شناسهٔ خبر: 68059404 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

ثبت نام ۲۷۰ دانشجوی بین‌الملل جدید در دانشگاه بیرجند

تاکنون ۲۷۰ نفر دانشجوی جدید بین‌الملل در سال ۱۴۰۳ برای سال تحصیلی آینده در دانشگاه بیرجند ثبت نام کرده‌اند. از نکات قابل توجه، پذیرش دانشجو از کشورهای نیجریه، بنگلادش و پاکستان، علاوه بر متقاضیان افغانستانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه بیرجند، حسین نویدی‌نیا، رئیس دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه بیرجندگفت: تاکنون 270 نفر دانشجوی جدید بین‌الملل در سال 1403 برای سال تحصیلی آینده در این دانشگاه ثبت نام کرده‌اند. از نکات قابل توجه در اعلام این خبر، حضور ملیت‌های دیگر علاوه بر متقاضیان افغانستانی، از جمله اتباع نیجریه، بنگلادش و پاکستان است. روند پذیرش نهایی این دانشجویان در دانشگاه بیرجند در دست انجام است.

به گفته وی دانشجویان غیر فارسی زبان پس از ورود به دانشگاه، در دوره‌های یادگیری زبان فارسی که توسط مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه (آزفا) برنامه‌ریزی شده است شرکت خواهند کرد.

دانشگاه بیرجند طی سال‌های اخیر و در دولت سیزدهم اقدامات رو به رشدی را در این زمینه انجام داده است که از آن جمله می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه بین‌المللی اهل بیت علیهم السّلام و دانشگاه بیرجند، تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه بیرجند، طراحی و بروزرسانی وبگاه بین‌الملل دانشگاه و انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد علمی با دانشگاه‌های خارج از کشور اشاره کرد.

پیش‌تر لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، به اهمیت تبادل تفاهم‌نامه‌های متعدد دانشگاه بیرجند با کشور افغانستان و درخواست دانشگاه‌های این کشور مبنی بر تعامل علمی و تبادل استاد، اشاره کرده بود. یکی از برنامه‌های راهبردی دانشگاه در این دوره، جذب دانشجو از دیگر کشورهای همسایه و شبه قاره بود که امسال برای اولین بار این امر محقق گشت.

رئیس دانشگاه بیرجند همچنین قبلا بر اهمیت آغاز به کار مرکز آزفا در دانشگاه بیرجند و تاثیر آن بر افزایش کمی و کیفی دانشجویان بین‌الملل تاکید کرده بود که امسال اولین نشانه‌های موفقیت دانشگاه در جذب طیف متنوع‌تری از دانشجویان بین‌الملل در حال بروز و نمود است.

شایان سرشت، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) نیز اظهار داشت: دانشگاه بیرجند در نمایشگاه بین‌المللی جاذبه‌های تحصیل در ایران که توسط سازمان امور دانشجویان در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد، حضور فعالی خواهد داشت.

جذب دانشجویان بین‌المللی علاوه بر اینکه باعث تکثر فرهنگی جامعه می‌شود و به رشد کیفیت علمی دانشگاه‌ها کمک می‌کند، می‌تواند درآمدهای اقتصادی قابل‌توجهی برای کشور و دانشگاه میزبان داشته باشد و میزان اشتغال را در کشور بهبود ببخشد. همچنین، دیپلماسی علمی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دانشگاه‌هایی که دانشجویان بین‌المللی را جذب می‌کنند، در حال تربیت سفیران علمی هستند. این سفیران پس از فارغ‌التحصیلی و مراجعه به کشورهای خود، می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مختلف به گسترش روابط علمی و دانشگاهی دانشگاه و کشور میزبان کمک کنند.

نظر شما