شناسهٔ خبر: 68072144 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

ورزشکاران المپیک صبحانه چه می‌خورند؟

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی: حدود ۱۵۰۰۰ ورزشکار در المپیک تابستانی امسال به رقابت می‌پردازند. اکثر آن‌ها برنامه ریزی دقیقی برای غذاهایشان قبل، در حین و بعد از مسابقات دارند.به گزارش فرارو ، ورزشکاران حرفه‌ای برای ترمیم ماهیچه‌ها و باز پس گرفتن انرژی خود در حین تمرینات به میزان کربوهیدرات و پروتئین زیادی نیاز دارند. هر رشته ورزشی و ورزشکاری نیاز‌های متفاوتی دارد، اما همه آن‌ها به مقدار زیادی انرژی نیاز دارند و برعکس تصور عامه این ورزشکاران همیشه غذا‌های سالم نمی‌خورند.
 
یوسین بولت در المپیک ۲۰۰۸ پکن روزانه حدود ۱۰۰ ناگت مرغ مک دونالد می‌خورد، زیرا این تنها غذای آشنایی بود که معده‌اش را اذیت نمی‌کرد. یوسین بولت در آن مسابقات برنده ۳ مدال طلا شد!از ۵ ورزشکار المپیک خواستیم که صبحانه و چند میان وعده مهم خود در آستانه مسابقاتشان را به اشتراک بگذارند.

هیلی باتن، ۲۵ ساله
ایالات متحده، دوچرخه سواری در کوهستان
هیلی باتن غذایی ویژه برای روز مسابقه و تمرینات سخت خود دارد: پنکیک با شربت افرا و موز! خانم ورزشکار فاش کرد این غذا منبع بسیار خوبی از کربوهیدرات است. او معمولاً دو تا سه ساعت قبل از تمرین یا مسابقه این غذا را می‌خورد. جلسات تمرینی او می‌توانند ۵ ساعت طول بکشند، بنابراین هیلی باتن به میان وعده‌های سبکی در بین تمرینات نیاز دارد. باتن معمولاً نوشیدنی‌هایی با کربوهیدرات بالا، ژله یا پاپ تارت (نوعی بیسکوئیت آمریکایی) را انتخاب می‌کند.

او همچنین افزود: «هیچ راهی برای تقلب وجود ندارد. اگر هنگام دوچرخه سواری کربوهیدرات کافی مصرف نکرده باشید نمی‌توانید با سرعت بالا ادامه دهید.» هیلی برای حفظ انرژی خود به ۹۰ تا ۱۲۰ گرم کربوهیدرات در ساعت نیاز دارد. شیرکاکائو یک میان وعده دیگر است که به هیلی باتن در جذب پروتئین و کربوهیدرات کمک می‌کند.

لوک ویلیان، ۲۸ ساله
استرالیا، ورزش سه گانه
اعتقاد بر این است که ورزشکاران سه گانه باید به چهار چیز تسلط کامل داشته باشند: شنا، دوچرخه سواری، دویدن و غذا خوردن؟! لوک ویلیان روز خود را ساعت ۷:۲۰ صبح آغاز می‌کند و به سراغ صبحانه می‌رود: دو فنجان کورن فلکس با شیر پر چرب. پس از اولین وعده غذایی روز لوک به سراغ شنا می‌رود و در حین تمرینات خود یک نوشیدنی ورزشی الکترولیت‌دار با ۵۰ گرم کربوهیدرات می‌نوشد. ساعت، ۱۰ بعد از شنا، او دو ساندویچ سالامی و پنیر و یک کاپ کیک برای تامین کربوهیدرات و پروتئین بدنش می‌خورد.

