شناسهٔ خبر: 68061801 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یادبود هیروشیما و هشدار نسبت به «تراژدی‌های جهانی»

اکرم ترابی

شهردار هیروشیما امروز (سه‌شنبه) در هفتاد و نهمین سالگرد بمباران اتمی که این شهر ژاپن را ویران کرد، گفت جنگ‌های اوکراین و غزه ترس و بی‌اعتمادی را در سراسر جهان عمیق‌تر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «کازومی ماتسویی» شهردار هیروشیما در مراسم یادبود قربانیان حمله اتمی ایالات متحده در ۶ اوت ۱۹۴۵ که حدود ۱۴۰ هزار کشته بر جای گذاشت، گفت: تهاجم طولانی روسیه به اوکراین و وخامت اوضاع بین اسرائیل و فلسطین، جان افراد بی‌شماری را گرفته و زندگی عادی را از بین می‌برد.

این مقام ژاپنی افزود: «این تراژدی‌های جهانی بی‌اعتمادی و ترس را در میان ملت‌ها عمیق‌تر می‌کند و این تصور عمومی را تقویت می‌کند که برای حل مشکلات بین‌المللی باید به نیروی نظامی تکیه کنیم. ما باید آن را رد کنیم.»

چند روز پس از حمله ۱۹۴۵ هیروشیما، دومین بمب اتمی ایالات متحده به ناگاساکی در جنوب غربی ژاپن اصابت کرد و حدود ۷۴ هزار نفر را کشت. این ۲ حمله منجر به پایان جنگ جهانی دوم شد و تا به امروز ژاپن تنها کشوری است که در زمان جنگ مورد اصابت تسلیحات اتمی قرار گرفته است.

در مراسم امروز، مقامات بلندپایه از جمله «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن حضور داشتند و تاج‌های گل بر روی بنای یادبودی با نوشته «در آرامش بخواب» قرار دادند.

امروز، هیروشیما یک کلان شهر پر رونق با ۱.۲ میلیون نفر است، اما ویرانه‌های یک ساختمان گنبدی شکل در مرکز شهر به عنوان یادآوری از آن دوره وحشت بر جای مانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مراسم حاشیه‌هایی هم داشت؛ روسیه و بلاروس برای سومین سال متوالی به دلیل بحران اوکراین به این مراسم دعوت نشدند. همچنین از آمریکا به عنوان عامل حملات اتمی به شهرهای ژاپن اصلا نامی برده نشد.

سفیر رژیم صهیونیستی هم در مراسم حضور داشت اما به مراسم صلح ناگاساکی دعوت نشده است. شهردار ناگاساکی گفته است که این تصمیم انگیزه سیاسی نداشته است، بلکه برای جلوگیری از هرگونه مشکل غیرمنتظره اتخاذ شده است.

انتهای پیام  

نظر شما