شناسهٔ خبر: 68067397 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسوب ۱۳ میلیارد ریال اعتبار عمرانی در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: اکنون بیش از ۱۳ میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در حساب دستگاه‌های اجرایی استان رسوب کرده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا مرتضی ذاکریان روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار اظهار کرد: درخواست ما از دستگاه‌های متولی این است که نسبت به جذب کامل و باکیفیت این اعتبارات اقدام کنند.

وی با اشاره ۴۳ هزار میلیارد ریال اعتبارات تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای خراسان جنوبی در سال مالی قبل، گفت: اکنون بیش از ۱۳ میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در حساب دستگاه‌های اجرایی استان رسوب کرده‌ که مدیران تلاش کنند که جذب اعتبارات را به روزهای آخر مهلت قانونی موکول نشود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی عنوان کرد: در سال‌های گذشته تعهد درآمدی استان بیشتر از میانگین کشوری بود که با پیگیری‌های مختلف این روند برای اولین در خراسان جنوبی روند نزولی به خود گرفته است.

ذاکریان اظهارکرد: سال ۱۴۰۱ سهم مصوب درآمدهای عمومی استان از محل‌های مختلف ۳۴ دهم درصد کل مالیات‌های کشور بوده که سال گذشته به ۲۹ صدم درصد و امسال به ۲۸ صدم درصد کاهش یافت مالیات ستانی در استان نزولی شده است‌.

وی با بیان اینکه همیشه در سال‌های قبل درآمدهای مصوب استان بیشتر از میانگین کشور و گاها ۲ برابر بود، ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته رشد درآمدی کشور در سال قبل ۴۶ درصد رشد داشت در حالی خراسان خراسان جنوبی ۳۲ درصد است و روند درآمدهای استان نزولی شد.

ذاکریان ادامه داد: در سال جاری هم رشد درآمدهای کشور ۷۵ درصد بود و برای خراسان جنوبی این درصد رشد ۶۱ درصد تعیین شده است که این موضوع باعث افزایش سرانه درآمد و در نهایت رضایت مندی مردم می‌شود و نشان دهنده این است که ریل گذاری صحیح اقتصادی در استان رخ داده‌است.

وی گفت: در سال جاری مالیات ۲۷ هزار و ۴۱۱ واحد صنفی در استان معادل ۶۶.۶ درصد صفر بود و از مجموع تعداد واحدهایی که مالیات پرداخت کردند، ۹۷.۴ درصد مالیات زیر ۲۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در زمینه مولدسازی هم رتبه آخر کشور را دارد و پیش‌بینی درآمد استان در سال ۱۴۰۱ از محل مولدسازی ۲ هزار میلیارد ریال بود که نتوانستیم محقق کنیم و در سال جاری به کمتر از ۱۶۰ میلیارد ریال رسید.

ذاکریان یادآورشد: باید داده‌های اقتصادی استان بر هم منطبق باشد، اگر استانی هستیم که تولید ناخالص ملی آن سی و یکم است نباید در مالیات مالیات ستانی رتبه ۱۵ یا ۱۶ را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: به همان میزان که دولت باید در زمینه سرمایه گذاری استان‌های توسعه یافته خروج پیدا کند به همان میزان باید دولت برای سرمایه گذاری بیشتر و تامین زیرساخت‌های استان‌های کمتر برخوردار ورود جدی داشته باشد تا سرمایه‌گذاران با اطمینان و حداقل ریسک ورود پیدا کنند.

ذاکریان با اشاره به میزان سرمایه گذاری خارجی انجام شده در استان هم گفت: پروژه‌های فعال در این بخش از ابتدای استان شدن خراسان‌ جنوبی تا قبل از دولت سیزدهم ۹ مورد بوده که در سه ساله دولت سیزدهم هشت مورد اضافه شده و در حال حاضر در مجموع ۱۷ پروژه فعال در این زمینه در استان وجود دارد که نشان‌دهنده رشد ۸۸ درصدی آنها است.

وی با بیان اینکه مجموع پروژه‌های سرمایه گذری خارجی مصوب استان قبل از دولت سیزدهم ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بوده که در سه ساله دولت سیزدهم ۶ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال به آن اضافه شده است، اضافه کرد: این پروژه‌ها در واقع پروژه‌هایی هستند که روال قانونی و تشریفات قانونی آن تمام شده و اکنون ۳۹ پروژه مصوب به حجم سرمایه گذاری ۱۶ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال در استان داریم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی هیچ مشکلی در زمینه تامین نیروهای متخصص و کارآمد نداریم و مهمترین آسیب در خراسان جنوبی درخصوص نبود سرمایه گذاری کلان، ضعف زیرساخت‌ها به خصوص زیرساخت انرژی و حمل و نقل است.

ذاکریان با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی حس خوبی به مردم و مسوولان استان دارند، افزود: از لحاظ تعداد پروژه‌ها و مبلغ و اشتغال نیروی انسانی در حوزه سرمایه گذاری خارجی شهرستان خوسف با ۶ پروژه در صدر استان قرار دارد.

وی افزود: سرمایه گذاران کشور چین رتبه اول سرمایه گذاران خارجی را در استان به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: سعی کردیم که سرمایه گذاران خارجی در زمینه تکمیل زنجیره ارزش ورود پیدا کند تا ارزش افزوده بیشتری نصیب استان شود.

ذاکریان هم از جذب ۷۳ درصدی تسهیلات بند "الف" تبصره ۱۸ در راستای ایجاد اشتغال، کارآفرینی و تولید خبر داد و گفت: تاکنون از محل اعتبارات نقدی ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و اسناد خزانه ۲ هزار و ۱۴ میلیارد ریال تسهیلات بند "الف" تبصره ۱۸ به استان تخصیص یافته است.

وی عنوان کرد: از مجموع ۱۱ هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال تسهیلات تخصیصی استان هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال یعنی ۷۳ درصد تسهیلات تخصیصی به طرح‌های مصوب و معرفی شده به بانک‌ها پرداخت شده است.

ذاکریان اظهارکرد: تاکنون ۷۵ هزار درخواست از خراسان جنوبی در درگاه ملی مجوزها ثبت شده که ۷۷ درصد مجوزها صادر شده و ۹۰ درصد آن هم در مهلت قانونی صادر شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به مکاتبه‌ای که وزارت خانه داشته مقرر شده از اول تیرماه سال جاری در صورتی که دستگاه متولی مجوز را در مهلت قانونی صادر نکند خود سامانه آن را صادر خواهد کرد، اظهارکرد: در استان شعبه‌ای مخصوصی برای دستگاه‌هایی که در صدور مجوزها استنکاف کرده باشند وجود دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی از ثبت ۲۱۳ مورر شکایت در درگاه ملی مجوزها ویژه استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۰ درصد رد درخواست شده، ۳۰ درصد مجوز صادر شده و مابقی در حال بررسی است.

ذاکریان افزود: این اعتبار باید تا پایان شهریورماه توسط دستگاه‌های متولی جذب شود و ادارات آب و فاضلاب، نوسازی مدارس و شرکت برق در رده‌های اول قرار دارند.

وی گفت: سعی کرده‌ایم که این اداره کل از حالت رکود خارج و به سازمانی پویا تبدیل شود و به صورت تخصصی در مورد مسائل اظهارنظر کنیم در این خصوص ۱۰ جلد کتاب توسط اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان تاکنون تالیف شده است.

نظر شما