شناسهٔ خبر: 68063682 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مروری بر عملکرد حزب شیطان در کربلا (۸)

مواظب چک‌های بی‌محل شیطان باشید

تهران- ایرنا- استاد حوزه‌های علمیه ایران و عراق از وعده‌های دروغین شیطان برای گمراهی انسان به چک‌های بی‌محلی یاد کرد که هیچوقت نقد نمی‌شود و تاکید کرد: هیچ گناهی زندگی انسان را شیرین نمی‌کند. 

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام محمدمهدی زارعی گلپایگانی در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: امام حسین (ع) به ما هشدار دادند که اگر از تسلط شیطان بر خودتان جلوگیری نکنید، به مرور زمان شیطان از مرحله القا و وسوسه، وارد مرحله همنشینی و رفاقت شده و بر شما چیره می شود؛ به گونه ای که کنترل شما را به دست می گیرد و هنگامی که بر شما مسلط شد، شما هم مثل عمر سعد می توانید تمام جنایت هایی را انجام دهید که او در کربلا انجام داد.

دست شیطان همیشه خالی است

وی درباره شیوه های شیطان برای فریب انسان به آیه ۲۲ سوره ابراهیم اشاره کرد و گفت: قرآن تاکید دارد که دست شیطان خالی است و هنرش این است که با شما وارد گفت و گو شده و می گوید «فعلا این گناه را انجام بده. چون در آینده شرایط خوبی پیش خواهد آمد» ولی الان چیزی به شما نمی دهد. البته شیطان در آینده هم چیزی ندارد.

استاد مدرسه امام خمینی (ره) در نجف اشرف افزود: هنر شیطان این است که وعده های فریبنده می دهد و آینده را به انسان می فروشد. در واقع زمان حال را به صورت نقد از انسان می گیرد و وعده نسیه می دهد که هیچوقت نقد نمی شود. در واقع چک های بی محل می کشد.

فریب آینده فروشی شیطان را نخورید

زارعی گلپایگانی با استناد به همین آیه از سوره ابراهیم ادامه داد: شیطان به تعبیر قرآن به این موضوع اعتراف می کند. یعنی وقتی کار از کار گذشت و آب از آسیاب افتاد، آنجا انسان می بیند کسانی که به دنبال شیطان حرکت کرده بودند، شور و نشاطشان از بین رفت. شیطان به پیروان خود می گوید «خدا وعده داد، من هم وعده دادم ولی خدایی که وعده داد، آفریننده آسمان و زمین است و خدا دروغ نگفته ولی من هیچ چیزی ندارم. اگر می خواستم شما را فریب دهم به جز آینده فروشی هیچ چیزی نداشتم.»

وی افزود: در واقع شیطان می خواست ایمان انسان ها را به صورت نقد بگیرد و وعده ای نسیه داد و بعد هم به هیچ یک از وعده های خود عمل نکرد. شیطان چک های بی محل کشید و جنس را نقدا گرفت و حالا انسان ها نمی توانند چک ها را نقد کنند. سخن شیطان در روز قیامت این گونه است «فلاتلومونی و لوموا انفسکم» یعنی خواهش می کنم حالا که کار از کار گذشته به من فحش ندهید که به خودتان برمی گردد. من وعده ای دادم و کسی را به زور وادار به گناه نکردم ولی شما اجابت کردید.

این استاد حوزه اضافه کرد: شیطان می گوید فعلا به سمت شهوات و خواسته های نامشروع بروید و عفت را رها کنید یا به سراغ آروزهای پوچ بروید و آنچه را خدا گفته رها کنید یا می گوید به سبک زندگی حیوانی حرکت کنید و سخنان پیامبران را گوش نکنید. در هر حال حرف شیطان این است که «من دعوت کردم و شما مشتاقانه پذیرفتید». شیطان می گوید هنر من این بود که آینده فروشی کردم و هیچ چیز نقدی نداشتم.

هیچوقت چک های شیطان نقد نمی شود

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: گاهی یک فرد طلبکار برای نقد کردن چک به مغازه صاحب چک می رود و با داد و فریاد تلاش می کند تا پول خود را نقد کند و صاحب چک برای این که آبرویش نرود، قول پرداخت می دهد ولی شیطان می گوید شما هر مقدار هم فریاد بزنید، فایده ای ندارد. «ما انا بمصرخکم و ما انتم بمصرخی» یعنی نه من فریادرس شما هستم و نه شما می توانید برای من کاری انجام دهید.

