شناسهٔ خبر: 68071677 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه مشخص شد؟

صاحب‌خبر -

سپاه پاسداران طی سه بیانیه کلیتی از واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه را ترسیم کرد.

 پس از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، طی چند پیام و بیانیه کلیت واکنش ایران مشخص شد.

در پیام آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب، رژیم صهیونیستی مسئول این ترور شناخته شد. همچنین در این پیام تصریح شده بود که ترور در حریم ایران اتفاق افتاده و ایران خونخواهی خواهد کرد.

استفاده از واژه «خونخواهی» در پیام رهبر انقلاب این گمانه را مطرح کرد احتمالا بخشی از پاسخ ایران اقدام متقابل در حذف برخی مقامات صهیونیست باشد؛ یعنی تاکید بر اقدامی امنیتی و اطلاعاتی و متناسب با ترور صورت گرفته.

ترسیم نوع حمله ایران در بیانیه های سپاه

از سوی دیگر سپاه پاسداران طی سه بیانیه کلیتی از واکنش ایران به این ترور را ترسیم کرد. در بیانیه دوم سپاه تصریح شده بود: سپاه پاسداران انلاب اسلامی نیز در بیانیه جدید خود در خصوص این ترور تصریح کرده است: «بی تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های “شهید القدس” دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.»

بر اساس این بیانیه جبهه مقاومت به همراه ایران به رژیم صهیونیستی واکنش نشان خواهند داد. در خصوص زمان پاسخ نیز در بیانیه سوم سپاه تصریح شده است: خونخواهی “شهید اسماعیل هنیه” قطعی و رژیم ماجراجو و تروریست صهیونی پاسخ این جنایت را که “مجازات سخت ” است را در زمان، مکان و کیفیت مقتضی، قاطعانه دریافت خواهد کرد.

بر این اساس، زمان پاسخ حساب شده و غافلگیرانه خواهد بود و زمان ان توسط تهران مشخص خواهد شد.

حال، تارنمای خبری آکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده است که مقامات این کشور انتظار دارند که حملات تلافی‌جویانه علیه رژیم صهیونیستی در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در دو موج صورت گیرد.

آکسیوس مدعی است که به گفته منابع آگاه به محتوای جلسه جو بایدن و کامالا هریس، رئیس جمهور آمریکا و معاون وی با تیم امنیت ملی کاخ سفید، منابع اطلاعاتی گزارش داده‌اند که یک موج حملات از جانب ایران و موج دیگر از جانب حزب‌الله لبنان صورت خواهد گرفت.

براساس ادعای آکسیوس، «یکی از مقامات آمریکایی گفته است که اطلاعات حاکی از آن است ایران و حزب‌الله همچنان در حال کار روی پاسخ به ترور هنیه هستند!

از سوی دیگر و به گفته رسانه‌های صهیونیستی، اسرائیل ابتدا منتظر آغاز حمله حزب‌الله است و نمی‌داند حمله ایران دقیقا چه زمانی آغاز می‌شود اما ارزیابی این است که حمله ایران قبل از آغاز حمله حزب‌الله نیست. آمریکا دو روز است اعلام کرده که حمله ایران از دوشنبه ممکن است آغاز شود. معنای این اعلام برای تل‌آویو این است که ایران مقدمات را تکمیل کرده و هر لحظه ممکن است حمله را آغاز کند. از طرفی نیویورک‌تایمز هم ادعا کرده که ایران سامانه‌های دفاعی و راداری پیشرفته‌تری از روسیه در حال دریافت است.

کانال 13 تلویزیون اسرائیل نیز گزارش کرده در جلسه دوشنبه‌شب، افسران عالی‌رتبه ارتش اسرائیل در چند جلسه به بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر) و یوآو گالانت پیشنهاد داده‌اند به حزب الله حمله پیشدستانه کند.

