شناسهٔ خبر: 68057592 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ماجرای چالش اتمی راسل

روزنامه جوان

او بعد از جنگ جهانی دوم تلاش می‌کرد با طرح مسئله جنگ پیشگیرانه و حمله اتمی به مسکو رهبران شوروی را بترساند.

صاحب‌خبر -

 جوان آنلاین: محسن کاظم‌پور، د ر کانال تلگرامی خود نوشت: برتراند راسل د ر پایان جنگ جهانی د وم طرفد ار حمله اتمی به شوروی بود. او می‌گفت قبل از اینکه روس‌ها بمب اتمی را بسازند باید با جنگ پیشگیرانه آن‌ها را واد ار به تسلیم کرد. اما د ر بحران موشکی ۱۹۶۲ می‌گفت که شوروی حق د ارد د ر کوبا پایگاه هسته‌ای بسازد و از مرد م د نیا می‌خواست علیه د ولت جنگ‌طلب و قلد ر امریکا تظاهرات کنند. د ر کمتر از د و د هه چه اتفاقی برای راسل افتاد ه بود؟ آیا او که د ر عالی‌ترین سطح جایگاه علمی و اعتبار اجتماعی قرار د اشت متوجه تناقض د ر مواضع خود نمی‌شد؟ راسل می‌د انست که هیچ سیاستمد اری به حرف او جنگی را شروع نمی‌کند و اگر هم بخواهد حمله اتمی کند با حرف او منصرف نمی‌شود. سیاستمد اران برای تصمیم‌گیری کاری به نظرات د انشمند ان ند ارند، اما او راهی را پید ا کرد ه بود که به طور غیرمستقیم روی ذهن آن‌ها تأثیر بگذارد. 
او بعد از جنگ جهانی د وم تلاش می‌کرد با طرح مسئله جنگ پیشگیرانه و حمله اتمی به مسکو رهبران شوروی را بترساند. د ر آن زمان ارتش سرخ شوروی توانایی پیشروی د ر اروپای غربی را د اشت و از نظر راسل بهترین مانع علیه آن‌ها ترس بود. او از افکار عمومی می‌خواست از طریق ایجاد ترس و احتمال پاسخ اتمی و نابود‌ی شوروی مانع جنگ شوند. 
اما د ر بحران موشکی ۱۹۶۲ شرایط متفاوت بود. د ر آن زمان امریکا زیر چانه شوروی پایگاه هسته‌ای د اشت ولی نمی‌پذیرفت که شوروی هم زیر چانه او پایگاه هسته‌ای د اشته باشد. راسل با تحسین و تمجید از صبر و حوصله رهبران شوروی می‌خواست، برای آن‌ها توجیهی ایجاد کند که به صورت آبرومند انه از کوبا خارج شوند. خروشچف رهبر شوروی احتمالاً آگاهانه وارد این بازی شد و با یک نامه مفصل به راسل از کوبا خارج شد. هد ف راسل از ایجاد جنبش ضد امریکایی این بود که رهبران شوروی بتوانند بر مبنای د ید گاه‌هایی که د ر نامه خروشچف به راسل آمد ه تصمیم بگیرند. د ر واقع برتراند راسل از نظریه بازی‌ها که خود ش د ر تکوین آن مشارکت د اشت برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی جد ید استفاد ه می‌کرد. بعد از جنگ جهانی د وم سعی می‌کرد شرایط را به بازی جوجه تبد یل کند، اما د ر بحران موشکی کوبا سعی می‌کرد نگذارد شرایط مثل بازی جوجه شود و وضعیت را به بازی معمای زند انی تبد یل کند

نظر شما