شناسهٔ خبر: 68057253 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«صندوق علوی» از وام کمک‌معیشت تا اشتغال‌زایی برای بانوان

وقتی از سال ۱۳۹۷ و بعد از آن با هجوم ویروس کرونا به یک‌باره شرایط اقتصادی کشور رو به وخامت رفت، این مسئله روی زندگی روستانشینان تأثیر مستقیم و زیادی داشت. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: صندوق‌های قرض‌الحسنه در سال‌های اخیر توانسته‌اند اتفاقات خوبی را در استان‌ها و مناطق روستایی و کم‌برخوردار رقم بزنند. هر چند ابتدا چنین تصور می‌شد با وام‌های خرد این صندوق‌ها نتوان کار بزرگی کرد، اما حالا مشخص شده بخشی از اشتغال‌زایی‌ها در روستا‌ها به واسطه وام‌های همین صندوق‌ها صورت گرفته است، مثل صندوق سازندگی علوی در روستای علی‌آباد‌سفلی در آذربایجان‌شرقی که از دوران کرونا فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه‌های مختلف از جمله کمک‌معیشتی و اشتغال‌زایی و بهداشت و درمان در خدمت روستاییان بوده است. 
 
وقتی از سال ۱۳۹۷ و بعد از آن با هجوم ویروس کرونا به یک‌باره شرایط اقتصادی کشور رو به وخامت رفت، این مسئله روی زندگی روستانشینان تأثیر مستقیم و زیادی داشت. 
روستای علی‌آباد‌سفلی در منطقه هشترود استان آذربایجان‌شرقی نیز از این اتفاق مستثنی نبود. اهالی این روستا از همان سال تصمیم گرفتند صندوقی را تشکیل دهند تا بتوانند دردی از مردم رفع و مشکلی را حل کنند. در آن زمان صندوق سازندگی علوی هم تشکیل شد و همین امر بارقه‌های امیدی را در دل مردمان روستای علی‌آباد‌سفلی ایجاد کرد. 
مسئول صندوق سازندگی علوی با بیان اینکه هم اکنون اعضای این صندوق به حدود ۱۴۰ نفر رسیده است که هر یک از اعضا رقمی از یک‌میلیون تومان و بیشتر را به عنوان آورده اولیه به صندوق واریز کرده‌اند، می‌گوید: بر اساس برآورد اولیه حدود ۱۰۰ میلیون تومان وام به اهالی اختصاص یافته است و این کار ادامه دارد.
خانم رحیمی‌نژاد تصریح می‌کند: اگرچه این صندوق برای تأمین هزینه کمک‌معیشتی تشکیل شده، اما سعی بر این است که این وام‌ها بیشتر در جهت اشتغال‌زایی مورد استفاده قرار گیرد تا هموطنان بتوانند در ادامه هم از مزایای آن بهره‌مند شوند.
وی ادامه می‌دهد: بیشتر متقاضیان، وام را برای توسعه کسب‌وکار‌های خانگی خود که بیشتر قالی‌بافی است، استفاده می‌کنند، به طوری که با کمک این صندوق حدود ۷۰شغل جدید در روستا ایجاد شده و جوانان و خانم‌هایی که تا دیروز کاری نداشتند، امروز یک درآمد ثابت دارند.
خانم رحیمی‌نژاد با تأکید بر اینکه از این فرم برای بازسازی مسکن، تأمین جهیزیه و حتی اجاره مسکن نیز استفاده می‌شود، می‌گوید: ما بعد از راه‌اندازی صندوق علوی به هیچ عنوان قانونی برای تأکید در نوع مصرف وام نداشتیم که حتماً باید از این وام مثلاً فقط در مسیر اشتغال‌زایی استفاده شود یا کار دیگری، به همین دلیل اهالی محل برای حل مشکلات خود به این صندوق مراجعه می‌کنند و ما هم به اندازه وسع‌مان به آن‌ها کمک می‌کنیم.
وی می‌گوید: از سال گذشته سعی کرده‌ایم از این وام‌ها برای کمک‌های معیشتی و موضوع مواسات نیز بهره بگیریم، به طوری که برای خرید لوازم‌التحریر و پوشاک شب عید کودکان کم‌برخوردار نیز استفاده کرده‌ایم.
رحیمی‌نژاد ادامه می‌دهد: تنها درخواست ما این است که با توجه به شرایط موجود در کشور و به خصوص شرایط اقتصادی، تشکیل این صندوق‌ها واقعاً می‌تواند گره‌گشای مشکلات مردم باشد برای همین خیرین و بخش دولتی که بودجه‌هایی به منظور کمک‌های اجتماعی دارند، به میدان بیایند تا این صندوق‌ها رونق بگیرند و مشکلات مردم کمتر شود.

نظر شما