شناسهٔ خبر: 68065388 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

در مراسم امضای تفاهم‌نامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بنیاد بین‌المللی صحیفه‌ سجادیه مطرح شد؛‌

این تفاهم‌نامه نقشه راه گسترش فهم صحیفه در جامعه است

تفاهم نامه همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه با هدف تدوین نظام معنی در حوزه دعا و نیایش و نهادینه سازی فرهنگ صحیفه سجادیه در جامعه به امضا رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تفاهم نامه همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه با هدف تدوین نظام معنی در حوزه دعا و نیایش و نهادینه سازی فرهنگ صحیفه سجادیه در جامعه، روز دوشنبه ۱۵ مرداد ماه طی نشستی با حضور محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مرتضی وافی، مدیرعامل بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه نقشه راه گسترش فهم صحیفه در جامعه است

در ابتدای جلسه، محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌ها با بیان اینکه انعقاد این تفاهم‌نامه از افتخارات نهاد است، اذعان داشت: صحیفه سجادیه کتابی است که رهبر معظم انقلاب درباره آن تعبیر دریای مواج معارف‌اسلامی را دارند. اکنون در ظرفیت شبکه فرهنگی کتابخانه‌های عمومی کشور برای ترویج آن برنامه‌ریزی و اقدام می‌شود. زحمت مقدمات این تفاهم‌نامه در حوزه معاونت توسعه کتابخانه‌ها انجام شده بود و جمع‌بندی نهایی هم با اداره‌کل امور استان‌ها بوده است.

این تفاهم‌نامه نقشه راه گسترش فهم صحیفه در جامعه است

در ادامه سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری‌اطلاعات نهاد با بیان اینکه طراحی مفاد این تفاهم‌نامه با معاونت توسعه کتابخانه‌ها برنامه‌ریزی شده و بحث‌های کارشناسی‌اش در اداره‌کل امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌ها انجام شده، افزود: راجع به مفهوم دعا، بزرگان ما از جمله ملاصدرا صحبت‌هایی کرده‌اند از جمله اینکه در شرح اصول کافی ذیل مفهوم دعا به بعضی از ادعیه امام سجاد(ع) اشاره می‌کند. بنیاد کلمه دعا از دعوت است و خداوند با دعا جهانیان را به سمت خود فرامی‌خواند. در جای دیگر، ملاصدرا ذیل حدیث امام علی‌(ع) که عبادت را به سه بخش تقسیم می‌کند که یکی از آنها رابطه عارفانه با خداست، نتیجه می‌گیرد که دعا حاصل چنین رابطه‌ای با خداست. نکته دیگر این است که دعا، متن است و علما و بزرگان ما بر صحت متن دعا حساسیت زیادی قائل بودند و این دقت‌ها نشان می‌دهد که ائمه و بزرگان ما با دعا به عنوان متن هم مواجه بودند. دعا مفهموم عمومی دارد و ما متنی عمومی‌تر از دعا نداریم. از سویی، صفت عمومی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، هم دلالت به کتاب دارد و هم کتابخانه‌ها. بنابراین نهاد، متولی عمومی‌کردن کتاب‌ها و ترویج آنهاست. این تفاهم‌نامه هم سوری نیست و حتماً نسبت زیادی با نهاد دارد که رابط با علاقه‌مندان معارف شیعی است. کار ترویج اهداف این تفاهم‌نامه با معاونت توسعه کتابخانه‌ها است و امیدواریم در بحث پژوهش آن که مربوط به معاونت برنامه‌ریزی می‌شود، بهترین تلاش را برای ترویج این معارف والا انجام دهیم.

این تفاهم‌نامه نقشه راه گسترش فهم صحیفه در جامعه است

سپس، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه ضمن اشاره به اینکه دعا سلاح مؤمن است که به معنای راه‌گشایی در زندگی است، ادامه داد: خدا در جهان ما دو کار کرده است؛ اول اینکه تمام درها به‌جز خودش را به روی ما بسته و دوم اینکه اگر انسان در کوچه پس کوچه‌های زندگی گم شود، خدا راه برگشت را برایش باز گذاشته است و هر دو با دعا گشوده می‌شود و هر دوی اینخا را امام سجاد(ع) در صحیفه آورده‌اند. دعایی که راه را باز می‌کند یکی از نمودهایش همین صحیفه سجادیه است که ظاهراً ابتدا ۷۵ دعا بوده اما ۵۴ دعا به دست ما رسیده و صدور اینها از سوی امام زین‌العابدین‌(ع) قطعی است. صحیفه مثل یک نسخه آموزشی است که امام به فرزندانشان آموخته‌اند؛ چراکه امام سجاد(ع) ادعیه را می‌خواندند و فرزندانشان زید و محمد، عیناً آنان را مکتوب می‌کردند. پس ما با کتابی سر و کار داریم که مستقیماً املای امام معصوم است و از طریق امام صادق(ع) به دست ما رسیده است.

