شناسهٔ خبر: 68066814 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

لیست غذاهای شمالی خوشمزه و بی نظیر (طرز تهیه 5 غذای معروف شمالی)

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لیست غذاهای شمالی خوشمزه و بی نظیر (طرز تهیه 5 غذای معروف شمالی)

در شهر‌های شمالی کشورمان از جمله گیلان و مازندران غذا‌های خوشمزه شمالی تهیه می‌شوند که طعمی عالی و به یاد ماندنی دارند. اگر هوس رفتن به شمال کشورمان را کرده‌اید؛ اما به‌دلیل شرایط مختلف نمی‌توانید به آنجا بروید، یکی از گزینه‌های لیست غذاهای شمالی این مقاله را تهیه و با صرف آن برای شام یا ناهار، حس بودن در شهر‌های شمال را در دل خود زنده کنید.

لیست غذاهای شمالی خوشمزه

لیست بهترین غذاهای شمالی شامل انواع خوراکی‌های خوشمزه می‌شوند. برخی از این غذاها در منوی غذای پرسنلی ناریجه وجود دارند که شرکت‌ها می‌توانند برای کارمندان خود سفارش دهند.

کباب ترش

اگر قصد تهیه کباب ترش خوشمزه در خانه را دارید، ابتدا گوشت‌ها را خرد و با استفاده از گوشت‌کوب نرم کنید. در ظرفی دیگر مقداری گردوی آسیاب‌شده، سبزیجات معطر خردشده و رب انار، به‌همراه نمک و فلفل بریزید و با گوشت‌ها هم بزنید.

حالا به ظرف کمی آب و روغن اضافه کنید. شعله را هم کم کنید و اجازه دهید غذا بپزد. هر چند خوشمزگی این غذا به اندازه کباب ترش تهیه‌شده روی منقل نیست؛ اما برای کسانی که حیاط یا منقل ندارند، گزینه‌ای مناسب است.

کباب ترش یک غذای پرسنلی خوشمزه، پرطرفدار و مقوی هم است که انرژی لازم برای کارمندان را فراهم می‌کند.

کشک بادمجان

1.برای تهیه کشک بادمجان ابتدا باید بادمجان را بشویید و بعد از خشک‌شدن روی منقل بگذارید تا کبابی شوند. برای این کار باید از بادمجان‌های قلمی استفاده کنید تا مغز آن پخته شود.

2.بادمجان‌ها را روی سینی بچینید و روی آن پلاستیک بکشید.

3.پیاز‌ها را بشویید، پوست بگیرید و خرد کنید.

4.بعد از خنک‌شدن بادمجان‌ آن را پوست بگیرید و ساطوری کنید.

5.تابه‌ای آماده کنید و روی گاز بریزید. شعله گاز را روشن کنید و کمی روغن داخل تابه ریخته تا داغ شود.

6.پیاز‌ها را داخل تابه بریزید تا طلایی شوید؛ بعد به آن فلفل و زردچوبه اضافه کنید.

7.نعناع و سیر له‌شده را با مواد ترکیب کرده و اجازه دهید تفت بخورند.

8.تابه‌ای دیگر روی گاز بگذارید و داخل آن روغن بریزید.

9.بادمجان‌ها را داخل تابه بگذارید و تفت دهید تا ترکیب شوند. پیازداغ‌ها را نیز در این مرحله باید به همراه گردو خشک‌شده، کشک و آب به مواد اضافه کنید.

10.درب تابه را ببندید تا مواد بپزند. بعد از گذشت نیم ساعت کشک بادمجان شما آماده است.

باقلاقاتق

باقالاقاتق

برای تهیه باقلاقاتق شمالی شوید و سیر‌ را خرد کنید. حالا تابه‌ای روی گاز بگذارید و داخل آن روغن بریزید. شوید‌ها را داخل تابه گذاشته تا تفت بخورند و در انتها سیر‌ را داخل تابه بریزید. بعد از اینکه کمی سیر‌ها هم تفت خورد، شعله گاز باید خاموش شود.

در قابلمه‌ای دیگر پیاز‌های خلالی را سرخ و به آن نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید. گوشت‌های خردشده را به‌همراه پیاز داخل قابلمه بریزید. بعد از تفت‌خوردن نوبت به اضافه‌کردن 3 لیوان آب جوش می‌رسد. در آخر درب قابلمه را بگذارید تا مواد بپزند.

در مرحله آخر باید باقالی‌ها را با شوید، نمک و سیر ترکیب و به گوشت‌ها اضافه کنید. حالا درب قابلمه را به‌مدت 45 دقیقه ببندید. چند دقیقه قبل از پخت، زعفران دم‌کرده را در قابلمه بریزید تا غذا طعم و عطر بهتری پیدا کند. تبریک می‌گوییم، باقلاقاتق آماده شما و امکان سرو آن با برنج یا نان وجود دارد.

میرزاقاسمی

برای تهیه میرزاقاسمی طبق این مراحل پیش بروید:

1.ابتدا باید بادمجان‌ها را کبابی کنید که برای این کار می‌توانید از زغال و منقل کمک بگیرید. بادمجان‌ها باید به‌حدی کبابی شوند که پوست آن‌ها راحت گرفته شود. برخی طعم دودی بادمجان را دوست ندارند که در این صورت امکان تهیه آن به‌صورت آبپز وجود دارد.

2.پوست بادمجان‌ها را بگیرید.

