شناسهٔ خبر: 68060403 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

افزوده شدن دو رشته جدید به آزمون دادگستری

معاون کارشناسان مرکز وکلا گفت: براساس نیازهای جامعه رشته‌های جدیدی با هدف رفع معضلات و پاسخ به مطالبات عمومی به آزمون دادگستری امسال اضافه شده است.

صاحب‌خبر -

شاهپور کلانتری در مورد اقدامات معاونت کارشناسان در حوزه برگزاری آزمون گفت: آزمون کارشناسی رسمی دادگستری جمعه ۱۸ آبان۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و تاریخ فرآیند ثبت نام آزمون از ۲۸ مرداد تا ۵ شهریور ۱۴۰۳ خواهد بود از این رو دفترچه آزمون ۱۴۰۳ از هم اکنون آماده است تا در زمان مقرر منتشر شود.

معاون کارشناسان مرکز وکلا در مورد یکسان سازی رشته‌ها با نهاد موازی مرکز گفت: در جلسه یکسان سازی رشته‌ها با همکاران کانون کارشناسان، به جز چهار رشته که جزو رشته‌های استراتژیک مرکز بود و مخالف ادغام آن ها بودیم؛ در مورد دیگر رشته‌ها موافقت داشته و حتی در صدد برگزاری آزمون مشترک بودیم.

کلانتری در مورد برگزاری آزمون مشترک با کانون کارشناسان نیز گفت: طی سال‌های گذشته با توجه به تدبیر و مدیریت رئیس مرکز همواره رویکردی مثبت برای برگزاری آزمون مشترک داشته ایم، اما مهم ترین شرط آن پذیرش قانون تسهیل است که نباید از آن سرپیچی کنیم.

کلانتری در مورد ادغام چهار رشته حساس و استراتژیک در حوزه کارشناسی گفت: این رشته‌ها شامل «حقوق بانکی»، «امور مالیاتی»، «بورس و اوراق بهادار» و «امور اقتصادی بازرگانی» است که با ادقام آن ها مخالف هستیم.

وی افزود: خوشبختانه به نظر می‌رسد باتوجه به پیچیدگی هریک از این حوزه ها، معاونت حقوقی نیز در جمع بندی به این نتیجه رسیده است که این رشته‌ها باید مجزا شود. چون فردی که حسابداری خوانده است نمی‌تواند در کارشناسی امور بانکی امتحان دهد. چرا که لازمه شرکت در آزمون کارشناسی امور بانکی، ۱۰ سال کار در بانک است یا برای مثال در رشته امور مالیاتی نیز متقاضی حداقل ۵ سال باید در ادارات امور مالیاتی شاغل بوده باشد.

کلانتری ضمن تشکر از قائم مقام معاونت حقوقی مجلس قوه قضاییه گفت گفت: حضور وی درجلسات مشترک براساس یک نگاه علمی، تغییرات اساسی ایجاد کرده و ما نیز با استقبال نسبت به پیشنهاداتشان واکنش مثبت نشان داده ایم.

معاون کارشناسان مرکز وکلا همچنین در مورد تایید صلاحیت‌های کارشناسی گفت: تمام صلاحیت‌های رشته‌ها در حال بازنگری و تحلیل است و از این به بعد صلاحیت‌ها را به صورت جزء به جزء تعیین خواهیم کرد. به عنوان مثال رشته مهندسی ساختمان که ۲۷ صلاحیت دارد به سه یا چهار صلاحیت برای هر کارشناس کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: شاید درنگاه اول این مسئله برای کارشناسان نگران کننده باشد. اما با تفکیک و اختصاصی سازی این صلاحیت‌ها ارجاع‌های بیشتری به افراد دارای تخصص خواهد شد. به عنوان مثال در رشته راه و ساختمان که بیش از ۴ هزار نفر کارشناس دارد، وقتی سه یا چهار صلاحیت به صورت اختصاصی مشخص شود تعداد کارشناسان آن حوزه بسیار کم خواهد شد و ارجاع بیشتری به آنها صورت می‌گیرد.

