شناسهٔ خبر: 68059239 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی گرگان عنوان کرد:

شکل‌گیری کارگروه پژوهشی تحقیقاتی بررسی ریزگرد‌ها در استان گلستان

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از شکل‌گیری کارگروه پژوهشی تحقیقاتی در راستای بررسی پدیده‌های بحرانی از جمله ریزگرد خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، نخستین جلسه کارگروه پژوهشی تحقیقاتی استان گلستان با موضوع بررسی علل و اثرات وقوع ریزگرد‌ها و ارائه راهکار‌های پیشگیری از آن در استان گلستان با حضور اعضا در سالن اندیشه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

شعبان شتایی در اولین جلسه این کارگروه پژوهشی تحقیقاتی استان گلستان اظهار کرد: وقوع ریزگرد در استان گلستان به عنوان یک معضل نوپدید و بحران‌زا تلقی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان شکل‌گیری کارگروه پژوهشی تحقیقاتی در راستای بررسی پدیده‌های بحرانی از جمله ریزگرد در استان را گام مثبتی دانست و ادامه داد: بررسی این پدیده‌ها با نگاه آسیب‌شناسی علمی و تنظیم اقدامات اجرایی بر اساس نتایج آن می‌تواند در پیشگیری از وقوع اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بر اساس تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و همچنین خشکسالی‌ها در سال‌های گذشته انتظار داریم در آینده شاهد وقوع بیشتر ریزگرد‌ها در استان باشیم، افزود: دانشگاه مأمن و ملجأ مباحث علمی بوده و بسیاری از چالش‌های استان می‌تواند در قالب پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و مقالات علمی مورد بررسی علمی قرار گرفته و نتایج آن در اختیار نهاد‌های اجرایی و تصمیم‌گیر گذاشته شود.

شتایی با تأکید بر لزوم همکاری دانشگاه و بخش اجرا برای حل معضلات و چالش‌های استان گلستان، خاطرنشان کرد: وقوع ریزگرد در استان دارای منشأ داخلی و خارجی بوده و نیاز است با بررسی و شناسایی دقیق کانون‌های وقوع، اعتبارات مناسب استانی و ملی برای آن اختصاص داده و با برنامه‌ریزی برای رفع آن اقدام شود.

مسئولیت دستگاه‌ها نسبت به پیشگیری از وقوع چالش‌های محیط‌زیستی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گلستان نیز در این نشست بر مسئولیت همه دستگاه‌ها نسبت به پیشگیری از وقوع چالش‌های محیط‌زیستی و مخاطرات طبیعی بر اساس ماده یک قانون پیشگیری تأکید کرد و گفت: باید همه دستگاه‌ها و آحاد مردم به این باور برسند که وقوع ریزگرد یک چالش جدی و اصلی برای استان است و برای پیشگیری و رفع آن تلاش مسئولانه داشته باشند.

رمضان‌علی عابدی با اشاره به ضرورت پیگیری علل خشکی تالاب گمیشان، خواستار تشکیل شورایی با حضور تمامی دستگاه‌های ذیربط در استان گلستان شد و تصریح کرد: هدف از قرار دادن دبیرخانه کارگروه پژوهشی تحقیقاتی استان گلستان با موضوع بررسی علل و اثرات وقوع ریزگرد‌ها و ارائه راهکار‌های پیشگیری از آن در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مدیریت توأم علمی و اجرایی مخاطرات طبیعی در استان و تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف اجرایی با دانشگاه است.

وی در پایان اضافه کرد: استقرار‌ ایستگاه‌های سنجش گرد و غبار در استان یک مطالبه جدی بوده و مدیران استانی باید آن‌ها را برای انجام پیگیری کنند.

گفتنی است، در این کارگروه، اعضای حاضر به ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه متبوع خود در خصوص پیشگیری از وقوع ریزگرد و بیان نقطه نظرات و پیشنهادات در این زمینه پرداختند.

نظر شما