او روزش را با بیش از ۹ و نیم کیلومتر دویدن ادامه می‌دهد و سپس برای یک میان وعده حاوی پروتئین یک تکه چیز کیک و یک لیوان لاته می‌خورد. همه این‌ها قبل از ساعت ۱۱:۳۰ صبح است و هنوز ۲ ساعت تا ناهار باقی مانده است! ویلیان در طول روز پنج عدد کلوچه و یک مشت پاستیل نیز می‌خورد. ویلیت فاش کرد بجای ژله یا کربوهیدرات مایع پاستیل می‌خورد، زیرا برای معده‌اش بهتر است!.

آسیا هوگان روچستر، ۲۵ ساله
کانادا، راگبی هفت نفره 
راگبی هفت نفره، نوعی از بازی راگبی با تیم‌های کوچک‌تر و بازی‌های کوتاه‌تر است که هم به قدرت و هم به استقامت نیاز دارد.آسیا هوگان روچستر در سال ۲۰۱۹ پس از رقابت در رشته دو و میدانی، در دانشگاه به راگبی حرفه‌ای رو آورد. هوگان روچسترفاش کرد تغییر رشته ورزشی باعث شد او توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشد. صبحانه او در دهکده المپیک شامل گرانولا با شیر بادام، هندوانه، کروسانت، ماست، سوسیس مرغ، پنیر بری و سبزیجات است.

در خانه، یک صبحانه معمولی برای او، ترکیب جو دوسر با پودر پروتئین، شیر بادام، میوه تازه و ترکیبی از کره بادام یا نوتلا است. او صبحانه خود در دهکده المپیک را ساعت ۸ صبح می‌خورد و پس از تمرین صبحانه دومی شامل شیرینی با پنیر خامه‌ای میخورد. تنقلات مورد علاقه او کلوچه‌های هِونلی هانک، شکلات کلیف، چیپس و پاستیل ترش هستند.

سی جی آلن، ۲۹
ایالات متحده، دو و میدانی
از آنجایی که هنگام دویدن هر میلی‌ثانیه مهم است، برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی برای این ورزشکار بسیار مهم است. سی جی آلن صبح‌ها خود را با یک قهوه ترکیبی شامل کره، خامه، عصاره وانیل، دارچین، روغن کاکائو، عسل، اساس نعنا، کلاژن و الکترولین نوشیدنی آغاز می‌کند. او قهوه صبحگاهی خود را با صبحانه‌ای با پروتئین بالا می‌نوشد. در دهکده المپیک این ورزشکار معمولا بیکن، تخم مرغ و پنیر پارمزان و کدو حلوایی را برای صبحانه خود انتخاب می‌کند.آلن در هر وعده غذایی خود یک کاسه آبگوشت استخوان می‌خورد تا پروتئین بدنش را تامین کند. آبگوشت او شامل ۴.۵ کیلو مغز استخوان و ۱۱ مواد اولیه دیگر مانند ساقه کرفس و پیاز شیرین است.

چاک آئوکی، ۳۳ ساله
راگبی با ویلچر پارالمپیک ایالات متحده
بازی‌های راگبی پارالمپیک از ۹۰ دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشند و به انرژی و توان زیادی نیاز دارد. تحمل ضربه صندلی این بازیکنان که بیش از ۱۸ کیلوگرم وزن دارد در حین حرکت با حداکثر سرعت به قدرت و استقامت فوق العاده‌ای نیاز دارد. به همین دلیل چاک آئوکی دو صبحانه مجزا می‌خورد. اولین صبحانه او در حدود ساعت ۷ صبح میوه و ماست یونانی است.

دومین صبحانه او، سوسیس بوقلمون، پوره سیب زمینی و نیمرو با سس تند است. آئوکی در طول روز کمتر احساس گرسنگی می‌کند، بنابراین برای او مهم است که صبح‌ها کالری بیشتری مصرف کند. آئوکی برای تأمین قند خون خود در حین تمرینات به جای ژله یا پاستیل ترجیح می‌دهد شکلات و اسمارتیز بخورد.

برچسب‌ها:

نظر شما