وی تأکید کرد: صحیفه یک کتاب دعاست و با همه مراتبش در واقع یک نظام‌نامه آموزشی است که سیر دارد و در سیرش موانع و مسئله را طرح می‌کند و راه‌حل‌ها را در قالب دعا مطرح می‌کند. در دنیای امروز، دعا و نیایش و در پی آن، صحیفه جایگاه والایی پیدا کرده است و ما نباید از دنیا جا بمانیم. علت اینکه درباره ظرفیت و قدرت دعا از بقیه دنیا داریم جا می‌مانیم این است که موضوع را درون‌دینی می‌بینیم. از ادیان و اعتقادات مختلف، وقتی صحیفه را می‌خوانند شگفت‌زده می‌شوند و با عظمت از آن یاد می‌کنند. این کتاب یک برگ برنده و نسخه پیشرو برای معرفی معارف ما به جهان است. رهبر معظم انقلاب از سالهای قبل با صحیفه انس دارند و اصلاً صحیفه کتاب کنار دست ایشان است و به آن اعتقاد دارند. ایشان یک تعبیر خوبی از صحیفه سجادیه دارند و می‌فرمایند: «صحیفه سجادیه کتاب زندگی عاقلانه، خردمندانه، عاشقانه و عارفانه است.» هم‌اکنون در خارج از کشور، نیایش و دعا را به طور ویژه در بیمارستان‌ها و زندان‌هایشان اهمیت می‌دهند. ما دیدیم که مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در زمینه اشاعه فرهنگ کتاب، فهم بیشتری دارند و جلوتر هستند و یکی از همراه‌ترین نهادها با ما بودند. این کتاب مسئله‌محور است و می‌تواند جواب نیازهای بشر را بدهد. رساله‌های دکترا هم که دنبال موضوعات مسئله‌محور می‌گردند، از صحیفه می‌توانند استفاده کنند. صحیفه سجادیه سند هویتی تاریخ اسلام و شیعه است و کاملاً در میان فرق اسلامی و غیرمسلمانان معتبر است.

وافی در پایان اظهار داشت: ما نسخه‌های ترجمه شده صحیفه سجادیه را به عربی و انگلیسی، برای سفارتخانه‌ها و رایزن‌های فرهنگی در کشورهای مختلف ارسال کردیم. بنیاد با سازمان‌هایی همچون مؤسسه آل‌البیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات ‌اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و دیگر مؤسسات بین‌المللی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده و با راه‌اندازی دفتر ارتباطات بین‌الملل بنیاد، گسترش جهانی صحیفه در دستور کار است. این تفاهم‌نامه‌ای که بناست امضا شود، نقشه راهیست که حاصل یک دغدغه مشترک است و امیدواریم بتوانیم در راستای آن فرهنگ صحیفه‌فهمی، صحیفه‌خوانی و کتاب‌خوانی را گسترش دهیم. ما سعی می‌کنیم ستادی باشیم برای انتقال دغدغه‌های مجموعه‌های فرهنگی دیگری که در زمینه اشاعه صحیفه سجادیه تلاش می‌کنند.

این تفاهم‌نامه نقشه راه گسترش فهم صحیفه در جامعه است

پس از آن، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به این نکته که همه کارکنان نهاد و اعضای کتابخانه‌ها در واقع یک شبکه فرهنگی بزرگ در سطح کشور هستند، خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه‌ها با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب به درک و ترویج قرآن و فرهنگ قرآنی طوری‌که در زندگی مردم کاربردی شود، محافل قرآن و عترت را با هدف قرآن‌دانی در کنار قرآن‌خوانی، در کنار محافل ادبی راه‌اندازی کرد. صحیفه سجادیه بعد از قرآن، میراث مکتوب شیعه و املا شده امام معصوم است. به نظرم در حق امام سجاد(ع) اجحاف شده است که گفته می‌شود ایشان بیمار بودند و در گوشه‌ای صرفاً دعاهایی می‌خواندند؛ در صورتی که ایشان خیلی فعالانه از ظرفیت دعا جریانات مهمی را رقم زدند. اینکه ما از ظرفیت صحیفه به خوبی استفاده نکردیم، از ضعف ماست. مرحوم استاد فاطمی‌نیا، سالها در ماه‌های رمضان تفسیر صحیفه سجادیه می‌گفتند و به نظرم بسیار کاربردی است و باید در محافل قرآنی ما حتماً از صوت جلسات استاد استفاده شود. پس از این هم، تمام ظرفیت نهاد در خدمت امام سجاد(ع)، صحیفه سجادیه و بنیاد خواهد بود.

نظر شما