شناسهٔ خبر: 68060913 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت وگو با ایرنا؛

خبرنگار باید در همه صحنه‌ها حاضر و آماده خطر باشد

تهران- ایرنا- همسر خبرنگار شهید ایرنا «سپهدار ساجدی رئیسی» گفت: همسرم معتقد بود خبرنگار در هر موقعیتی باید برای اطلاع رسانی حاضر شود، می‌گفت خبر یعنی قرارگرفتن در وضعیت خطر و آماده بودن برای شهادت.

صاحب‌خبر -

ندا ساجدی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همسرم معتقد بود خبرنگار در هر موقعیتی باید برای اطلاع رسانی حاضر شود و می گفت «خبر یعنی قرار گرفتن در وضعیت خطر؛ باید آماده مرگ بود و تو باید همیشه برای شنیدن این خبر آماده باشی».

وی افزود: فریبا نعیمی سردبیر وقت گروه اجتماعی خبرگزاری ایرنا به من گفت «ساجدی می خواست به کربلا برود اما چون در عراق جنگ بود و کربلا امنیت نداشت من با رفتن او مخالفت کردم و گفتم تو زن و بچه داری و اوضاع خوب نیست ولی ساجدی ناراحت شد. او اخبار قوه قضاییه را پوشش می داد. وقتی قرار بود خبرنگاران را برای پوشش خبری رزمایش عاشقان ولایت ببرند، دیگر نتوانستم با رفتن او به این سفر مخالفت کنم».

این همسر شهید در پاسخ به این پرسش که اگر ساجدی زنده بود آیا برای اطلاع رسانی به فلسطین می‌رفت، گفت: همسرم در دوران دفاع مقدس در ۱۳ و ۱۶ سالگی به جبهه رفت. او فرد معتقدی بود و به کارش علاقه خاصی داشت اما نمی‌دانم اگر امروز زنده بود به فلسطین می رفت یا نه.

ساجدی در پاسخ به این پرسش که چگونه جای خالی پدر را برای فرزندانتان پر کردید نیز اظهار داشت: زمانی که همسرم شهید شد آسیه تنها فرزند ما فقط ۹ سال داشت. پدر و مادر هر کدام جایگاه خود را دارند کسی نمی تواند جای کسی را بگیرد. همیشه دخترم به من می گوید «مامان شما برای ما بسیار زحمت کشیدی اما اگر بابا بود سرنوشتم عوض می‌ شد و حتما پزشک می شدم».

وی خاطرنشان کرد: وقتی آسیه کوچک بود بر روی یک کاغذ نوشته بود دکتر آسیه و بر روی درب اتاقش نصب کرده بود و همیشه دکتر بازی می کرد او می گوید «اگر پدرم زنده بود مرا تشویق می کرد تا پزشک شوم و شرایط زندگی ام بهتر بود».

ساجدی با انتقاد از وضعیت رسیدگی به خانواده های شهدا گفت: شرایط زندگی هر روز برای ما سخت تر می‌شود؛ مثلا من برای دریافت سنوات همسرم ۲ سال پیگیری کردم.

خبرنگار باید در همه صحنه‌ها حاضر و آماده مرگ باشد

وی افزود: دریافتی ما نسبت به دریافتی بازنشستگان صدا و سیما کمتر است. چون ایرنا بیمه تامین اجتماعی خانواده شهدا را قطع کرد تا ما تحت پوشش بنیاد شهید قرار بگیریم ولی اکنون شرایط برای ما بسیار سخت شده است.

به گزارش ایرنا، شهید ساجدی رئیسی در سال ۱۳۴۷ در روستای رییس کلا در منطقه سوادکوه استان مازندران دیده به جهان گشود. وی در رشته تاریخ دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی تحصیل کرد. سپس در سال ۱۳۷۱ در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی مشعول به کار شد.

برشی از زندگی شهید ساجدی

ساجدی رئیسی سه سال در گروه بولتن خبر ایرنا کار کرد و پس از آن به عنوان مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در آستارا، گیلان، دماوند انجام وظیفه کرد. درسال ۱۳۸۲ به عنوان خبرنگار و کارشناس امور خبری ایرنا در دفتر ریاض عربستان سعودی مشغول فعالیت شد.

انعکاس موضوع های اجتماعی و پیگیری جدی مسائل جامعه از خصیصه‌های این خبرنگار و گزارشگر ایرنا بود و به همین سبب در اغلب دوران خدمت صادقانه اش، در عرصه اطلاع رسانی در بخش اجتماعی فعالیت داشت.

شهادت

ساجدی رئیسی آذر سال ۱۳۸۴ برای پوشش خبری رزمایش نیروی دریایی ارتش در منطقه چابهار و دریای عمان عازم این منطقه بود که بر اثر سانحه سقوط هواپیمای C-۱۳۰ حامل خبرنگاران در تهران به فیض شهادت نائل شد.

نظر شما