3.بادمجان‌ها را داخل ظرفی بگذارید و با استفاده از یک گوشت‌کوب له کنید.

4.گوجه فرنگی‌ها را در ظرفی روی اجاق گاز بگذارید تا حدود 5 دقیقه بپزند و پوست آن‌ها به راحتی جدا شود.

5.تابه‌ای را روی گاز بگذارید و کمی روغن داخل آن بریزید. سیر‌های رنده‌شده را داخل تابه ریخته و در انتها به آن زردچوبه اضافه کنید تا کاملاً با یکدیگر تفت بخورند.

6.بادمجان را داخل تابه بریزید و 20 دقیقه‌ای تفت دهید. گوجه‌های پوست‌گرفته را به‌صورت خیلی ریز داخل تابه به بادمجان‌ها اضافه کنید. گوجه‌ها را به‌خوبی تفت دهید تا آب اضافه آن گرفته شود.

7.یک قاشق رب گوجه‌فرنگی به میرزاقاسمی اضافه کنید تا غذا رنگ بهتری داشته باشد. البته این مرحله کاملاً اختیاری است.

8.میرزا قاسمی را در یک قسمت تابه جمع کرده و در قسمت دیگر آن تخم‌مرغ بشکنید و بپزید. بعد از پخت، تخم‌مرغ را با میرزا قاسمی ترکیب کنید.

9.حالا با اندازه‌گرفتن نمک و فلفل بگذارید غذا کمی جا بیفتد.

خورشت ترشه تره

خورشت ترشه تره

خورشت ترشه تره از جمله غذا‌های خوشمزه گیلانی است که با یک بار چشیدن طعم آن طرفدار دائمی‌اش می‌شوید. این غذا طرز تهیه ساده‌ای دارد و به‌راحتی در خانه تهیه می‌شود. در ضمن برای تهیه این خورشت نیازی به گوشت نیست و امکان سرو آن با تخم‌مرغ وجود دارد.

1.سبزی‌های خورش (گشنیز، جعفری، شوید، برگ سیر و پیازچه) را بشویید و آبکش کنید. در آخر سبزی‌ها را با یک چاقوی تیز خرد کنید.

2.برنج‌ها را در ظرفی بریزید و آن‌ها را چند بار بشویید. حالا ظرف را پر از آب و به آن نمک اضافه کنید.

3.ماهیتابه‌ای را روی گاز بگذارید و یک قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید.

4.سبزی را داخل تابه بریزید و هم بزنید و در آخر به آن فلفل و زردچوبه اضافه کنید.

5.برنج‌ها را آبکش کنید و داخل قابلمه‌ای بریزید. حالا نوبت اضافه‌کردن سبزی‌های تفت‌داده به قابلمه است. بعد از اضافه‌کردن سبزی کمی آب جوش داخل قابلمه بریزید و مواد را هم بزنید و در انتها درب قابلمه را بگذارید.

6.نوبت به تهیه سس خورشت ترشه تره می‌رسد. تابه‌ای را به‌همراه روغن روی گاز بگذارید. سیر‌ها را رنده کنید و با یک قاشق چای‌خوری نمک و زردچوبه در تابه تفت دهید. بعد از آزادشدن عطر ادویه‌ها، تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و داخل ماهیتابه بگذارید.

7.بعد از اینکه مواد شکل گرفتند، زیر ماهیتابه را خاموش کنید. حالا مواد را در قابلمه برنج و سبزیجات بریزید.

8.برای طعم‌دار‌کردن خورشت، آبغوره و فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی شعله گاز بگذارید و اجازه دهید مواد پخته شوند.

9.بگذارید تا خورشت مانند سایر خورشت‌ها به غلظت مناسب برسد.

یکی از نکته‌های طلایی برای پخت خورشت ترشه تره شیوه صحیح تفت‌دادن سبزی است. هرچه بهتر سبزی‌ها را تفت دهید، خورشت طعم بهتری پیدا می‌کند. شما می‌توانید این خورشت خوشمزه را به‌همراه کته نوش‌جان کرده و از خوردن آن لذت ببرید. امکان صرف این خورشت حتی بدون برنج و فقط با نان هم وجود دارد.

جمع‌بندی

لیست بهترین غذاهای شمالی صرفاً به‌همین موارد ختم نمی‌شود و تعداد زیادی از غذا‌های خوشمزه از خطه شمال هستند که می‌توانند حس‌بودن در شهر‌هایی مثل گیلان یا مازندران را برای شما زنده کنند.

پیشنهاد می‌دهیم که طرز تهیه انواع غذاهای شمالی را یاد بگیرید و در مهمانی‌های دوستانه یا حتی رسمی این غذا‌ها را بپزید و با غذایی خوشمزه از مهمانان خود پذیرایی کنید.

سوالات متداول

بهترین غذاهای شمالی چه هستند؟

کباب ترش، کشک بادمجان، باقلاقاتق، میرزا قاسمی و خورشت ترشه تره

کدام غذای شمال طرز تهیه راحتی دارد؟

میرزا قاسمی و کشک بادمجان طرز تهیه راحتی دارند.

در کدام خورشت شاملی می‌توان از گوشت استفاده نکرد؟

خورشت ترشه تره

در کدام غذا‌های شاملی از بادمجان استفاده می‌شود؟

کشک بادمجان و میرزا قاسمی

نحوه سرو خورشت ترشه تره چگونه است؟

شما می‌توانید این خورشت را همراه با برنج یا نان سرو کنید.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما