شناسهٔ خبر: 68065569 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سی‌ان‌ان: نیمی از گردان‌های القسام قدرتشان را بازیابی کرده‌اند

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان، دوشنبه شب اعلام کرد که بر اساس داده‌های موجود، نیمی از گردانهای شاخه نظامی حماس موفق شدند قدرت رزمی خود را بازیابی کنند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی اذعان کرد که بر اساس داده‌های موجود، تقریباً نیمی از گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، بخشی از قابلیت‌های رزمی خود را به‌طور شگفت‌انگیزی بازسازی کرده‌اند و با وجود گذشت بیش از ۹ ماه از حمله اسرائیل به نوار غزه، همچنان در میدان نبرد حاضرند.

تحلیلگران و کارشناسان نظامی آمریکایی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تصریح کردند که روش جنگی اسرائیل که مبتنی بر بمباران شدید بدون داشتن طرحی پس از جنگ است، به انگیزه جنبش حماس برای ظهور دوباره کمک کرد.

یک افسر اسرائیلی بلندپایه به این شبکه گفت که ارتش هر کجا که حماس سرش را بلند کند، وارد خواهد شد، اما امکان ادامه این بازی برای همیشه جای تردید است.

یک افسر بلندپایه بازنشسته اسرائیلی نیز گفت که جنبش حماس از ۳ یا ۴ ماه پیش روند جذب نیرو را آغاز کرده که شامل چندین هزار نفر شد. اما بزرگترین مشکل پیش روی حماس در سطح جنگجویانش نیست، بلکه در سطح فرماندهان است که جایگزین کردن آنها آسان نیست.

این شبکه آمریکایی در ادامه اعتراف کرد که سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو در خصوص نزدیک بودن پیروزی بر حماس، با واقعیت‌های میدانی، از جمله تحلیل عملیات نظامی جاری، عکس‌های گرفته شده و مصاحبه با کارشناسان و شاهدان عینی مغایرت دارد.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از تحلیلگران نوشت که ضربات اخیر وارد شده به حماس از جمله ترور رئیس‌دفتر سیاسی آن اسماعیل هنیه در تهران، می‌تواند یک عقب‌گرد کوتاه مدت برای این جنبش باشد، «اما مانع ظهور مجدد آن نمی‌شود و چه بسا که حماس ممکن است رادیکال‌تر و از نظر سیاسی قوی تر از پیش ظهور یابد».

سایر تحلیلگران و ناظران منطقه‌ای مرتبط با رهبران حماس نیز اذعان می‌کنند که ضربات وارده به این جنبش صرفا یک پیروزی کوتاه مدت برای اسرائیل به شمار می‌رود و یک موفقیت راهبردی طولانی مدت نیست.

نظر شما