مواظب چک‌های بی‌محل شیطان باشید حجت الاسلام محمدمهدی زارعی گلپایگانی، استاد حوزه

وی با بیان این که هیچ یک از چک های شیطان نقد نشده افزود: در کربلا عمر سعد را دیدیم که فریب شیطان را خورد. او به حکومت ری نرسید. عمر سعد با خود گفت «خون امام حسین(ع) را می ریزم و از روی خون او به مُلک ری می رسم ولی بعد توبه می کنم و پس از آن یک زندگی خوب را شروع می کنم.» شیطان اینگونه به او وعده داد که «فرصت توبه داری و بعد از رسیدن به حکومت، هوس خود را فرو می نشانی و یک زندگی خوب خواهی داشت» درحالی که همه آن ها یک سراب بود. چون نه از ملک ری خبری بود و نه از توبه و عمر سعد به فردی تبدیل شد که بر اثر جنایت هایی که در کربلا انجام داد، تمام وجودش تیره و تار شده بود و امکان از بین بردن آن تیرگی ها را نداشت.

خوشبختی با وعده های شیطان امکانپذیر نیست

زارعی گلپایگانی افزود: ممکن است برخی افراد بگویند اگرچه سَرِ عمر سعد بی کلاه ماند ولی هستند کسانی که با گناه به پول و قدرت رسیدند. باید توجه کرد که این افراد کسانی هستند که شیطان وعده آینده شیرین به آنان می دهد ولی زمانی که قرار شد چک شیطان نقد شود، هر جایی که می روند می گویند یک کلاهبردار به شما چک داده که هیچ وقت چک هایش نقد نمی شود و هیچ کس با وعده های شیطان و با گناه به خوشبختی نمی رسد.

وی تاکید کرد: گناه، انسان را بیچاره می کند و باعث می شود تا موجی از خوشی در رگ های انسان تا زمان مرگ وجود داشته باشد ولی آن گاه انسان متوجه می شود که لذت آن گناهان تمام شده و حسرت و تاریکی آن باقی می ماند. لذا حال مناجات و دعا و رفاقت با خدا را از انسان گرفته می شود.

این پژوهشگر مذهبی با اشاره به آیه ۴۸ سوره انفال به وعده های شیطان در جنگ استناد کرد که به مشرکان وعده می داد که «می توانید مسلمانان را نابود کنید» آن ها با وعده های شیطان که «آینده از آن شماست» عمر و زندگی خود را باختند. کافران و مشرکان و منافقان بارها تومار مسلمانان را جمع کردند و در کربلا هم گفتند این قصه تمام است ولی نه تنها صدای حق خاموش نشد بلکه این صدا همه جا طنین انداز شد.

وی همچنین از بزک کردن به عنوان یکی از هنرهای شیطان یاد کرد که با واژه «تزیین» در آیه ۴۸ سوره انفال آمده و افزود: شیطان در روز جنگ بدر به مشرکان گفت «کسی جلودار شما نیست» ولی نصرت الهی و امدادهای غیبی در جنگ بدر واقع شد و مشرکان به عقب برگشتند. آنگاه شیطان در پاسخ مشرکان گفت «من چیزهایی می بینم که شما نمی بینید» در واقع گفت که آینده در دست او نیست و قدرتی هم ندارد. چون قدرت و آینده در دست خداست و دارایی های آسمان و زمین متعلق به پروردگار است.

هیچ گناهی زندگی را شیرین نمی کند

این استاد حوزه تاکید کرد: گاهی انسان تصور می کند که خودش آینده را ترسیم می کند در حالی که شیطان در جایی که پای گناه به میان می آید، ترسیم آینده را در ذهن انسان به عهده می گیرد. شیطان در ماجرای حضرت آدم، او را وسوسه کرد که اگر از میوه درخت بهشتی بخورد، آینده اش تضمین خواهد شد. بنا بر این باید بدانیم آینده از آن خداست و هیچ وقت زندگی ما با وعده هایی که قرار است با گناه، شیرین شود، اصلا چنین نخواهد بود و هیچ گناهی زندگی را شیرین نمی کند.

نظر شما