کلانتری تخصصی شدن کارشناسی‌ها را لازمه ساختار و عملکرد حرفه‌ای کارشناسان دانست و گفت: با این اقدام بخشی از اهداف و دغدغه‌های مهم ریاست قوه قضائیه و رئیس مرکز وکلا در عادلانه شدن نظام ارجاع، کارشناسی تخصصی در کمک به قضات و کاهش پرونده‌های قضائی محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: هدفمان این بوده است تا جایی که امکان داشته باشد رشته‌های مختلف را به زیر مجموعه‌های تخصصی تفکیک کنیم. برای مثال برخی رشته‌ها همچون مهندسی ترافیک، مهندسی محیط زیست و... در کانون کارشناسان وجود داشت که در رشته‌های مرکز نبود که برخی از آن ها را اضافه کردیم.

معاون کارشناسان مرکز با اشاره به افزودن رشته‌های جدید در آزمون امسال گفت: رشته‌های جدیدی را همچون «کارشناسی رسمی امور مهاجرتی» و «کارشناس رسمی امور کنسولگری» را اضافه کردیم که اقدام موثری در رفع نیاز مردم در امورات مهاجرتی تلقی می‌شود.

وی همچنین درمورد رشته «کارشناس رسمی امور کنسولگری» توضیح داد: رشته جدیدی که در مرکز ایجاد کردیم بنابر دغدغه‌های رئیس مرکز در مورد مشکلات هموطنان در داخل و خارج از کشورمان در امور کنسولی مورد توجه قرار گرفت و مطالبات عمومی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: امروز افراد زیادی در بحث امور مهاجرتی به دام شرکت‌های کلاهبردار می‌افتند و نمی‌توانند حق و حقوق خود را مطالبه کنند که بر اساس این نیاز این رشته کارشناسی رسمی به لیست رشته‌های مرکز اضافه شده است.

کلانتری ضمن اعلام موافقت معاونت حقوقی با این رشته‌های جدید بیان کرد: با استقبال معاونت حقوقی از این اقدام، مسائل مربوط به آموزش این رشته‌ها را در دستور کار قرار دادیم و کسانی که می‌توانستند در این زمینه کمک کنند را به کارگرفتیم و همه مسائل را برای رسیدن به آزمون امسال فراهم ساخته‌ایم.

معاون کارشناسان مرکز با اعلام افزایش رشته‌های کارشناسی به ۷۹ رشته تخصصی برای آزمون امسال گفت: دفترچه آزمون آماده است و بازنگری نهایی انجام شده و در زمینه استادان پیشنهادی به جمعبندی رسیده ایم و ۳۱۰ استاد برجسته را برای آزمون‌ها مشخص کردیم. معرفی این حجم از استادان با توجه به ضرورت داشتن سابقه و مدرک تحصیلی لازم، کار عظیمی بود که انجام شد.

وی افزود: در کنار بحث آموزش مسئله صیانت را با جدیت دنبال می‌کنیم. به گونه‌ای که در آزمون ۱۴۰۲ به واسطه مدیریت صحیح رئیس مرکز و اقدامات معاونت کارشناسان حتی یک مورد اختلاف و مشکل نداشتیم. اما باید توجه داشته باشیم که سازمان سنجش متولی برگزاری آزمون است.

کلانتری در مورد عملکرد سازمان سنجش در روند کیفی سؤال های آزمون گفت: سازمان سنجش مختار است که برای رشته‌های مختلف از استادان خودش برای طرح سئوال استفاده کند و یا از برخی اساتید ما نیز بهره ببرد و یا به صورت ترکیبی این اقدام صورت گیرد. اما انحصار طلبی در روند طرح سئوالات مورد انتقاد خواهد بود.

وی در تشریح این موضوع بیان کرد: انحصار در طرح سؤال ها موجب ضرر و زیان متقاضیان خواهد شد. اگر سئوالات صرفاً از یک سرفصل طرح شود سایر متقاضیان رشته‌های دیگر با تخصص‌های متفاوت متضرر خواهند شد. به عنوان مثال ما در حوزه کشاورزی ۱۳ زیر مجموعه داریم که باید در آزمون آن حداقل از این زیرمجموعه‌ها دو سئوال در آزمون آورده شود.

نظر شما