شناسهٔ خبر: 68064104 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان:

 ماموریت‌گرایی سرلوحه کار جهاد دانشگاهی باشد

الهه جلالی

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با اعتقاد بر اینکه در جهاد دانشگاهی، ماموریت گرایی باید در سرلوحه کار قرار گیرد، به ذکر نکاتی از جمله اهمیت ارتقاء جایگاه جهاد دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه و نیز اهمیت نقش سازمان تجاری سازی در این نهاد پرداخت.

صاحب‌خبر -

زاهد شفیعی، رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی، به ارائه نظرات خود در خصوص این نهاد پرداخت و اظهار کرد: من معتقد هستم که جهاد دانشگاهی یک ظرفیت معنوی فوق العاده‌ای دارد. همچنین، شاهد آن هستیم که نظام هم از جهاد دانشگاهی پشتیبانی معنوی می‌کند، اما در امتداد این حمایت یک سری اتفاق‌ها باید رخ دهد و آن در رابطه با ظرفیت‌های حقوقی جهاد دانشگاهی است. به عبارتی، انتظار می‌رود که زیرساخت‌های حقوقی و پلتفرم‌های قانونی جهاد دانشگاهی توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: به بیان دیگر، علاوه بر وجود و لزوم حمایت معنوی، در ارتقاء یک سازمان سه ضلع نقش مهمی را ایفا می‌کنند که عبارتند از پلتفرم‌های قانونی و حقوقی، ساختار و دیگری بحث‌های مالی.  

شفیعی با بیان اینکه حمایت‌های مالی موثری توسط رئیس جهاد و مجموعه پشتیبانی آن صورت گرفت، افزود: انتظار می‌رود جایگاه و ظرفیت‌های قانونی جهاد در برنامه هفتم توسعه پررنگ‌تر شود. در واقع، این خلاء نیازمند توجه بیشتری است.  

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با اشاره به عملکرد این نهاد تصریح کرد: از نظر عملکرد، به ویژه در طی این دوسال، ظرفیت بی‌نظیری ایجاد شد و ادبیات جدیدی از جهاد اجرا و ارائه شد. جهاد برای اولین بار الفبای اکوسیستم‌های نوآورانه را پایه گذاشت و برای مثال، سازمان تجاری‌سازی را برای اولین بار بنیان نهاد. رویکرد جهاد، رویکرد تحولی و افزایشی بوده است و من معتقدم که آینده جهاد از سازمان تجاری‌‍سازی می‌گذرد و با داشتن چنین نگرشی برای واحدهای جهاد دانشگاهی یک فصل جدیدی آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه جهاد از نظر دارایی و ظرفیت بی‌نظیر است، ادامه داد: سازمان‌ها دو نوع صلاحیت دارند؛ یکی صلاحیت اصلی و دیگری صلاحیت ممتاز. صلاحیت اصلی کمک می‌کند تا سازمان‌ها بقاء پیدا کنند و به حیات خود ادامه دهند. اما یک سری دارایی‌ها ممتاز هستند. به بیان دیگر، صلاحیت‌های ممتاز غیر قابل کپی هستند و این توانایی را دارند که یک سازمان را متمایز کنند. این گونه صلاحیت‌ها در جهاد زیاد است که البته تشخیص و ظرفیت‌سازی به موقع را در جهت آن هدف متعالی می‌طلبد. جهاد باید به مثابه یک پلتفرم هوشمند برای شناسایی فرصت‌ها و ارتقاء آگاهی محیطی رفتار کند.

سپس وی در خصوص نقش و ظرفیت جهاد در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» تصریح کرد: جهاد دانشگاهی زیرساخت‌هایش را دارد و تنها سیستمی است که هم داخل نظام حکمرانی است و هم می‌تواند ساختارهایی را مانند شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌ها و مراکز نوآوری ایجاد کند. وقتی از مردم سخن می‌گوییم یعنی زمینه‌هایی مانند تاسیس شرکت، ایجاد کنیم تا مردم درگیر شوند و در آن مشارکت کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با اعتقاد بر اینکه جهاد باید تصدی‌گری را کنار بگذارد، وظایف و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی را یادآور شد و گفت: در مواردی جهاد می‌تواند هم‌افزایی ایجاد کند، در موقعیت‌هایی صرفاً حمایت معنوی و در زمان‌هایی ریل‌گذاری یا تسهیل‌گری انجام دهد. همچنین، جهاد می‌تواند مرجعیت علمی بدهد که این ویژگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: برای مردمی‌سازی باید نهادسازی کرد. جهاد نهاد است که می‌تواند ادبیات جدیدی از شغل و اکوسیستم را ایجاد کند. بنابراین، جهاد دانشگاهی باید پوست‌اندازی و نهادسازی کند. به بیان دیگر، به جای ساختارهای سنتی باید تجاری سازی صورت بگیرد.

شفیعی با اعتقاد بر اهمیت ماموریت‌گرایی، اضافه کرد: من معتقدم که ما باید ماموریت‌گرا حرکت کنیم. دو نوع حرکت وجود دارد یا ماموریت‌گرایی یا اقتضایی و ماموریت‌گرایی یعنی تمام اجزاء سیستم برای آن ماموریت بجنگد.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان نیز به برخی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی اصفهان از جمله راه‌اندازیِ «اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق»، «طرح جامع گردشگری استان اصفهان»، «سند جامع صنایع دستی استان»، «سند توسعه روستایی استان» و «سند آینده پژوهی جمعیت استان اصفهان» اشاره و اظهار کرد: ما با ثبت «اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق» وارد جامعه اندیشکده‌های کشور شدیم و معتقد هستیم با ماموریت گرایی به‌عنوان سرلوحه و مزیت رقابتی‌مان، می‌توان از ظرفیت‌ها و دارایی‌های موجود شبکه ساخت و با تمرکز بر هدف متعالی، ارزش آفرینی کرد.

انتهای پیام

نظر شما