به نوشته خبرگزاری فارس، این خبر، زنگ خطر است؛ چون نشان می‌دهد احتمالا فرماندهان ارتش اسرائیل در یکی از این دو فضا هستند؛ اول، می‌دانند که اوضاع اسرائیل چقدر بد است لذا نتیجه گرفته‌اند که منتظر پاسخ حزب‌الله ماندن درست نیست چون حزب‌الله طبق وعده، ضربه دردناک خود را بابت انتقام خون فرمانده شُکر و شهید بیدی، وارد خواهد آورد و حالا که قرار است ضربه وارد شود پس اسرائیل پیشدستی کند و آن را همین الان پاسخ بدهد تا هم اثر حمله حزب‌الله خنثی شود هم بازدارندگی اسرائیل بیشتر.احتمال دوم این است که این فرماندهان نمی‌دانند اوضاع اسرائیل چقدر بد است که همین ندانستن، خودش بدتر از بد است. اسرائیل ده ماه است درگیر جنگ غزه است. ارتش اسرائیل یک ارتش کم‌انگیزه و خسته است. هزینه‌های دولت سنگین شده. اوضاع داخلی فقط به ظاهر آرام است و اختلافات سیاسی در اوج است. کرانه باختری هر روز به یک بمب ساعتی بیشتر شبیه می‌شود و این فرماندهان اسرائیلی دم از حمله پیشدستانه به حزب الله می‌زنند در حالی که قواعد نانوشته را هم نقض کرده و به بیروت، پایتخت، حمله و فرمانده حزب الله را ترور کرده‌اند. و حالا گردنکشی هم می‌کنند. این مستی خطرناک است.

همچنین این خبرگزاری در ادامه می آورد: هر گونه واکنش احتمالی اسرائیل به حمله ایران و حزب‌الله و سطح و شدت آن، کاملا بستگی به نوع، شدت و دقت مجازات دارد. اگر اسرائیل طی عمر نامشروع خود بنا به نوع هدف، همه قواعد و عرف را زیر پا می‌گذارد، در عوض چارچوب اقدام ایران را می‌داند. از همین الان می‌داند که ایران در حمله احتمالی، قواعد و عرف را رعایت می‌کند، تاسیسات غیرنظامی نمی‌زند و خارج از قاعده عمل نمی‌کند و تناسب را در نظر می‌گیرد. لذا در خبرها می‌بینیم که کانال 11 اعلام می‌کند، ارزیابی اسرائیل نشان می‌دهد که ایران نقاط نظامی را هدف خواهد گرفت و هر چند ممکن است شدت حمله بیشتر از وعده صادق باشد اما تل‌آویو انتظار ندارد که پاسخ اسرائیل، به جنگ منجر شود.

همچنین برخی گمانه ها حاکی از حملات سایر گروههای مقاومت در کنار ایران و حزب الله به اسرائیل است. انصارالله یمن، حشدالشعبی عراق و جبهه سوریه نیز در این خصوص مطرح هستند. زمانبندی هر گونه حمله احتمالی مسلما با آغاز عملیات مشخص خواهد شد. همچنین تعداد گروههای مقاومتی مشارکت کننده در این حمله نیز می تواتند با توجه به واکنش احتمالی رژیم صهیونیستی تعیین شود.

قبلا هم برخی رسانه ها اعلام کرده بودند ایران با گروههای مختلف مقاومت بعد از ترور هنیه دیدار داشته است. در این راستا پنج منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته بودند که نمایندگان حماس و جهاد اسلامی متحدان فلسطینی ایران و همچنین شبه‌نظامیان حوثی‌های یمن، حزب الله لبنان و گروه‌های مقاومت شیعه عراق که از سوی تهران حمایت می‌شوند، در نشست امروزِ تهران شرکت می‌کنند.

به ادعای رویترز، یک مقام ارشد ایرانی با اطلاع مستقیم از این نشست به رویترز گفته بود: «ایران و اعضای گروه‌های مقاومت در نشست تهران ارزیابی کاملی را برای یافتن بهترین و موثرترین راه برای انتقام علیه رژیم صهیونیستی (اسرائیل) انجام می‌دهند.»

آنچه مورد توجه خواهد بود پاسخی متناسب به اسرائیل خواهد بود ضمن اینکه توان بازدارندگی به منظور جلوگیری از چنین اقداماتی را به همراه داشته باشد. بر این اساس پاسخ ایران باید متفاوت تر و قوی تر از عملیات «وعده صادق» باشد.

نظر شما