شناسهٔ خبر: 68063242 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تجارت ایران و اوراسیا روی ریل جدید

ایران تصمیم گرفته تا به تجارت آزاد با ۵کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا روی آورد که این ریل‌گذاری جدید پس از تصویب یک لایحه موافقتنامه در مجلس شورای اسلامی شروع خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، محمدصادق قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت کشور می‌گوید: مراحل نهایی بررسی این موافقتنامه در حال طی شدن است و پس از آن به صحن مجلس ارائه می‌شود که با تصویب نهایی آن بیش از ۸۷درصد کد تعرفه‌ها میان ایران و ۵ کشور عضو اتحادیه اوراسیا صفر می‌شود.

روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان عضو این اتحادیه هستند و چهارم دی‌ماه گذشته در سن‌پترزبورگ روسیه، ایران موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کرد.

این گزارش می‌افزاید: ارزش واردات ایران از کشورهای عضو اوراسیا از ۱.۵میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷به ۳.۹میلیون دلار رسیده و ارزش صادرات کالاهای ایران به این کشورها هم از ۶۱۵میلیون دلار در سال ۱۳۹۷به ۱.۶میلیارد دلار در پایان سال ۱۴۰۲رشد کرده است. عمده تجارت ایران در این اتحادیه با ۳کشور روسیه، ارمنستان و قزاقستان انجام می‌گیرد و ۲کشور بلاروس و قرقیزستان سهم اندکی از این تجارت دارند.

روسیه مهم‌ترین شریک تجاری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران است که این نقش و سهم، بعد از تحریم‌های غرب و اروپا علیه این کشور به‌دلیل جنگ با اوکراین گسترش اندکی داشته و انتظار می‌رود با امضای توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه یادشده، حجم تجارت در آینده به ۵میلیارد دلار برسد.

کارشناسان می‌گویند: امضای صرف موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا به تنهایی کفایت نمی‌کند چرا که بدون آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تسهیل قوانین تجاری نمی‌توان انتظار داشت تغییر قابل توجهی در روابط تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایجاد شود. علاوه بر این، در شرایط کنترل‌های ارزی و تجاری و وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم اقتصادی باید راهکارها و تمهیدات لازم برای آسیب‌های حداقلی ناشی از توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و روسیه درنظر گرفته شود.

قنادزاده درباره دلیل افت تجارت ایران و روسیه در ماه‌های اخیر می‌گوید: عمده واردات ما از روسیه نهاده‌هاست که به جهت تنش‌هایی که پیش‌بینی می‌شد ذخایر نهاده‌ها را افزایش دادیم. عملاً در ۶‌ماه اول پارسال به واردات چندانی در این بخش نیاز نداشتیم، البته باید صادرات به روسیه را افزایش دهیم اما اینکه واردات نهاده‌ها را متوازن کرده‌ایم اتفاق بدی نیست.

او خبر داد: برقراری تجارت آزاد با پاکستان و تجارت ترجیحی با عمان نیز در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر ۲۲رایزن بازرگانی مستقر در کشورهای مختلف داریم و ۱۱رایزن هم در شرف اعزام هستند که در مجموع تعداد آنها به ۳۳ رایزن می‌رسد.

نظر شما