شناسهٔ خبر: 68065424 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس جهاد دانشگاهی البرز تاکید کرد:

ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی نیازمند برنامه‌ریزی اجتماع‌محور

المیرا دادمهر (اگیر)

رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: جهاد دانشگاهی با ورود به مسئله سکونتگاه‌های غیررسمی، تجارب مناسبی را در بحث تسهیلگری، برنامه‌ریزی اجتماع محور و توانمندسازی جامعه هدف  کسب کرده و آمادگی دارد یافته‌ها و انباشت دانش خود را با دستگاه‌ها و اداراتی که به نوعی با این چالش درگیر هستند به اشتراک بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، غلامرضا اسکندریان با اشاره به برگزاری نشست تخصصی برنامه‌ریزی اجتماع محور با رویکرد تسهیلگری اجتماعی اظهار کرد: مسئله‌شناسی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و ارائه راهکارهای راهبردی برای حل آنها با اتکا به امکانات و زیرساخت‌های موجود از اولویت‌های جهاد دانشگاهی از بدو فعالیت تا کنون بوده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در تشریح مسائل اجتماعی کشور، پنج مسئله را به عنوان مسائل کلان این حوزه مورد اشاره قرار داده‌اند که حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی یکی از این مسائل پنجگانه است.

وی اضافه کرد:  بحث حاشیه‌نشینی و گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در البرز به واسطه نزدیکی به پایتخت و مهاجرپذیری بالایی که دارد، رنگ و بوی متفاوت‌تری در مقایسه با سایر استان‌ها دارد و به یکی از چالش‌های جدی استان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در راستای انجام رسالت خود به  موضوع اسکان غیررسمی در سطوح مختلف ورود کرده است. از یک سو در خردترین سطح ممکن در میدان حاضر شده و با تشکیل دفاتر تسهیلگری توسعه محلی، نسبت به تدقیق شناخت مسئله و خدمات دهی به کنشگر محلی اقدام کرده و از سوی دیگر در کلان‌ترین سطح ممکن نسبت به نگارش سند ملی توانمندسازی اقدام کرده است.

ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی نیازمند برنامه‌ریزی اجتماع‌محور است

اسکندریان در ادامه با تاکید بر اینکه ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی نیازمند نظام برنامه‌ریزی اجتماع محور است، اظهار کرد: نظام برنامه‌ریزی اجتماع محور بر جلب مشارکت فعال و حداکثری کنشگر اجتماعی  استوار است و برای جلب این مشارکت در مرحله اول نیازمند توانمندسازی این کنشگران هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز اظهار کرد: با این اوصاف تسهیلگری  یکی از ارکانی است که در برنامه‌ریزی اجتماع محور باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی با ورود به مسئله سکونتگاه‌های غیررسمی، تجارب مناسبی را در بحث تسهیلگری، برنامه‌ریزی اجتماع محور و توانمندسازی جامعه هدف  کسب کرده و آمادگی دارد یافته‌ها و انباشت دانش خود را با دستگاه‌ها و اداراتی که به نوعی با این چالش درگیر هستند به اشتراک بگذارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی گفت: با تلاش همکاران حوزه پژوهش سعی کردیم با برگزاری نشست برنامه‌ریزی اجتماع محور با رویکرد تسهیلگری اجتماعی نقطه اتصال خود با دستگاه‌هایی که به نوعی با این مسئله در ارتباط هستند را تقویت کنیم و زمینه‌ساز تعامل سازنده بین متولیان این امر باشیم.

هدفگذاری برا تقویت هویت پژوهشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی این نشست بخش عمده‌ای از یافته‌های ما به مخاطبان منتقل و در نهایت کمیت و کیفیت اثربخشی این دستاوردها در قالب پرسش و پاسخ مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

اسکندریان اضافه کرد: بدون شک این تعامل بین دستگاهی منجر به افزایش زمینه همکاری جهاد دانشگاهی با مجموعه‌هایی است که به نوعی متولی ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی در استان هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی البرز بر تقویت اصالت و هویت پژوهشی و فرهنگی خود متمرکز شده، گفت: قطعا برگزاری چنین نشست‌هایی مسیر تحقق این هدف را هموار و جهاد دانشگاهی را به رسالت اصلی خود که انجام کارهای برزمین مانده  است نزدیک‌تر می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما