شناسهٔ خبر: 68064399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هر هفته با یک منطقه| ملی‌پوش اسکیت بانوان:

شرایط برای خانم‌ها و آقایان در رشته اسکیت برابر است/ مسئولان قدر ورزشکاران را بدانند

طرح «هر هفته با یک منطقه» هفته جاری به منطقه ۶ شهرداری اصفهان رسیده است؛ از این‌رو خبرنگار ایمنا با رومینا سالک، ملی‌پوش اسکیت کشورمان که در این منطقه ساکن است، به گفت‌وگو پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اسکیت ورزشی آمیخته از هنر و مهارت فردی است، این رشته با دارا بودن زیر شاخه‌های مختلف و تنوع حرکتی بسیار دارای محبوبیت خاصی در بین جوانان است و هر روز بر مخاطبان این رشته مفرح افزوده می‌شود.

در دنیای امروز انسان‌ها به دنبال ورزش‌هایی می‌روند که در آن علاوه بر سلامت جسم و روان، زیبایی و هنر نیز وجود داشته باشد تا بتوانند از لحظات خود لذت ببرند، رشته اسکیت در سطح مفرح‌ترین، زیباترین، جذاب‌ترین و همگانی‌ترین ورزش‌ها محسوب می‌شود، این رشته می‌تواند به رشته‌ای پر مدال تبدیل شود و در آینده نزدیک یکی از ورزش‌هایی خواهد بود که در سطح اول ورزش کشور خودنمایی کند.

سرعت، استقامت، نمایشی، اسکیت‌های هاکی و اگرسیو، از جمله سبک‌های این ورزش هستند، اسکیت سرعت در ایران از مهر سال ۱۳۸۰ شکل گرفت این رشته به دو بخش داخل سالن و خارج سالن تقسیم می‌شود، رشته خارج سالن نیز به دو رشته مسیر بسته و جاده‌ای تقسیم می‌شود.

اولین پیست اسکیت در ایران اواخر دهه ۶۰ افتتاح شد و تیم ملی برای اولین بار در سال ۸۰ موفق شد به مسابقات آسیایی تایوان راه پیدا کند.

طی این سال‌ها ورزشکاران آقا و خانم زیادی وارد این رشته شده‌اند و در مسابقات آسیایی و جهانی شرکت کرده‌اند، اما ورزش اسکیت در کشور ما هنوز جای پیشرفت زیادی دارد؛ در حال حاضر ۹ دختر اصفهانی در تیم ملی اسکیت ایران عضویت دارند.

سال ۱۴۰۲، بهترین سال برای اسکیت ایران بود، چرا که پنج مرتبه اعزام به مسابقات انجام شد.

رومینا سالک یکی از بازیکنان اصفهانی تیم ملی اسکیت بانوان در رشته فری‌استایل است؛ او از همان زمان که در اولین مسابقه برون مرزی خود، مدال نقره مسابقات جوانان قهرمانی آسیا در کره جنوبی به گردن آویخت نوید ظهور یک ستاره در ورزش ایران را داد.

سال ۱۴۰۲ جابه‌جا کردن رکورد جهان توسط «رومینا سالک» دختر جوان تیم ملی سروصدای زیادی میان اهالی ورزش کرد؛ این بانوی ورزشکار ساکن منطقه ۶ اصفهان است که حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با این ورزشکار موفق اصفهانی را در ادامه می‌خوانید.

شرایط برای خانم‌ها و آقایان در رشته اسکیت برابر است/ مسئولان قدر ورزشکاران را بدانند

ایمنا: متولد چه سالی هستید و از چه سنی ورزش اسکیت را دنبال می‌کنید؟

سالک: متولد سال ۸۴ هستم و از کودکی علاقه زیادی به اسکیت داشتم؛ از سال ۹۵ این ورزش را به‌طور حرفه‌ای پیگیری می‌کنم و یک سال پس از آن به عضویت تیم ملی درآمدم.

ایمنا: در کدام سبک از این رشته فعالیت می‌کنید؟

سالک: این ورزش شاخه‌های مختلفی دارد که من در شاخه فری‌استایل فعالیت می‌کنم، اوایل در سبک‌های دیگر را پیگیری می‌کردم، اما بعد تحقیق کردم و متوجه شدم که علاقه‌مند به این سبک هستم، سایر سبک‌های اسکیت یا سرعتی است یا نمایشی، فری‌استایل ترکیبی از سرعت و نمایش است.

ایمنا: تا کنون در کدام مسابقات شرکت کرده‌اید و چه مقام‌هایی به‌دست آورده‌اید؟

سالک: تا کنون در مسابقات زیادی شرکت کردم، توانستم مقام اول و سوم جهانی، دوم و سوم آسیایی، سه طلای بین‌المللی در رده سنی زیر ۱۹ سال و بالای ۱۹ سال را کسب کنم، در حال حاضر دارنده رنکینگ یک جهان و رکوردار جهان هستم.

تلاش برای رسیدن به تیم ملی

ایمنا: از چه مسیری به تیم ملی رسیدید؟

سالک: برای رسیدن به این هدف تمرینات زیادی انجام دادم و در مسابقات انتخابی شرکت کردم و سال ۹۶ توانستم به اردوی تیم ملی راه پیدا کنم و تا کنون عضو تیم ملی هستم.

ایمنا: تمرینات تیم ملی در چه مکانی برگزار می‌شود؟

سالک: ساکن اصفهان هستم، اما سالنی که استانداردهای سبک فری‌استایل را داشته باشد در نجف‌آباد قرار دارد و من هر روز برای تمرین به نجف‌آباد می‌روم، تمام رفت‌وآمد و هزینه‌ها را به‌صورت شخصی پرداخت می‌کنم و کمکی انجام نمی‌شود.

ایمنا: تجهیزات مورد نیاز را از چه طریق فراهم می‌کنید؟

سالک: صفر تا صد هزینه تهیه تجهیزات به عهده ورزشکاران است، هزینه تجهیزات ورزش اسکیت بسیار بالا است، هزینه شش چرخ حدود ۱۴ میلیون تومان است که برای هر مسابقه باید تعویض شود، بلبرینگ‌ها باید هر شش ماه یک‌بار تعویض شود که هزینه‌ای حدود ۱۲ میلیون تومان دارد.

ایمنا: تا کنون هیچ کمکی از سمت فدراسیون دریافت نکرده‌اید؟

سالک: تنها سال گذشته فدراسیون اسکیت یک پک چرخ و بلبرینگ در اختیار ورزشکاران قرار داد به جز این تمام هزینه‌ها به‌صورت شخصی تأمین می‌شود.

شرایط برای اعزام بانوان ورزشکار فراهم است

ایمنا: سختی‌های این رشته چیست؟ تفاوتی میان خانم‌ها و آقایان وجود دارد؟

سالک: تفاوت زیادی میان خانم‌ها و آقایان قائل نمی‌شوند، به همان تعداد که ورزشکاران آقا به مسابقات اعزام می‌شوند، شرایط برای اعزام خانم‌ها نیز فراهم است و تمام شرایط تمرینی مهیا است.

ایمنا: از مسابقات آسیایی هانگژو بگویید.

سالک: در مسابقات هانگژو که سال ۲۰۲۲ برگزار شد، توانستم رکورد جهان را با ثبت رکورد ۴.۲۵۴ صدم ثانیه بشکنم، در دور نخست با زمان خیلی خوب در جایگاه اول قرار گرفتم ولی در نیمه نهایی با اختلاف یک هزارم ثانیه به قهرمان این دوره از مسابقات باختم؛ این رشته در دو بخش انفرادی و دوئل برگزار می‌شود که در انفرادی به‌صورت تایم‌تریل مسابقه می‌دهیم و در دوئل دو به دو مسابقه می‌دهیم که برنده به دور بعد راه پیدا می‌کند، من در دور انفرادی رکورد را شکستم و به‌عنوان نفر اول جدول بالا آمدم، اما در بخش دوئل در مرحله یک‌چهارم به بازیکن چین تایپه باختم و حذف شدم.

ایمنا: در رشته اسکیت چه رقابت‌هایی برگزار می‌شود؟

سالک: مسابقات رولرگیمیز هر دو سال یک‌بار، مسابقات آسیایی هر دو سال یک‌بار، مسابقات جهانی اسکیت هفت سال یک‌بار و چند کاپ آزاد هرساله برگزار می‌شود.

ایمنا: در حال حاضر برای چه مسابقاتی آماده می‌شوید؟

سالک: مسابقات رولرگیمز اسپانیا در شهریور برگزار می‌شود که در حال حاضر برای این مسابقات آماده می‌شوم، مسابقات بعدی داخل مسابقات داخل سالن آسیا است که اهمیت زیادی دارد.

تیم ملی اسکیت بانوان در اختیار اصفهانی‌ها است

ایمنا: برای مسابقات تیم ملی با کدام مربی تمرین می‌کنید؟

سالک: آقای حبیب‌آبادی مربی تیم ملی است و در همان نجف‌آباد به همراه ۸ نفر دیگر از اعضای تیم ملی که ساکن نجف‌آباد هستند تمرین می‌کنیم، درواقع از ۱۰ نفر عضو تیم ملی ۹ نفر اصفهانی هستیم.

شرایط برای خانم‌ها و آقایان در رشته اسکیت برابر است/ مسئولان قدر ورزشکاران را بدانند

ایمنا: تصور می‌کردید که روزی موفق به شکستن رکورد جهانی شوید؟

سالک: تمام ورزشکاران همیشه در تمرینات و مسابقات تمام توان خود را می‌گذارند تا به مدال طلا و رکورد برسند، من هم تمرینات زیادی برای رسیدن به این مقام انجام دادم.

ایمنا: طی این چند سال و برای رسیدن به این جایگاه چه کسانی از شما حمایت کردند و مؤثر بودند؟

سالک: در این چند سال خانواده‌ام حمایت‌های زیادی کرده‌اند، پدرم هیچ موقع از لحاظ مالی کم نگذاشته است، حدود یک است گواهینامه گرفته‌ام و می‌توانم رانندگی کنم، پیش از آن مادرم به مدت ۶ سال هرروز تا نجف‌‎آباد همراهم می‌آمد.

ایمنا: شما ساکن منطقه ۶ شهرداری اصفهان هستید، در این مدت از طریق شهرداری منطقه حمایتی از شما انجام شده است؟

سالک: خیر. تا کنون هیچ حمایت مادی و معنوی از سمت آن‌ها انجام نشده است، حتی بعد از ثبت رکورد از طرف مسئولان ورزش استان هم تقدیری انجام نشد.

ایمنا: از مسئولان ورزش استان چه انتظاری دارید؟

سالک: انتظار دارم مسئولان از ورزشکاران حمایت کنند و قدر آن‌ها را بدانند، حداقلی کمکی کنند تا به لحاظ مالی به ورزشکار فشار نیاید، اگر فشار مالی از روی دوش ما برداشته شود خیلی راحت‌تر می‌توانیم مسیر پیشرفت را طی کنیم.‌

ایمنا: هدف شما برای آینده و ادامه راه چیست؟

سالک: من تنها ۱۹ سال سن دارم، هنوز مدال‌های زیادی مانده که باید کسب کنم، تلاش می‌کنم تا طی ۵ سال آینده تمام مدال‌ها و رکوردها متعلق به من باشد.

نظر شما