهم کمیته امداد از اشتغال استان سمنان ۳۰ درصد است

ذوالفقاری از ارائه ۱۲۰ نوع خدمت به مددجویان خبر داد و گفت: در حال حاضر در ۳۰ نقطه استان مرکز رصد فقر ایجاد و قیمت بسیاری از کالاهای اساسی مورد پایش قرار می گیرد.

وی از اجرای پویش مهر عاطفه ها با هدف خرید ۶ هزار    لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت:  مردم نیک اندیش استان سمنان می توانند با مراجعه به ۱۶۰ مرکز نیکوکاری و دفاتر ۱۱ گانه کمیته امداد وجوهات خود را برای این کار خداپسندانه واریز کنند.

سرپرست خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان هم در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد این خبرگزاری در حوزه انتشار اخبار و گزارش های مربوط به اداره کل کمیته امداد استان و با تمجید از عملکرد بسیار مناسب و چشمگیر این اداره کل در دوره مدیریت جدید، گفت: خوشبختانه عملکرد کمیته امداد در بخش های مختلف در طول دو سال اخیر باعث کاهش آسیب های اجتماعی شده است.

.  ۴۶

نظر شما