شناسهٔ خبر: 68055497 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

آخرین زمان ثبت درخواست والدین برای سرویس مدرسه در سامانه (سپند)

اقتصادنیوز: آخرین زمان ثبت درخواست و یا ویرایش اطلاعات والدین برای سرویس مدرسه در سامانه (سپند) ۱۶ مرداد تا ۱۰ شهریور ماه است و دیگر تمدید نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور گفت: با توجه به درخواست‌های بیشمار والدین دانش آموزان، آخرین زمان ثبت درخواست و یا ویرایش اطلاعات والدین برای سرویس مدرسه در سامانه (سپند) ۱۶ مرداد تا ۱۰ شهریور ماه برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ است و دیگر تمدید نخواهد شد.  

به گزارش اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، مرتضی ضامنی با اشاره به بند ۱۰ ماده ۱ آئین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزی مصوب هیات وزیران، عنوان داشت: به منظور اجراء، ساماندهی، مدیریت و نظارت یکپارچه و مستمر بر عملکرد تمامی دستگاه‌های متولی، شرکت‌ها و رانندگان مجاز حمل و نقل دانش آموزی، اولیاء متقاضی حمل و نقل (سرویس) و همچنین تجمیع و به روزرسانی و پایش اطلاعات مربوط بصورت بر خط توسط وزارت کشور سامانه‌ای به نام سامانه پایش ناوگان دانش آموزی «سپند» به نشانی www.irtusepand.ir ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار اولیا درخواست سرویس مدارس خود را در سامانه سپند ثبت کرده‌اند خاطر نشان کرد: اولویت تخصیص سرویس مدارس با والدینی است که در زمان مقرر ثبت درخواست کرده‌اند و آندسته از والدین که ممکن است تا شروع سال تحصیلی تغییر محل سکونت و یا مدرسه دانش آموز داشته باشند و یا در مرحله اول ثبت نام والدین نتوانستند درخواست خود را در سامانه ثبت کنند، می‌توانند در این مرحله نسبت به ثبت نام اقدام یا اطلاعات خود را ویرایش کنند. درصورتیکه همچنان محل سکونت و یا مدرسه فرزند آنان قطعی نشده است توصیه می شود ثبت درخواست را در سامانه انجام داده و پس از نهایی شدن نشانی منزل و یا مدرسه، به شرکت های پیمانکاری که از شهرداری مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند مراجعه و درخواست تا ثبت نام آنان را تکمیل کنند.

ضامنی ادامه داد: برابر ماده ۲۴ آئین‌نامه، هرگونه دخالت مدیران مدارس یا سایر مسئولان و عوامل مدرسه یا ادارات آموزش و پرورش در حوزه حمل و نقل، خارج از موارد تعیین شده در آئین نامه، ممنوع بوده و لذا انعقاد قرارداد بین مدارس و مجموعه‌های تابعه با پیمانکاران وجاهت قانونی نداشته و ادارات کل آموزش و پرورش موظف هستند با مدارس متخلف برخورد قانونی لازم را بعمل آورند.

وی با اشاره به ثبت نام شرکت‌های متقاضی حمل و نقل دانش آموزی، تامین سرویس و نحوه نظارت بر سرویس مدارس را اینگونه گفت: در سامانه سپند، اطلاعات مربوط به ۹۱۱ شرکت حمل و نقل دانش آموزی ثبت شده که توسط شهرداری‌ها ارزیابی، اعتبار سنجی و تائید می شود و پس از آن، اطلاعات شرکت‌ها، رانندگان، خودروها و مسیرهای سرویس مدارس به طور کامل ثبت و در دسترس والدین قرار می‌گیرد. همچنین به منظور افزایش سطح کیفیت و ایمنی این حوزه، امکان نظارت بر خط بر نحوه سرویس دهی ناوگان نیز در این سامانه فراهم شده است و والدین می‌توانند تخلفات این حوزه را به شهرداری مربوطه اعلام کنند و اگر اولیا با شرکت‌هایی که در سامانه ثبت نشده اند قرارداد ببندند، مسئولیتی متوجه شهرداری‌ها نخواهد بود.

مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در خصوص عدم نمایش فهرست تعدادی از مدارس در سامانه بیان داشت: فهرست تمامی مدارس از اموزش و پرورش دریافت و در سامانه سپند بارگذاری شده و اگر مدرسه ای داخل سامانه ثبت نشده است والدین می‌توانند با استفاده از کارنامه دانش آموز، خود اقدام به درج نام مدرسه و کد مدرسه در سامانه کرده و ثبت نام را تکمیل کنند. همچنین می توانند با مراجعه به شرکت پیمانکار یا شهرداری‌ها نسبت به تکمیل ثبت نام و درج نام مدرسه اقدام کنند.

وی در خصوص قیمت گذاری سرویس مدارس گفت: به استاد بند ۲ از ماده ۱۶ و همچنین ماده بند ۲۶ و بند ۲۷ ماده ۸۰ قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر، تعیین بهای خدمات حمل ونقل و در این مورد بهای خدمات حمل ونقل دانش آموزی بر عهده شورای اسلامی هر شهر است که فهرست نرخ بهای سرویس مدرسه بر اساس فرمول خاص همان شهر همانند طول مسیر(نقطه مبدا و مقصد)، ترافیک، نوع خودرو (سواری، ون و مینی بوس) و غیره که به تصویب شوراهای اسلامی هر شهر رسیده در سامانه تا پایان مرداد ماه بارگذاری می‌ شود و برای والدین قابل مشاهده خواهد بود.

ضامنی در رابطه با مشکلات تعدادی از والدین در زمان ثبت نام دانش آموزان و مواجه با خطای "این دانش آموز متعلق به شما نمی باشد" افزود: علت نمایش خطای فوق این است که والدین زمان ثبت نام اولیه به پیامهای مندرج در سامانه دقت نکرده و در سامانه سپند، به اشتباه، «کدملی دانش آموز» را به جای «کد ملی ولی دانش آموز» وارد می کنند و وقتی متوجه این خطا می شوند؛ دوباره کدملی والدین را ثبت می کنند و درمرحله افزودن دانش آموز، سامانه خطای والدین در زمان ثبت نام را با پیغام « این دانش آموز متعلق به شما نیست» را نمایش می دهد. والدینی که با این پیام مواجه می شوند در مرحله اول می توانند از بخش تنظیمات کدملی را ویرایش کنند و اگر مشکل برطرف نشد با پشتیبانی سامانه برای حذف کد ملی دانش آموز تماس بگیرند.

برچسب‌ها:

نظر شما