شناسهٔ خبر: 68059980 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «درآمدی بر مسئله شناسی تمدنی جهان اسلام» منتشر شد

شیما احمدزاده

کتاب «درآمدی بر مسئله شناسی تمدنی جهان اسلام» اثر حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌اله بابائی روانه بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

کتاب «درآمدی بر مسئله شناسی تمدنی جهان اسلام» اثر حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابائی است که در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۹۱ صفحه به چاپ رسید. 

این کتاب تحلیلی است از محتوای گفت‌وگو با پژوهشگران و اندیشمندان ایرانی در مسائل تمدنی جهان اسلام همچون مسئله ارتباطات و رسانه، مسئله سلامت و سلامت اجتماعی، مسئله آب و محیط زیست، مسئله ورزش‌های مدرن در جهان اسلام، مسئله امنیت، مسئله مقاومت، مسئله مهاجرت و جمعیت و برخی دیگر از مسائلی که نظم تمدنی امت اسلام را به چالش می‌کشد. محتوای این گفتگوها بیانگر ضعف‌های عمیق مطالعاتی و پژوهشی در درک کاستی‌ها و البته نشان دهنده زمینه‌ها و فرصت‌های علمی و عملیاتی بسیار در خیز تمدنی مسلمانان در دنیای امروز است.

ساختار اثر

این کتاب در پنج فصل تألیف شده است؛ فصل اول «مسئله‌های کلان جهان اسلام و پرسش‌های تمدنی آن» نام دارد.

فصل دوم با عنوان «تحلیلی در مورد پرسش‌های عینی – تمدنی» اصالت پرسش‌ها، اصالت نیازها و نداشته‌ها و نظام‌وارگی پرسش‌ها/نیازها را بررسی کرده و کلان‌بودگی نیازها و داشته‌ها و اصالت آن‌ها را شرح می‌دهد.

نویسنده در فصل سوم با عنوان «ضعف‌های تمدنی در جهان اسلام» فقدان نگاه امتی در جهان اسلام، ضعف هویتی در جهان اسلام و ضعف دانشی و پژوهشی جهان اسلام را بیان کرده و ضعف ساختاری در جهان اسلام، ضعف دیپلماسی‌های غیر سیاسی، ضعف تمدنی زن مسلمان و تقلید و غرب زدگی در حل مسائل جهان اسلام را به رشته تحریر درآورده است.

فصل چهارم با عنوان «راهکارهای تمدنی» ضمن تبیین ضرورت تحول در بنیادهای نظری، «اقدام‌های کلان جهانی»(در سطح تمدن) و سازمان‌های تمدنی، تقویت رسانه مشترک، خانواده تمدنی، ازدواج تمدنی و شتاب تمدنی را مورد تأکید قرار داده است.

«خلاهای دانشی - پژوهشی در تحلیل مسئله‌های تمدنی جهان اسلام» عنوان پنجمین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن اصالت نداشتن در شناخت نیازهای تمدنی جهان اسلام، نبود جامعه شناسی «جهان اسلام» و نبود جامعه شناسی «اخلاق مسلمانان» بررسی شده و نبود رویکرد عملی و انضمامی به مسائل جهان اسلام، سرعت چالش‌های جهان اسلام و واکنش‌های دیر هنگام نخبگان و نفوذ استعمار از مسیرِمسئله‌های مغفول جهان اسلام به نگارش درآمده است.

در انتهای پیوست «پرسش های تمدنی جهان معاصر اسلام» آورده شده است.

به گزارش ایسنا؛ علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام

نظر شما